۱
۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۱۵۸۱۲
در شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس چه خبر است؟!

انحصار فروش به تعدادی از شرکتهای خاص/خرید از تجارت صنعت به لابی و سفارش نیاز دارد!

سید مسعود آریادوست
اکنون که تحریم‌ها پیش رو است، بخش خصوصی می‌تواند وارد کار شود و محصولات زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس را ضمن دور زدن تحریم، بفروش برساند. آیا بهتر نبود شرکت مذکور جهت آمادگی بخش خصوصی برای مقابله با تحریم‌ها، بخشی از بازار فروش را واگذار می‌کرد تا راه‌های دور زدن تحریم راحت‌تر آزموده می‌شد؟
هلدینگ خلیج فارس
هلدینگ خلیج فارس

 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  هر از گاهی در بخش‌های اقتصادی و همچنین صنایع مختلف کشور خبر از فساد و اخلال اقتصادی به میان می‌آید. از طرفی به جهت فضای نااطمینانی که در جامعه حاکم شده است، این اخبار نیز به صورت گسترده و بعضا بزرگنمایی‌شده و پخش می‌شود.

 از جمله خبرهایی که می‌تواند بدون بزرگنمایی و ضمن نگاهی منطقی مورد شرح و بررسی قرار بگیرد، نوع فعالیت شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس است. در محافلی شنیده‌ایم که برخی از کارشناسان از نوع فروش محصولات این هلدینگ ایراداتی گرفته‌اند و حتی این جریانات را با خبرنگار "نفت ما" در میان گذاشته‌اند. شرحی از این روند را در گزارش حاضر بخوانید.

اگر بخواهیم "شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس" را در تعریفی تام معرفی کنیم، همین کافی است که بدانیم این شرکت با دارا بودن 15 شرکت تولیدی و خدماتی در خاورمیانه یکه‌تازی می‌کند. عقبه تاریخی این شرکت را باید در دهه 40 خورشیدی جست. "شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران" که در سال ۱۳۴۳ آغاز به فعالیت نمود، در ادامه فعالیت‌های خود، شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را تاسیس و پایه‌گذاری کرد. بنابراین در اهمیت هلدینگ خلیج فارس باید گفت با یک سرمایه تاریخی مواجه هستیم که پیشرفت یا پس‌رفت آن باید برای عموم مسئولان، امری بسیار مهم تلقی شود.

از طرفی کشور با تحریم‌های بی‌سابقه و متفاوتی روبرو شده است. تحریم صنایع پتروشیمی کشور به جهت ارز آوری چشمگیری که دارد، می‌تواند تهدید بزرگی برای اقتصاد ایران محسوب شود. این خطر هلدینگ خلیج فارس و ارز آوری‌اش را نیز تهدید می‌کند. عدم صادرات تولیدات پتروشیمی این مجموعه بزرگ، برابر با ورشکستگی، بیکاری، کاهش درآمد ارزی و خساراتی جبران ناپذیری است که مستقیما در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود. لهذا مدیریت فروش محصولات صنعت پتروشیمی، بخصوص محصولات هلدینگ خلیج فارس که دارای بزرگترین زیرمجموعه‌های پتروشیمی کشور است، از اهمیت دو چندانی برخوردار می‎باشد.

اما وضعیت فروش محصولات و تولیدات هلدینگ خلیج فارس چگونه است؟ شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس چگونه محصولات تولیدی را بفروش می‌رساند؟ شاید این سوال در نگاه اول کم اهمیت به نظر برسد؛ چرا که این هلدینگ کما فی‌السابق مشغول فروش محصولات خود است و ظاهرا در این زمینه مشکلی هم ندارد. اما وقتی چند و چون فروش محصولاتش را مورد بررسی قرار می‌دهیم، ابهامات و سوالات جدی در ذهن مطرح می‌شود.

این شرکت طی شرایطی خاص و کاملا انحصاری محصولات مربوطه را بفروش می‌رساند؛ به عنوان مثال تا کنون گزارش نشده این شرکت محصولات خود را جهت فروش به شرکت‌های ایرانی واگذار کند، تا این شرکت‌ها نیز ضمن حضور در بازارهای خارجی، محصولات مذکور را بفروش برسانند. از شواهد چنین بر می‌آید که حتی شرکت هلدینگ خلیج فارس حاضر نیست محصولات پتروشیمی‌های زیر مجموعه خود را به شرکت‌هایی بفروشد که بخشی از سهام آن شرکت‌ها مربوط به اشخاص وطنی(ایرانی) باشد؛ به عبارتی ساده‌تر این هلدینگ به ایرانی جنس نمی‌فروشد!

معلوم نیست فلسفه چنین کاری چیست و مسئولان مربوطه چرا چنین اقدامی را انجام می‌دهند؟! آیا ضمن خرید و فروش اطلاعاتی منعکس می‌شود که یک فرد ایرانی نباید از آن مطلع شود؟ آیا محرمانگی خاصی در میان است که اگر یک شرکت ایرانی جهت خرید محصولات هلدینگ خلیج فارس اقدام کند، آن محرمانگی فاش می‌شود؟

مشخصا ضمن ورود شرکت ایرانی به این تبادلات تجاری، شاهد سود شرکت ایرانی هم خواهیم بود. آیا هلدینگ خلیج فارس از سود شرکت‌های ایرانی واهمه دارد؟ چرا خریداران محصولات هلدینگ خلیج فارس باید به صورت مستقیم (نه به واسطه شرکتی دیگر) با هلدینگ وارد معامله شوند؟ شاید برای این سوال اخیر جوابی باشد؛ اما چرا یک شرکت ایرانی نمی‌تواند جایگزین این شرکت خارجی باشد؟ در محافلی که کارشناسان انرژی حضور دارند گاها این سوالات مطرح شده و با پاسخ سطحی "سیاست‌شان این است" موضوع را پیگیری نکرده‌اند. 

اکنون که تحریم‌ها پیش رو است، بخش خصوصی می‌تواند وارد کار شود و محصولات زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس را ضمن دور زدن تحریم، بفروش برساند. آیا بهتر نبود شرکت مذکور جهت آمادگی بخش خصوصی برای مقابله با تحریم‌ها، بخشی از بازار فروش را واگذار می‌کرد تا راه‌های دور زدن تحریم راحت‌تر آزموده می‌شد؟ ضمن تحریم اگر بخش خصوصی وارد کار شود، مشخصا به گذر زمان نیاز داریم تا ضمن بازاریابی بتوانیم محصولات را حین دور زدن تحریم، بفروش برسانیم. آیا این گذر زمان به معنای صرف هزینه و تحمیل صدمات به کشور نیست؟ کدام مسئول باید به این وقایع پاسخ بدهد؟ با این اوصاف باز هم دستانی در کار است که مانع حضور بخش خصوصی جهت بفروش رساندن محصولات پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس می‌شود. دستانی در کار است تا محصولات تولیدی این مرز و بوم به افراد خاص و شرکت‌های خاص بفروش برسد. دستانی در کار است که درخواست کنندگان فروش محصولات هلدینگ خلیج فارس را مایوس کنند و پیگیر ماجرا نشوند. این وضعیت آنقدر وخیم است که حتی برخی شرکت‌های خارجی که رزومه‌ای جهت همکاری به این شرکت ارائه کرده‌اند، از درخواست خود پشیمان شده‌اند.

چه سری است که هر شرکتی که وارد گود می‌شود، در گودی خلیج فارس باید غرق شود و نتواند محصولات این شرکت را بفروش برساند؟ فقط یک مافیای بزرگ می تواند چنین رویکردی را برای سال‌های متوالی رهبری کند؛ تغییر مدیریت این هلدینگ و ثبات سیاست‌های پیشین شرکت دال بر این ادعا است. تغییر و تحولات در مدیریت هلدینگ خلیج فارس ذره‌ای از سیاست‌های مرموز این شرکت را تغییر نداده است. پس فقط در سکه و دلار و خودرو نیست که سلطان داریم. در پتروشیمی، بخصوص پتروشیمی خلیج فارس هم سلطان داریم. سلاطین مهربانی که در خلیج فارس با پنبه سر می‌برند...

امید است مسئولان پاسخی متقن و روشنگرانه در این خصوص ارائه کنند."نفت ما" ضمن دعوت از مسئولان مربوطه، از درج جوابیه روشنگرانه‌ی چرخانندگان هلدینگ خلیج فارس استقبال می‌کند.     
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مثلا چه شركتهايي؟
فک کنم منظور نویسنده شرکتهایی که دارای نفوذ بالایی هستند که ماشاله براز تسهیل و روغن کاری مسیر پول های خوبی هم میدهند
امیری
تمام دعواها و بخور بخورها در قسمت فروش محصولات پتروشیمی است. درصدهایی که رد و بدل میشود بسیار سنگین و رویایی است. هرجا پول باشد فساد هم در آنجا بیشتر است.
سلام
چه خبر از LPG ؟
کدوم ال پی جی.
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی