کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکست ایالات متحده در به صفر رساندن صادرات نفت ایران

فاتیما رضایی

15 فروردين 1398 ساعت 17:29

1398/1/15 اخبار

ایالات متحده به احتمال بسیار زیاد در تلاش برای توقف صادرات نفت ایران با توجه به تمایل ترامپ به اجتناب از افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، شکست خورده و ناکام خواهد ماند.لغو همه مجوزها همچنان بعید به نظر می رسد و احتمال آن با توجه به پیامدهای سیاسی برای بازار انرژی ایالات متحده و روابط دوجانبه اش با این کشورها ، 15 درصد باشد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، ترامپ تا 2 می تصمیم خواهد گرفت که آیا معافیت های 8 کشوری که بدانها در نوامبر گذشته اجازه داده تا همچنان خرید نفت از ایران را بدون هرگونه مجازاتی ادامه دهند، تمدید خواهد کرد.
تحلیلگران گروه اوراسیا در پژوهشی که اخیرا منتشر شده معتقدند که علیرغم مواضع اخیر مقامات آمریکایی در عدم تمدید معافیتهای نفتی ایران،  ایالات متحده احتمالا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران شکست خواهد خورد. ماه گذشته ترامپ به اوپک اعلام کرد که اعضایش باید نفت بیشتری برای مقابله با افزایش قیمت ها عرضه کنند.
تحلیلگران به سی ان بی سی cnbc گفتند که ایالات متحده به احتمال بسیار زیاد در تلاش برای توقف صادرات نفت ایران با توجه به تمایل ترامپ به اجتناب از افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، شکست خورده و ناکام خواهد ماند.
در نخستین سالگرد خروج ایالات متحده از برجام، کنشگران بازار انرژی منتظرند ببیند که آیا دولت ترامپ معافیت های تحریمی بر هشت کشور وارد کننده نفت از ایران را تمدید خواهد کرد یا نه.
ترامپ تا 2 می فرصت دارد تا تصمیم بگیرد معافیت های هشت کشور چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان را تمدید کند.
با توجه به تمدید طرح کاهش تولید اوپک و غیر اوپک و شرایط ونزوئلا، بازار نفت احتمالا نمی تواند در قبال فقدان 1.3 میلیون بشکه در روز نفت خام ایران را بدون تاثیر عمده در قیمت های داخلی بنزین که خط قرمزی برای دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوی است، تاب بیاورد.
ترامپ در می گذشته از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم های صنعت انرژی ایران را در ماه نوامبر برگرداند.  دولت ترامپ می خواهد که ایران آزمایش موشک های بالستیک را متوقف کرده و به پشتیبانی از گروههای شبه نظامی پایان داده و محدودیت های شدیدتر بر برنامه هسته ای خود را بپذیرد.
معافیت ها بدین منظور طراحی شده اند تا این کشورهای معاف، مجاز باشند نفت خام ایران را تا زمانی که اعلام کنند در حال کاهش خرید خود هستند، ادامه دهند.
روز سه شنبه برایان هوک نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران به خبرنگاران گفت با توجه به که شرایط بازار برای تسریع در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بهتر شده است، در نتیجه ایالات متحده به دنبال اعطای هرگونه معافیت یا استثنا برای رژیم های تحریم خود نیست.
اظهارات هوک در زمانی مطرح می شود که به نظر می رسد تیم شورای امنیت ملی در مورد اینکه به گروه کوچکی از کشورها برای واردات نفت خام ایران مجوز بدهد، دچار اختلاف شده است.
تحللیگران BNP Paribas در پژوهشی که اخیرا منتشر شده، معتقدند که مقامات ایالات متحده دچار دودستگی شده اند، زیرا شوری امنیت ملی به سمت یک رویکرد سخت گیرانه تر در مقایسه با وزارت خارجه این کشور متمایل می شود. به نظر می رسد وزارت امور خارجه آمریکا طرفدار یک رویکرد انعطاف پذیرتر در رسیدن به هدف دولت ترامپ در کاهش صادرات نفت ایران به عدد صفر باشد.
علیرغم این آشفتگی، تحلیلگران گروه اوراسیا گفتند پیش بینی می شود که دولت ترامپ معافیت های جدیدی به پنج کشور –چین، هند، ترکیه،کره جنوبی،ژاپن- که هم اکنون از ایران نفت خام و میعانات وارد می کنند صادر بکند. این بدان معناست که احتمالا معافیت های یونان، ایتالیا و تایوان منقضی خواهد شد.
گروه مشاوره ریسک اعلام کرده که لغو همه مجوزها همچنان بعید به نظر می رسد و احتمال آن با توجه به پیامدهای سیاسی برای بازار انرژی ایالات متحده و روابط دوجانبه اش با این کشورها ، 15 درصد باشد.
تصمیم دولت ترامپ در ماه نوامبر گذشته برای اعطای معافیت های تحریمی به هشت کشور، باعث شگفتی بازار شد و به سقوط سه ماهه قیمتها در بازار نفت خام کمک کرد.
اما در چند ماه اخیر قیمت های نفت خام به صورت سریع و غیرعادی افزایش داشته به گونه ای که نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت از آغاز سال 2019 هر دو بیش از 22 درصد افزایش قیمت داشته اند.
قیت جهانی نفت برنت در روز چهارشنبه 3 آوریل به 69.74 دلار و وست تگزاس نیز به 62.73 دلار در هر بشکه رسید.
رییس جمهور ترامپ بارها نگرانی اش را در مورد قیمت های داخلی بنزین اعلام کرده به گونه ای که آن منافع و مزایای بالقوه برای تولیدکنندگان شیل آمریکا را مهم تر می کند. ترامپ ماه گذشته در توئیتی اعلام کرد که بسیار مهم است که اعضای اوپک جریان عرضه نفت را افزایش دهند چون بازارهای جهانی شکننده بوده و قیمت ها به شدت در حال بالا رفتن هستند.
تحلیلگران گروه اوراسیا معتقدند که حتی اگرچه تا انتخابات ریاست جمهوری 20 ماه باقی مانده است اما ترامپ آشکارا در مورد نوسانات قریب الوقوع در قیمت های بنزین نگران است.
*فاتیما رضایی
منبع: 
https://www.cnbc.com/2019/04/03/oil-us-unlikely-to-halt-iranian-exports-but-that-could-help-trump.html
 


کد مطلب: 115456

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/115456/شکست-ایالات-متحده-صفر-رساندن-صادرات-نفت-ایران

نفت ما
  https://www.naftema.com