کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازتاب پرونده جاسوس نفتی در رسانه های خارجی؛

ضرورت ورود حراست نفت به پرونده های جاسوسی

جلال بهمنی

23 تير 1398 ساعت 12:57

عملیات نفوذ و جاسوسی با توجه به تحریم های نفتی و پیوند آن با امنیت و منافع ملی کشور، آنقدر مهم است که حراست این وزارتخانه باید دست به یک خانه تکانی اساسی در مدیران ذیربط بزند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  اعلام خبر شبکه نفوذ و جاسوسی در میان مدیران نفتی وزارت نفت، در هفته گذشته، بازتاب هایی در رسانه های خارجی داشته است.

در این میان پایگاه Intelnews در گزارشی با عنوان «ایران 16 مقام وزارت نفت را به اتهام جاسوسی برای سیا دستگیر کرده است» نوشت؛ رسانه های دولتی ایران خبر دستگیری 16 مقام وزارت نفت را به اتهام خرابکاری در سیاست انرژی ایران اعلام کردند.

مشخص نیست که آیا این دستگیری ها به نوعی با خبر اخیر تهران مبنی بر خنثی سازی یکی از عملیات های بسیار پیچیده جاسوسی توسط سازمان مرکزی اطلاعات (CIA) ایالات متحده در ارتباط است یا نه. «اینتل نیوز» بر اساس گزارش خبرگزاری فارس می نویسد: همه این افراد سمت مدیریتی در وزارت نفت از جمله در حوزه های اکتشاف، تولید و پخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی در داخل و خارج داشتند.


در ادامه اظهارات «حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مجلس شورای اسلامی و از جناح محافظه کار را منعکس کرده که گفته بود: مدیران وزارت نفت تحت عملیات یک زن به صورت هماهنگ، کار می کردند و قادر به تاثیرگذاری در تصمیمات مهم وزارت نفت بودند و تصمیات اشتباهی اتخاذ کردند. این تصمیمات در راستای اهداف دشمنان علیه منافع ملی ایران قرار داشت و نهایتاً ضربه اساسی به جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران وارد کرد.

Oilprice در گزارشی با عنوان «ایران تیم جاسوسی در وزارت نفت را کشف کرد» نوشت: نیروهای امنیتی ایران یک گروه که تلاش داشتند با نفوذ بر مقامات وزارت نفت، تصصمیات مهم را به تعویق بیندازند و تصمیمات اشتباه در راستای منافع ایالات متحده بگیرند را دستگیر کرده اند. این رسانه معتبر نفتی در ادامه به گزارش خبرگزاری فارس استناد می کند و آن را مورد بررسی قرار می دهد .

Eurasia Review؛ در گزارشی با عنوان «ایران می گوید که جاسوس زن را در وزارت نفت بازداشت کرده است» می نویسد یک نماینده مجلس ایران اعلام کرده که نیروهای امنیتی یک زن جاسوس را که به وزارت نفت نفوذ کرده بود دستگیر کرده اند.

ابولفضل ابوترابی به خبرگزرای تسنیم گفته است که این فرد بازداشتی یک زن تبعه ایرانی است که به وزارت نفت رخنه و نفوذ کرده و با 16 مدیر نفتی در تماس و ارتباط بوده و قصد داشته بر آنها تاثیر و نفوذ داشته باشد. وی با توصیف وضعیت وزارت نفت به عنوان پاشنه آشیل که در شرایط تحریم های خارجی قرار دارد افزود: «از آنجا که کشور بر مبنای درآمد نفتی اداره می شود، نفت جایگاه مهمی در کشور دارد و به این دلیل است که استکبار تلاش دارد تا بر وزارت نفت تاثیر بگذارد و فروش نفت کشور را مختل نماید.

شایان ذکر است که «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هفته اول اردیبهشت‌ماه سال جاری با اشاره به اینکه «شائبه، ظن و گمان جدی جاسوسی‌» در برخی طرح‌های وزارت نفت ‌‌وجود دارد، گفته بود به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دستور داده که این موضوع را پیگیری کند.

وی گفته بود: «یک سری طرح‌های پتروشیمی وجود دارد که بنده خود یکی از آنها را پیگیری کردم پتروشیمی اسلام‌آباد غرب و پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه است که به نظر بنده موضوع جاسوسی کارشناسی در آنها وجود دارد و در جلوگیری عمدی از عملیاتی شدن این دو طرح راهبردی در کشور خیلی از این طرح‌ها با کارشکنی مواجه هستند.» فلاحت‌پیشه پیشتر در اسفندماه ۱۳۹۷ در تذکری به وزیر اطلاعات خواستار «تشکیل پرونده تازه‌ای تحت عنوان جاسوسی در ساختار تصمیم‌گیری و کارشناسی» این وزارت نفت شده بود.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت اخیر یک خانم که با وزارت نفت در ارتباط بوده است اظهارکرد: این خانم کارمند یک شرکت اروپایی است. معمولاً این شرکت‌های خارجی که با دستگاه ‌های اجرایی کار می‌کنند اطلاعات را نیز جمع‌آوری می‌کنند ولی اینکه جمع‌آوری این اطلاعات اقدام جاسوسی است یا خیر به بررسی نیاز دارد. وی ادامه داد: البته اینگونه بیان شد که این خانم با ۱۶ فرد در ارتباط بوده است که بیان این مساله به این شکل یک بیان اسلامی نیست. وزارت اطلاعات بررسی بیشتری را دارد انجام می‌دهد و قوه قضائیه نیز نتیجه را اعلام خواهد کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین «محمدجعفر منتظری» نیز در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره "یک زن نفوذی در وزارت نفت و دستگیری یک مقام نفتی» اظهار کرد: پرونده‌های این چنینی که در دادسرا تشکیل می‌شود تا زمانی که مشمول تحقیقات هستند و بازپرس تحقیقات لازم را انجام می‌دهد، نه به موجب قانون مجاز هستیم که آن را افشا کنیم و نه مصلحت مجموع کشور است که بخواهیم آنها را دنبال کنیم و یا اطلاعات ناقص را در اختیار دیگران بگذاریم. وی افزود: یک جرمی واقعی شده است و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضائی به آن ورود پیدا کردند و باید تحقیقات تکمیل شود و وقتی به مرحله‌ای رسید که قابل نشر بود، قطعاً منتشر خواهد شد.

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری در 11 تیر در مورد این پرونده اظهار داشت: موضوع 16 نفر نیز موضوع پرونده ما نیست. پرونده‌ ای در این ارتباط در دادسرای امنیت و دادگاه انقلاب تشکیل شده و موضوع نمایندگی از شرکت‌ های خارجی است که با برخی پرسنل وزارت نفت در ارتباط بوده و اسناد و مدارک نفتی و فروش نفت توسط این خانم از پرسنل وزارت نفت اخذ شده و اسنادی هم از بازرسی منزل وی کشف شده است. اسماعیلی گفت: دو جلسه دادگاه هم برگزار شده و از نکات جالب این است که  مادر متهم وکیل دادگستری است و وکالت او را هم بر عهده دارد. اخیرا دادگاه به خاطر روشن شدن وضعیت این اسناد و مدارک از وزارت نفت استعلام کرده است و در این پرونده جمعا چهار نفر متهم هستند.

زنگنه اخیرا در نشست هم ‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت ‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت اظهار کرده بود  مسئله مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه همه واحدها و اجزای یک سازمان باید به آن توجه کنند؛ گرچه نقش بعضی دستگاه‌ها مانند بازرسی، حراست و حسابرسی بیشتر است. زنگنه حتی حراست برخی شرکتهای نفتی را متهم به فساد کرده است.

در پایان باید اشاره کرد که موضوع شبکه نفوذ و جاسوسی از وزارت نفت آنقدر مهم بوده که در رسانه های بین المللی هم بازتاب داشته است و ناخودآگاه فرد به یاد شبکه نفوذ، جاسوسی و رشوه دهی بی پی در شرکت سوکار در اوایل استقلال جمهوری آذربایجان می افتد.

در صورت اثبات موضوع جاسوسی از وزارت نفت، با توجه به اینکه وزیر نفت تاکید دارد که به هیچ وجه اطلاعات فروش نفت مان را رسانه ای و آشکار نمی کنیم تا آمریکا سوء استفاده نکند، این عملیات نفوذ و جاسوسی با توجه به تحریم های نفتی و پیوند آن با امنیت و منافع ملی کشور، آنقدر مهم است که حراست این وزارتخانه باید دست به یک خانه تکانی اساسی در مدیران ذیربط بزند.
 
 


کد مطلب: 116026

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/116026/ضرورت-ورود-حراست-نفت-پرونده-های-جاسوسی

نفت ما
  https://www.naftema.com