۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۱۱۵۳۶۴

اعطای مجوز محرمانه صادرات نفت ایران در دستور کار سفر آبه به تهران

فاتیما رضایی
ترامپ مجبور به لغو برخی از آنها به صورت علنی و یا محرمانه خواهد شد تا ایران سر میز مذاکره حاضر شود. در واقع، جدی ترین درخواست ایران در مذاکره میان روحانی و آبه، توقف تحریم های نفتی دولت آمریکا به شمار می آید و چنین رویکردی را می توان «نخستین گام برای گفتگو با آمریکا» تعبیر و تفسیر کرد.
اعطای مجوز محرمانه صادرات نفت ایران در دستور کار سفر آبه به تهران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، آمریکا از ماه مه سال جاری فشار علیه ایران از جمله تحریم همه جانبه نفت خام علیه این کشور را تقویت کرده و تحریم های این بار در واقع بخشی از تحریم های حداکثری آمریکا علیه ایران بوده است. در واقع، تصمیم اخیر امریکا در راستای عدم تمدید مهلت معافیت برخی از کشورها از تحریم ها، به افزایش تشنجات منجر شده است.
اخیراً وزارت خزانه داری آمریکا در 7 ژوئن اعلام کرد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس که بزرگترین صنایع پتروشیمی ایران به شمار می آید و همچنین 39 شرکت از جمله شرکتهای تابع و نمایندگی های فروش صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است. علت چنین تحریم هایی از آنجا ناشی می شود که صنایع پتروشیمی خلیج فارس از شرکتهای مرتبط به سپاه پاسدران انقلاب اسلامی که ترامپ آن را «سازمان تروریست خارجی» خوانده، حمایت کرده است.
به همراه بلوکه شدن دارایی های صنایع پتروشیمی خلیج فارس در آمریکا ، داد و ستد این صنایع با افراد آمریکایی هم ممنوع شده است. استیون منوچین، وزیر خزنه داری آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد:«این هشداری است دایر بر اینکه آمریکا شرکت‌هایی را که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت مالی می‌کنند، هدف تحریم ها قرار می دهد.» بر اساس گزارش وزارت خزنه داری آمریکا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکتهای تابع، 40درصد از ظرفیت تولید و 50 درصد از ارزش صادرات صنعت پتروشیمی ایران را در اختیار دارند.
واشنگتن پیش از سفر وزیر امور خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به تهران فشارهای خود را علیه ایران شدت بخشید و با تحریم بخش پتروشیمی ایران دومین منبع درآمد ارزی کشور  را هدف قرار داد. این اقدام پیام منفی را به طرف ایرانی ارسال کرد با این مضمون که میانجیگری ها یا مذاکراتی که آمریکا خواستار آن است در چارچوب سیاست "بیشترین فشار " صورت می گیرد که ایران بارها طی هفته های گذشته اعلام کرده است "تسلیم این ترفند آمریکا" نخواهد شد.
در این میان، نگاه ها به سفر آبه در 12 ژوئن به ایران برای گشودن روند گفتگو میان تهران و واشینگتن دوخته شده است،در برابر این پیچیدگی ها واشنگتن بی تردید آبه را به نوعی از عقب نشینی ها درباره برخی تصمیمات مجهز کرده است. به عنوان مثال مجوز سری به برخی کشورها از جمله ژاپن و کره جنوبی برای خرید نفت ایران و لغو برخی تحریم های مربوط به فروش فلزات و دارو و مواد غذایی.
راه آبه طولانی و دشوار است اما مسیری باز است و موضع گیری چین و روسیه حمایت از موضع ایران را شدت می بخشد.
در سایه قاطعیت و استواری موضع ایران و اطمینان رهبری ایران به دولت این کشور، گفتگوی ایران با شینزو آبه ملایم و مثبت خواهد بود و دو طرف از ورود به پیچیدگی های سیاسی خودداری خواهند کرد و روی عقب نشینی ها و امتیاز دهی های واشینگتن تمرکز می کنند؛ عقب نشینی هایی که واشینگتن برای تسهیل تصمیم گیری ایران برای حاضر شدن سر میز مذاکره ارائه خواهد کرد. این یعنی تمرکز روی آنچه ژاپن قبلا از آن انتقاد کرد یعنی تحریم ها. از این رو ترامپ مجبور به لغو برخی از آنها به صورت علنی و یا محرمانه خواهد شد تا ایران سر میز مذاکره حاضر شود.
در واقع، جدی ترین درخواست ایران در مذاکره میان روحانی و آبه، توقف تحریم های نفتی دولت آمریکا به شمار می آید و چنین رویکردی را می توان «نخستین گام برای گفتگو با آمریکا» تعبیر و تفسیر کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی