۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۱۱۵۲۴۱

مذاکره ایران با آمریکا در صورت لغو تحریمهای نفتی

فاتیما رضایی
منابع مرتبط با دولت ایران، ‌خبر دادند که سفر ظریف و عراقچی در 28-25 می به کشورهای عمان، عراق و کویت ابلاغ پیام به مقامات وزارت امور خارجه کشورهای نامبرده مبنی بر اینکه چنانچه تحریم های همه جانبه نفت خام ایران لغو شود، ایران آمادگی دارد به مذاکره با آمریکا پاسخ مثبت دهد، بود. حداقل تا زمانی که آمریکا تحریم های نفتی علیه ایران را از طریق تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت ایران کاهش ندهد،‌ ایران به گفتگو با آمریکا پاسخ مثبت نخواهد داد.
مذاکره ایران با آمریکا در صورت لغو تحریمهای نفتی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، روزنامه «ماینیچی شیمبون» ژاپن به نقل از منابع آگاه دولتی این کشور اعلام کرد که سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تهران در ۲۲ تا ۲۴ خرداد انجام خواهد شد. رسانه‌های ژاپنی می‌گویند دولت ژاپن روابط خوبی هم با آمریکا و هم با ایران، دارد و به همین خاطر می‌تواند در کاهش تنش‌ها نقش‌آفرینی کند. خود شینزو آبه هم تمایل دارد که در جامعه بین‌المللی به عنوان یک مهره تاثیرگذار دیده شود. ژاپن از سویی متحد راهبردی آمریکاست و از سوی دیگر  همواره روابط داوستانه‌ای با ایران داشته است. از سوی دیگر کاهش تنش‌ها میان دو طرف به نفع خود ژاپن است. ژاپنی‌ها به  به نفت ایران نیاز دارند، اما  آمریکا معافیت‌هایی را که برای ژاپن و دیگر خریداران نفت ایران صادر کرده بود، پایان داده است و این ماجرا توکیو را در تنگنا قرار داده است. ایران همواره یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به ژاپن بوده است.
پیشتر روزنامه سانکی ژاپن در 29 می از قول «سوگا یوشی هیده»، ‌دبیر کل کابینه دولت ژاپن،‌ نوشته بود که در مورد این سفر تصمیم قطعی گرفته نشده است. دبیر کل کابینه دولت ژاپن ،‌ با اشاره به مذاکره شینزو آبه ، و دونالد ترامپ ، در 27 می در توکیو، گفته بود: « تبادل نظر میان سران آمریکا و ژاپن در خصوص اوضاع خاورمیانه از جمله اوضاع ایران صورت گرفته است و ژاپن در نظر دارد که در صلح و ثبات خاورمیانه سهیم باشد و به هین جهت تمام تلاش خود را برای حل و فصل مسائل از طریق گفتگو انجام می دهد.»
آساهی شیمبون نیز در  29 می با استناد به اظهارات عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ مبنی بر هماهنگی در خصوص تاریخ سفر شینزو آبه و دیگر مسائل مربوطه این سفر را در شرایط کنونی، بسیار حائز اهمیت اعلام کرده اما ایران از واژه تبادل نظر نه میانجیگری استفاده می کند.  یک دیپلمات آگاه مقیم ایران اظهار داشت:« ایران با از سرگیری تحریم های آمریکا در تنگنای اقتصادی قرار گرفته است. بنابراین تصور اینکه ژاپن با ارائه پیشنهادهایی بتواند در داخل کشور ایران سازش ایجاد کند ، بسیار سخت است. »‌ از نظر آساهی، چنانچه رییس جمهور ایران به سادگی به مذاکره با آمریکا پاسخ مثبت دهد، بی شک در داخل کشور هدف انتقادهایی مبنی بر اینکه:« در برابر تحریم های آمریکا تسلیم شده است » قرار خواهد گرفت.
آساهی شیمبون در 30 می در گزارشی نوشت در مصاحبه با منابع مرتبط با دولت ایران دریافته است که دولت ایران پیامی مبنی بر اینکه:«‌چنانچه تحریم های نفتی کاهش یابد، آمادگی داریم به مذاکره پاسخ دهیم»‌ به کشورهای همسایه ابلاغ کرده است. آقای روحانی، رییس جمهور ایران هم 29 می با اشاره به اینکه:«چنانچه تحریم های ناعادلانه لغو شود، درها برای مذاکره باز می شود»‌ دیدگاهی نشان داده که ممکن است به گفتگو با آمریکا پاسخ مثبت دهد.
به گفته منابع مرتبط با دولت ایران، ‌ظریف وزیر امور خارجه و عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران از 28-25 می به کشورهای عمان، عراق و کویت سفر کردند و پیامی مبنی بر اینکه چنانچه تحریم های همه جانبه نفت خام ایران لغو شود، ایران آمادگی دارد به مذاکره با آمریکا پاسخ مثبت دهد، به مقامات وزارت امور خارجه کشورهای نامبرده ابلاغ کردند.
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که در اواسط ماه ژوئن به ایران سفر می کند و پیشتر وزیر خارجه ایران در توکیو با او دیدار کرده بود ، تمایل به میانجیگری پیرامون روابط ایران و آمریکا نشان داده است. منابع مرتبط با دولت ایران در همین راستا تاکید کرده است:«حداقل تا زمانی که آمریکا تحریم های نفتی علیه ایران را از طریق تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت ایران کاهش ندهد،‌ ایران به گفتگو با آمریکا پاسخ مثبت نخواهد داد.»
روزنامه نیکی نیز با اشاره به نخستین دیدار نخست وزیر ژاپن از ایران پس از انقلاب اسلامی در روزهای 12 تا 14 ژوئن، بر ماموریت میانجیگری وی میان ایران و آمریکا تاکید کرد. این روزنامه با تاکید بر لزوم احتیاط در تحریم نفت خام ایران، نوشت تحریم صادرات نفت ایران نه تنها بر عرضه و تقاضای بازار تاثیرگذار خواهد بود بلکه منجر به بی ثبات شدن ایران که نفت عمده ترین درآمد آن است، خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی