۱
۴
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۱۲۲۶۷۴
یادداشتهای یک هلدینگی/قسمت سیزدهم

ارزیابی عملکرد شرکت های هلدینگ خلیج فارس

عبدالرسول دشتی
ارزیابی عملکرد فصلی(سه ماهه) شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس از جمله برنامه هایی بود که بر اساس برنامه راهبردی تدوین شده صورت می گرفت. بدون شک قضاوت اصلی در مورد کارآیی این برنامه ها بر عهده مدیران و شرکت های زیرمجموعه می باشد. آنچه در این بخش آمده مربوط به یکی از جلسات ارزیابی عملکرد شرکت ها می باشد.
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، یکی از اقدام های برنامه ریزی شده ای که در مجموعه هلدینگ خلیج فارس مرتب پیگیری و برگزار می شد، ارزیابی عملکرد سه ماهه شرکت ها بود. جلساتی که علیرغم همه کاستی ها و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح بود، باعث می شد شرکت ها گزارش های مدونی از عملکردشان را ارائه کرده و در معرض ارزیابی قرار دهند.
 در یکی از این جلسات، ارزیابی عملکرد سه ماهه یکی از شرکت های تولیدی در حال بررسی بود. آن روز مهندس نژادسلیم نسبت به سایر شرکت ها با حساسیت بیشتری نقطه نظرات خود را بیان می کرد و فضا را تا حدودی سنگین کرده بود. به گونه ای که ناراحتی از این انتقادها آن هم در برابر تعدادی از کارکنان را می شد در چهره مدیرعامل آن شرکت مشاهده کرد. قبل از پابان جلسه ارزیابی اجازه خواستم و گفتم در کنار همه ایرادهائی که گرفته شد چند اتفاق خوب هم در این شرکت افتاده است. رفع طلب چند میلیارد تومان بدهی مورد ادعای یکی از بانک ها و رشد تولید واقعی به 85 درصد ظرفیت تولید، آن هم در شرایط رکود و تحریم های اعمال شده کارهای ارزشمندی هستند. بیان این مطالب باعث شد فضا کمی آرام شده و مهندس نژادسلیم شروع به تعریف کرده و در ادامه بگوید ما از کارهای خوب صورت گرفته در این مجموعه هم تعریف می کنیم و اگر الان ایراد می گیرم برای این است که کارها بهتر شود و جلسه با فضایی بهتر با خیر و خوشی به پایان برسد.
 فردای آن روز برای مشورت در مورد یک موضوع کاری نزد مدیرعامل رفتم به محض آغاز بحث شروع کرد به ایراد گرفتن از مطالب رسانه ها در مورد هلدینگ. مشکل خاصی نبود ولی مهندس بیشتر از حد حساسیت نشان می داد. سپس صحبت مان در این رابطه را قطع کرده، گفت دیروز یک اشتباه استراتژیک کردی، نباید وقتی داشتم از مدیران آن شرکت انتقاد می کردم از آنها دفاع می کردی. تازه فهمیدم ایرادهای مربوط به رسانه ها بهانه است لذا در پاسخ گفتم مهندس دیروز تمام وجود شما شده بود فقط دعوا و این اصلا در شان شما نبوده و برایتان خوب نیست. توجیهاتم در دفاع از آنچه در جلسه مطرح کرده بودم را قبول نداشت و نتوانستم ناراحتی صورت گرفته از صحبتی که کرده بودم را از دلش در بیاورم این بود که سعی کردم بحث را خیلی ادامه ندهم. بعدا متوجه شدم همکاران مدیریت برنامه ریزی که هماهنگی برگزاری جلسات ارزیابی سه ماهه شرکت ها را بر عهده داشتند سعی می کردند فقط برنامه ها را برایم فرستاده و یرعکس سایر مدیران برای حضور در جلسات مرا دعوت نمی کردند که چون از دلیل اصلی این کار تا حدودی مطلع بودم خیلی به روی خودم نیاوردم و فقط در جلساتی که مایل بودم از شرایط کاری آن شرکت ها مطلع شده یا موضوعی را پیگیری کنم حضور پیدا می کردم.  
البته مدتی بعد مطلع شدم یکی از دلایل اصلی اعتراض شدید آن روز مدیرعامل هلدینگ آن بوده که دستور مستقیم وی برای انجام یک کار خاص از سوی مدیر مربوطه نادیده گرفته شده و مهندس نمی خواسته صراحتا نارضایتی خود نسبت به عدم انجام آن کار را ابراز کند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


محمد رضا فرهادی
واقعا متاسفم که صحبتهای خاله زنکی شده تجربیات مهم که مخاطبین باید از اون تجربه کسب کنند.واقعا متاسفم برای صنعت نفت و گاز ایران عزیز که به جای بکارگیری اصول علمی مدیریت و مهندسی دنبال اینگونه اراجیف هستند و به خیال خود دارند مدیریت میکنند.
امیری
سلام
ممکنه مطابق سلیقه شما نباشه ولی من لذت میبرم از اینکه از منظری که یکی از مدیران حوزه نفت و گاز ترسیم میکنه به اتفاقات گذشته نگاه کنم.
خیلی از کتاب های تاریخی همین سبک رو دارن. از نظر شما اون ها هم خاله زنگی هستن؟
ج.12313
یعنی نژادسلیم اینقدر شخصی برخورد میکردند و کینه ائی بوده اند از یک مدیر در حد نزادسلیم و هلدینگ بعید بوده ولی بزرگترین ایرادات مدیران نفت و پتروشیمی همین انجام کاری به ضرر افراد از روی سلیقه است فقط تحکیم کردن را دوست دارند نه پیشرفت
نژادسلیم از مدیران خیلی خوب بود اگر همه مثل او بودند وضعمان بهتر بود
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی