۱
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۲۲۱۱۶
یادداشتهای یک هلدینگی/قسمت یازدهم

انتظارهای غیر متعارف از هلدینگ خلیج فارس

عبدالرسول دشتی
یکی از سخت ترین مسایل مجموعه هلدینگ خلیج فارس مخصوصا مدیرعامل آن شرکت این بود که برخی اشخاص انتظار داشتند انتصاب مدیران و مسئولین شرکت ها و طرح های در دست اجرا با هماهنگی آنان منصوب شوند.
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، یک مشکل اساسی کار در نفت و پتروشیمی این است که اکثر افراد همه خواسته هایشان را از این صنعت می خواهند، از ایجاد راه و فرودگاه، امکانات و خدماتی زیربنایی و تفریحی گرفته تا ایجاد اشتغال و جذب نیروهای جویای کار، توسعه و رونق منطقه و حتی فراتر از آن، یعنی تامین نیازهای مالی برای اجرای کارهایی که هرگز در حوزه مسئولیت های نفت و پتروشیمی نبوده ولی باب شده بود تماما در غالب فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی طبقه بندی شوند.
 
 یکی از دغدغه های اصلی کار در هلدینگ خلیج فارس به ویژه مدیرعامل این شرکت انتظارها و تقاضاهی بود که از سوی افراد مختلف وجود داشت. بخشی از این انتظارات را منطقی و طبیعی می دانستیم. به طور مثال اینکه در جذب نیرو بویژه برای طرح های در دست اجرا سعی شود تعداد بیشتری از سهمیه جذب را به نیروهای بومی آن مناطق اختصاص دهیم.

اما برخی دیگر از انتظارات غیر منطقی و فراتر از حدود اختیارات افراد، کاملا غیرمتعارف و نوعی دخالت در مسئولیت های مجموعه هلدینگ خلیج فارس محسوب می شد.
یک مورد قابل ذکر آن مربوط به یکی از طرح های جدیدی بود که هلدینگ خلیج فارس مدیریت آن را در اختیار گرفته بود. یکی از این افراد طی تماس تلفنی به مهندس نژادسلیم می گوید شنیده ام می خواهید مدیرعامل این طرح را برکنار کرده و شخص دیگری را جانشین او کنید و در ادامه تاکید می کند برای انتخاب مدیرعامل جدید این طرح با وی هماهنگی داشته و مدیرعامل جدید را از نیروهای بومی انتخاب کنند. کسانی که آقای نژادسلیم می شناسند می دانند ایشان خیلی رک و صریح اللهجه است. اینجا هم صراحت لهجه وی باعث می شود بدون هیچ تعارفی به آن شخص می گوید شما اول صبر کنید مهر مسئولیتی که بر عهده گرفته اید خشک بشود بعد بیایید برای ما در انتخاب مدیرعامل این منطقه تعیین تکلیف کنید و تاکید می کند چطور انتظار دارد برای اجرای یک طرح چند میلیارد دلاری از افرادی استفاده کنیم که هیچ تجربه مدیریتی نداشته باشند و ادامه داده بود شما اگر واقعا به فکر منافع ملی و توسعه کشور و این منطقه  هستید بهتر است کمک کنید با رفع مشکلات موجود هرچه سریع تر این طرح بزرگ و ملی را به بهره برداری برسانیم
از آن جالب تر درخواست یکی دیگر از این افراد بود. او هم چنین درخواستی از آقای مدیرعامل هلدینگ داشته و خواسته بود تا وی در انتخاب مدیران عامل و دیگر مسئولین شرکت ها و طرح های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس با ایشان هماهنگی و همکاری داشته باشند. جوابی که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به او داد از پاسخ وی به شخصی که ذکرش رفت جالب تر بود. نژادسلیم در پاسخ به آن شخص گفته بود "هیچ مشکلی نیست اگر موافقید یک تفاهم نامه با هم امضاء می کنیم تا همه انتصاب های تحت مسئولیت شما با نظر ما باشد و بر همین اساس ما هم انتخاب مدیران عامل و مسئولین شرکت های هلدینگ خلج فارس را با هماهنگی شما انجام می دهیم".

چند سال بعد، پس از آمدن مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس و جابجایی مدیر عامل شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی ماهشهر اتفاق غیر منتظره ای رخ داد.

در زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر یکی از مسولین آن شهر بدون هماهنگی قبلی وارد جلسه شده و با اعتراض شدید برگزاری مراسم را برای ساعاتی مختل کرده، با گلایه شدید نسبت به برکناری مدیر قبلی و انتصاب صورت گرفته اظهار می دارد با این اقدام در ... و در مقابل وزیر نفت برخورد خواهد کرد. اعتراض صورت گرفته که در رسانه ها نیز بازتاب نامطلوبی به همراه داشت مرا یاد دوران گذشته، دغدغه های هلدینگ در این رابطه و از آن مهم تر واکنش مدیرعامل وقت نسبت به چنین درخواست هایی انداخت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


درود بر شما
خادم رهبر
آقای نژادسلیم یک اصلاح طلب است و .............