کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین گام قطر برای پیشتازی در میدان گنبد شمالی

فاتیما رضایی

18 ارديبهشت 1398 ساعت 10:07

قرارداد شش دکل از هشت دکل به شرکت بین المللی حفاری خلیج Gulf Drilling International (GDI), واگذار شده در حالی که قرارداد دو دکل باقیمانده به شرکت Northern Offshore Drilling Operations که در خارج از ایالات متحده فعالیت می کند، سپرده شده است. این قرارداد، رویداد مهم دیگری در راستای اجرای راهبرد بلند مدت قطر پترولیوم مبنی بر افزایش ظرفیت ال ان جی قطر از 77 مییلون تن در سال به 110 میلیون تن در سال است که سازگار با برنامه توسعه در همه جهات، به خوبی در حال پیشرفت است.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، قطر پترولیوم؛ هشت جک آپ برای پروژه توسعه میدان گنبد شمالی {پارس جنوبی} کرایه می کند. «قطر پترولیوم» اعلام کرد که قراردادهای هشت دکل حفاری فراساحلی جک آپ برای پروژه توسعه میدان گنبد شمالی را واگذار کرده است. برنامه ریزی شده است که دکلهای حفاری آماده شوند و برای فعالیتهای حفاری در آغاز سال 2020، نصب شوند.
قرارداد شش دکل از هشت دکل به شرکت بین المللی حفاری خلیج  Gulf Drilling International (GDI), واگذار شده در حالی که قرارداد دو دکل باقیمانده به شرکت Northern Offshore Drilling Operations که در خارج از ایالات متحده فعالیت می کند، سپرده شده است. این قراردادها بر حسب شرایط تعهد از دو تا چهار سال با گزینه های قابل انتقال برای تمدید دوره های برنامه حفاری در صورت نیاز، را در بر می گیرد.
برنامه حفاری طراحی شده برای هشت دکل، یک بخش عمده ای از پروژه توسعه برای افزایش ظرفیت تولید ال ان جی قطر از 77 مییلون تن در سال به 110 میلیون تن در سال می باشد. گستره کاری شامل حفاری و تکمیل 80 حلقه چاه جدید از محل های هشت سکوی سرچاهی است. قرارداد ساخت جکت در اوایل آوریل 2019 واگذار شده است.
آقای «سعد شریدا الکعبی»؛ وزیر انرژی قطر و مدیر عامل شرکت قطر پترولیوم، در مورد این اعلامیه توضیح داد: «واگذاری این بسته آخرین بسته در رشته اقدامات برنامه قطر پترولیوم برای اجرای پروژه توسعه میدان گنبد شمالی می باشد. ما خیلی خوشحالیم که شرکت ملی حفاری قطر GDI در این پروژه مهم در سطح کلاس جهانی مشارکت دارد.»
الکعبی همچنین ادامه داد: «این قرارداد، رویداد مهم دیگری در راستای اجرای راهبرد بلند مدت قطر پترولیوم مبنی بر افزایش ظرفیت ال ان جی قطر از 77 مییلون تن در سال به 110 میلیون تن در سال است که سازگار با برنامه توسعه در همه جهات، به خوبی در حال پیشرفت است.»
در سال 1971، وقتی مهندسان اکتشاف، ذخایر گاز طبیعی در ساحل شمال شرقی قطر را کشف کردند، هیچ کس به طور کامل نمی دانست که این کشف چقدر مهم است. تنها 15 سال پس از برآورد، چاهها در یک دوره 14 ساله حفاری شدند، بدینصورت که میدان گنبد شمالی قطر را به عنوان بزرگترین میدان گازی غیرپیوسته در جهان، با بیش از 900 تریلیون فوت مکعب ذخایر قابل بهره برداری(10 درصد ذخایر شناخته شده جهان) تثبیت کرد.  
این اکتشاف، قطر را تبدیل به بزرگترین دارنده ذخایر تایید شده گاز پس از روسیه و ایران کرد. میدان گنبدشمالی، قابلیت عرضه ال ان جی را در مقیاس کلان برای بازارهای جهانی تا دهه های متمادی دارد. میدان گنبد شمالی در ساحل شمال شرق شبه جزیره قطر واقع شده و منطقه ای بیش از 6000 کیلومتر مربع برابر با نصف بخش خشکی کشور قطر را در بر می گیرد.


کد مطلب: 115453

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/115453/آخرین-گام-قطر-پیشتازی-میدان-گنبد-شمالی

نفت ما
  https://www.naftema.com