۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۱۵۸۸۵
امکان اقامه دعوای ایران در مراجع بین المللی؛

تانکر تراکرز؛ نفتکش گریس 1 حامل نفت کوره از ایران بوده است

فاتیما رضایی
هم نفتکش گریس 1 و هم نفتکشهای قبلی که تلاش داشتند به ساحل سوریه برسند متهم به تردد در سایه هستند که پاسخگر خودکار (ردیاب ماهواره ای) خود را در نقاط حساس خاموش کرده اند.
نفتکش گریس 1
نفتکش گریس 1
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  توقیف نفتکش ایرانی گریس1 در تنگه جبل الطارق، بازتابها و رویکردهای متفاوتی را مطرح کرده است.

در این گزارش در ابتدا رویکرد چند مرجع مهم بین المللی بررسی شده و در پایان امکان بررسی حقوقی موضوع، مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

«اویل پرایسم در این رابطه نوشت، ایران خواستار آزادسازی فوری نفتکش اش پس از اینکه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا آن را در تنگه جبل الطارق توقیف و ضبط کرده، شده است. این نفتکش 90 روز قاره آفریقا را دور زده بود و تحریم های سوریه را نقض کرده است. مقامات ابرنفتکش Grace 1 را به اتهام قاچاق غیرقانونی در انتقال 2میلیون بشکه (300 هزار تن)  نفت خام ایران به سوریه متهم کرده اند.

وزارت امور خارجه ایران نیز فورا سفیر بریتانیا را احضار کرده و اعلام کرده که این اقدام غیرقابل قبول است. یک بیانیه رسمی اعلام کرده که بر اساس اطلاعات موجود توقیف فوری این نفتکش بنا به تقاضای ایالات متحده بوده است.

موضع ایران در قبال تحریم های اتحادیه اروپایی علیه سوریه توسط سازمان ملل مورد تایید قرار نگرفته است آنهم در حالی که ایالات متحده اخبار مثبتی مبنی بر سختگیری بیشتر جهانی علیه نفت ایران دریافت کرده است. جان بولتون در توئیتر خود نوشت: «خبری عالی، بریتانیا ابرنفتکش گریس 1 را که حامل نفت ایران به سوریه بوده و ناقض تحریم های اروپایی سوریه می باشد، توقیف کرده است.»

در همین حال ایران و سوریه توقیف این نفتکش را به دزدی دریایی تعبیر کرده اند. انتظار می رود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید به توقیف یک نفتکش بیتانیایی در یک اقدام متقابل بکند، و حتی در بیانیه ای اعلام کرده که وظیفه تهران
است که به این حادثه در نوع خود واکنش نشان بدهد. «الیجاه مگنیر» گزارشگر جنگی خاورمیانه از قول منابع سپاه پاسداران اعلام کرده که به صورت بالقوه هر نفتکشی که از خلیج فارس به سمت بریتانیا برود، را توقیف خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، مقامات بریتانیا و پلیس جبل الطارق، در حال مصاحبه از 28 خدمه نفتکش گریس1 برای مشخص کردن مقصد و هدف نهایی اش می باشند. بیشتر خدمه عرشه کشتی که با پرچم پاناما تردد می کرد گفته اند که تبعه هند، پاکستان و اوکراین هستند.

مقامات اروپایی معتقدند که این نفتکش به مقصد بندر و پالایشگاه بانیاس سوریه در حرکت بوده است. این پالایشگاه تحت تحریم های اتحادیه اروپایی علیه سوریه قرار دارد. «فابیان پیکاردو» سروزیر جبل الطارق گفته است که با رضایت وی، مسوولان بندری و انتظامی در کمک به نیروی دریایی بریتانیا در این عملیات مشارکت داشتند.

هم نفتکش گریس 1 و هم نفتکشهای قبلی که تلاش داشتند به ساحل سوریه برسند متهم به تردد در سایه هستند که پاسخگر خودکار (ردیاب ماهواره ای) خود را در نقاط حساس خاموش کرده اند.

شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از سرپرست وزارت خارجه اسپانیا «جوزف بورل» اعلام کرد که ایالات متحده از بریتانیا درخواست کرده که این کشتی را توقیف کند. پیکاردو نیز گفته که دلایلی وجود دارد تا باور کنیم که نفتکش گریس 1 در حال حمل نفت خام به مقصد پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است. وزارت دفاع بریتانیا از توقیف این نفتکش استقبال کرده است.

در اواسط ماه آوریل، نفتکش گریس 1 بارگیری کرد و سیگنال های ردیابی خود را قبل از عبور از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا در مسیر تنگه جبل الطارق برای جلوگیری از شناسایی اش، خاموش کرد. «سمیر مدنی» بنیانگذار تانکر تراکرز (tanker Trackers) که تردد کشتی ها را از طریق ماهواره و داده های دریانوردی ردیابی می کند به سی ان ان گفت که سفر گریس 1 در دور آفریقا حدود 2.5 ماه طول کشید که یک ماه بیشتر از زمان معمول بوده است. مدنی همچنین افزود: که تانکر تراکرز بر این باور نیست که این نفتکش حمل نفت باشد بلکه نفت کوره از پالایشگاه آبادان حمل می کرده است.

با توجه به اینکه این نفتکش در عمق 22.5 متر در آب حرکت می کرد به این معناست که 2 میلیون بشکه مایعات
خیلی سنگین حمل می کرده که سنگین تر از نفت خام است. این اتفاق در تمام ماموریتهای سابق آن در حمل سوخت از بندر ام القصر عراق و خور فکن امارات یکسان بوده است. مدنی معتقد است که بانیاس مقصد این کشتی به خاطر آبهای کم عمق این بندر نبوده است، بلکه مقصد انتقال کشتی به کشتی در مرز دریایی سوریه بوده است. نفتکش گریس 1 در سال 1997 ساخت شده است و با پرچم پاناما تردد می کرد. گریس ١ متعلق به یک شرکت روسی به نام russian titan shipping line است که محل ثبت آن در امارات است.

برخی رسانه های اروپایی معتقدند که توقیف کشتی حامل نفت ایران توسط لندن، خشم تهران را علیه غرب برانگیخته است. این تنش دیگری برای رابطه بین اروپا و ایران که بیش از حد متشنج است. کماندوهای انگلیسی در ساحل جبل الطارق نفتکشی را که حامل نفت خام ایران به سوریه بود، به علت نقض تحریم های سال 2001 اروپا و امریکا علیه رژیم بشار اسد توقیف کردند. به گفته مقامات انگلیس و پلیس جبل الطارق که عملیات مشترکی را انجام دادند، مقصد تانکر گریس 1 پالایشگاه بانیاس در سوریه بود. این رسانه ها با اعلام اینکه افرادی در تهران خواستار مقابله به مثل شده اند نوشت: نکات مربوط به این رویداد به ویژه اطلاعات فنی مربوط به این کشتی و سفر آن مبهم است. اما در سیاست کافی است اظهار نظرهای صورت گرفته در ایران را برای آشنایی با خطرناک بودن پیامدهای احتمالی آن رصد کرد.

در مورد توقیف نفتکش گریس 1 از منظر حقوق بین الملل باید گفت از آنجا که این کشتی در هنگام متوقف شدن توسط نیروی دریایی بریتانیا، در آب‌های سرزمینی جبل الطارق قرار داشته و هیچ گونه توقف یا انتقال محوله به کشتی دیگری نداشته، بلکه در حال عبور عادی بوده، لذا بر اساس کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل دریا‌های ۱۹۳۰، ۱۹۵۸ و ۱۹۸۲، توقیف این نفتکش در تنگه جبل الطارق که حق عبور بی ضرر و ترانزیت در آن به رسمیت شناخته شده، مجاز نبوده است. در نتیجه با توجه به اینکه اعلام شده این نفتکش تا دو هفته دیگر توقیف خواهد بود، ایران به عنوان چارتر کننده این کشتی به همراه روسیه و سوریه می توانند جهت آزادسازی و ادعای خسارت در مراجع بین المللی بویژه سازمان بین المللی دریانوردی اقامه دعوا بکنند.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی