کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنش آفرینی عربستان و امارات در تنگه هرمز با هدف افزایش قیمت نفت

فاتیما رضایی

28 خرداد 1398 ساعت 13:14

در ادامه رویکرد مراجع منطقه ای و بین المللی به حمله به نفتکش ها در دهانه تنگه هرمز، این مراجع بحث بی اعتباری ادعاهای ترامپ در مورد انجام این حملات توسط ایران و همچنین تلاش عربستان و امارات برای افزایش تنش در منطقه و جلوگیری از به نتیجه رسیدن راهکار دیپلماتیک و میانجیگری و در کنار آن منتفع شدن این دو رقیب منطقه ای ایران از افزایش مقطعی قیمت نفت را مطرح کرده اند.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در ادامه رویکرد مراجع منطقه ای و بین المللی به حمله به نفتکش ها در دهانه تنگه هرمز، این مراجع بحث بی اعتباری ادعاهای ترامپ در مورد انجام این حملات توسط ایران و همچنین تلاش عربستان و امارات برای افزایش تنش در منطقه و جلوگیری از به نتیجه رسیدن راهکار دیپلماتیک و میانجیگری و در کنار آن منتفع شدن عربستان و امارات از افزایش مقطعی قیمت نفت را مطرح کرده اند.


بی اعتباری ترامپ

واشینگتن پست با اشاره به اینکه برخی متحدان ترامپ به دنبال شواهد بیشتری درباره حمله به نفتکش ها هستند، بن بست با ایران موضوع اعتبار ترامپ را مطرح ساخته است و در این میان اظهارات مقامات بین المللی و تشکیک آنها در مورد ویدو و اسناد ارائه شده، نشان از کاهش اعتبار دولت آمریکا دارد.  همچنین برخی از نمایندگان کنگره هم گفته اند کاخ سفید نباید بدون مجوز کنگره وارد جنگ احتمالی بشود.
لوموند با اشاره به اتهام زنی دولت ترامپ به ایران مبنی بر مسئول بودن در حمله به دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، می نویسد اعتبار سخنان رئیس جمهور آمریکا کاهش یافته و راهبرد روشنی در قبال ایران ندارد.

تلاش عربستان و امارات برای افزایش تنش در منطقه و منتقع شدن از افزایش قیمت نفت

خبرنگاران شبکه تلویزیونی «سی ان ان» و همچنین، نشریه اسرائیلی هاآرتص در خصوص نقش ایران در حمله به نفتکش ها، ابراز تردید کرده اند و این پرسش را مطرح کرده اند که چرا ایران باید دقیقا هم اکنون دست به چنین حمله ای زده باشد؟
لاکروا به نقل از فرانسی پرن، مدیر تحقیقات موسسه بین المللی روابط راهبردی می نویسد سناریوی عامل حمله به نفتکش ها این حمله را به ریاض و ابوظبی نسبت می دهد که از افزایش قیمت نفت سود می برند و می خواهند با افزایش تنش ها آمریکا را به اقدام نظامی علیه ایران وادار کنند.
ایزوستیا با تاکید بر اینکه هنوز برای متهم کردن ایران در این حوادث زود است،  به نقل از ولادیمیر فیتین، کارشناس انستیتوی مطالعات راهبردی روسیه، می نویسد که احتمال دارد، در پشت این حملات، کشورهای عربی قرار داشته باشند که خواهان افزایش رویارویی ها میان واشینگتن و تهران هستند. یکی دیگر از دلایلی که می توان حدس زد در پشت این حملات کشورهای عربی قرار دارند، افزایش ٤ درصدی قیمت جهانی نفت و رسیدن آن به ٦٢,٤٨ دلار در هر بشکه است.  همچنین نکته قابل توجه این است که حملات اخیر علیه تانکرها همزمان با سفر و گفتگوی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، صورت گرفته است. حمله علیه این کشتی ها که یکی از آنها به ژاپن تعلق داشته، را می توان به عنوان پیام صریح از دشمنان ایران – کسانی که نمی خواهند امریکا با ایران سازش کند – تلقی کرد.
رگنیوم هم نوشت که به احتمال زیاد، تحقق این حملات به نفع برخی از بازیگران در منطقه بوده است. بدینصورت  که این حمله دقیقا، همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن، به تهران انجام گرفت.
القدس العربی هم بعید نمی داند این انفجارها کار طرف هایی باشد که خواستار رویارویی نظامی بین ایران و ایالات متحده آمریکا هستند. در همین حال، ائتلاف انگلیس و آمریکا به دنبال توجیهی برای تثبیت حضور نظامی خود در منطقه و سیطره عملی بر مسیرهای انتقال نفت است.


کد مطلب: 115524

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/115524/تنش-آفرینی-عربستان-امارات-تنگه-هرمز-هدف-افزایش-قیمت-نفت

نفت ما
  https://www.naftema.com