کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هفته دفاع مقدس؛ بهانه‌ای برای تکریم سربازان جنگ اقتصادی در عرصه پتروشیمی

میثم قدیری

9 مهر 1399 ساعت 10:33

سرداران و سربازان گمنام صنعت پتروشیمی با تلاشی جهادگونه واشتیاقی وصف ناپذیر پا در عرصه مجاهدت و پیشبرد این صنعت نهاده اند و هر روز برگ زرین دیگری را بر افتخارات صنعت پتروشیمی کشور رقم می‌زنند. 


 ایران نه تنها اولین کشور در خاورمیانه است که صنعت پتروشیمی به آن راه یافت، بلکه در آسیا نیز بعد از ژاپن اولین کشور صاحب پتروشیمی است و کشورهایی چون عربستان که امروزه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی منطقه هستند در آن دوران با این صنعت بیگانه بودند. 
صنعت پتروشیمی در ایران به علت دارا بودن منابع عظیم خوراک (دومین کشور دارای منابع گازی در جهان)، وجود سواحل طولانی (قریب به ۵ هزار کیلومتر ساحل فقط در جنوب کشور) و امکان دسترسی به اقیانوس و نیز منابع انسانی متخصص و مجرب با تجربه‌ای بیش از ۵۰ سال، امروزه نه تنها یک مزیت رقابتی و بلکه مزیت مطلق به حساب می‌آید. 
با تکمیل و راه‌اندازی هر فاز پارس جنوبی، شاهد تولید تقریبا ۲۵ میلیون متر مکعب متان، ۵۰۰ هزار تن اتان و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز هستیم که در صورت توسعه مناسب صنعت پتروشیمی در بالادست، میان دست و پایین دست ارزش افزوده بالا، اشتغال و ارزآوری مناسب و همچنین دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز را شاهد خواهیم بود. به عبارتی دیگر اگر پتروشیمی در کشور توسعه نیابد، علاوه بر توقف رشد، مجبور به خام‌فروشی تولیدات پارس جنوبی و یا سوزاندن آنها خواهیم شد؛ هرچند راهکارهایی نظیر LNG نیز وجود دارد که مشکلاتی به همراه دارد. 
شاید بتوان گفت جنگ اقتصادی به مشابه جنگ‌های نظامی (صرف نظر از فایده و ضرر آن) فرصتی برای رویش‌ها و بروز توانمندی‌ها و پتانسیل‌های نهفته است؛ به عبارتی همانطور که در شرایط سخت جنگ و تحریم شاهد رویش‌هایی در بطن انقلاب و جامعه بوده‌ایم، تربیت مدیران جهادی، معتقد و انقلابی و مهمتر از همه آنها متخصص در عرصه اقتصاد و خصوصا پتروشیمی که در این شرایط دشوار آبدیده شده‌اند از دستاوردها و رویش‌های جنگ اقتصادی است. 
امروز اگر به فهرست تحریم‌‌های ناجوانمردانه آمریکا نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که آمریکا در راستای دشمنی همیشگی با جمهوری اسلامی و اهداف استکباری خود صنعت پتروشیمی کشور را هدف گرفته است و تمامی تلاش خود را برای توقف رشد این صنعت ارزش آفرین به کار گرفته است؛ هرچند به مانند گذشته به تمام اهداف خود نخواهد رسید، زیرا سرداران و سربازان گمنام صنعت پتروشیمی با تلاشی جهادگونه واشتیاقی وصف ناپذیر پا در عرصه مجاهدت و پیشبرد این صنعت نهاده اند و هر روز برگ زرین دیگری را بر افتخارات صنعت پتروشیمی کشور رقم می‌زنند. 
در این روزهای خاطره‌ساز هفته دفاع مقدس، جا دارد از این مجاهدان گمنام عرصه صنعت پتروشیمی کشور که در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند تقدیر و تکریم به عمل آوریم. خداوند یارتان، پیروز و سرافراز باشید.


کد مطلب: 128344

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/note/128344/هفته-دفاع-مقدس-بهانه-ای-تکریم-سربازان-جنگ-اقتصادی-عرصه-پتروشیمی

نفت ما
  https://www.naftema.com