۲
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۱۶۹۱۲
اختصاصی " نفت ما " ؛ پنج هزار نیروی امنیتی چین در صنعت نفت ایران؛

آیا چین بدنبال استثمار کردن صنعت نفت ایران است؟!

فاتیما رضایی
برای اجتناب از تحریم های در حال تشدید و پایان زمان ترغیب ایالات متحده برای بازگشت به میز مذاکره، ایران به رای وتوی چین و روسیه 2 عضو شورای امنیت نیاز دارد.
آیا چین بدنبال استثمار کردن صنعت نفت ایران است؟!
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اواخر ماه آگوست با همتای چینی خود «وانگ لی» برای معرفی نقشه راه مشارکت جامع 25 ساله استراتژیک چین و ایران که در سال 2016 امضا شد، دیدار کرد.

بر اساس گفته یک مقام ارشد وزارت نفت ایران این موافقتنامه به روز شده یک تغییر بالقوه در قبال تعادل بخشی بخش نفت و گاز جهانی دارد.

محور اصلی موافقتنامه جدید اینست که چین 280 میلیارد دلار در بخشهای در حال توسعه نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. بخش عمده این مبلغ ممکن است در دوره اول پنج ساله توافق سرمایه گذاری شود اما استنباط می شود که مبالغ بیشتری در پایان هر دوره پنج ساله با توجه به توافق دو طرف در دسترس باشد.

همچنین یک سرمایه گذاری 120 میلیارد دلاری دیگر در به روز سازی زیرساخت حمل و نقل و صنایع ایران وجود خواهد داشت که بخش اعظم آن در پنج سال اول توافق انجام می شود و می تواند در پایان هر پنج سال با توافق دو طرف افزایش یابد.

همچنین پنج هزار نیروی امنیتی چین برای محافظت از پروژه های چینی در ایران حضور خواهند داشت و نیروهای بیشتری برای محافظت از انتقال نفت، گاز و مواد پتروشیمی به چین نیاز خواهد بود.

چین همچنین قادر خواهد بود تا نفت، گاز و فرآورده های پتروشیمی را با تخفیف تضمین شده 12 درصد خریداری کند. همچنین 8-6 درصد هم بابت تعدیل ریسک غرامت وجود دارد. چین همچنین پول پرداختی تجارت با ایران را به یوان و تا دو سال پرداخت خواهد کرد که به معنای عدم استفاده از دلار آمریکا در پرداخت معاملات با ایران است.

با توجه به اینکه یوان در بانکهای هندلز بانک اروپا- ایران (در آلمان)، اوبر بانک (در اتریش)، و هالک بانک (در ترکیه)، تبدیل به ارزهای دیگر خواهد شد، چین به دنبال 12-8 درصد تخفیف دیگر از بابت نرخ مبادله دلار است که به معنای تخفیف 32 درصدی برای چین در خرید نفت، گاز و محصولات پتروشیمی است!!!

یک عامل مثبت دیگر برای چین اینست که با توجه به مشارکت نزدیک در ایجاد زیرساخت ایران در ارتباط با ابتکار یک کمربند، یک جاده، چین مایل است که از کارگر ارزان موجود در ایران برای ساخت کارخانجات استفاده کند. محصولات تولید شده هم از طریق همین مسیرهای ساخته شده توسط چین در بخش حمل و نقل ایران به بازارهای غربی صادر خواهد شد. همچنین ایران و چین قرار داد برقی کردن خط آهن 900 کیلومتری تهران به مشهد را امضا کرده اند . همچنین طرحهایی برای ساخت خط آهن سریع السیر تهران- قم-اصفهان و توسعه شبکه به روز رسانی شده تا تبریز نیز وجود دارد.

شایان ذکر است که تبریز، محل استقرار برخی از مجتمع های کلیدی نفتی، گازی و پتروشیمی است و خط لوله گازی تبریز-انکارا یک نقطه محوری جاده 2300 کیلومتری است که اورومچی (مرکز استان شین جیان در غرب چین) تا تهران است که قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان در امتداد این مسیر قرار داشته و پس از آن از طریق ترکیه به اروپا می باشد.

البته این خط لوله مستلزم همکاری روسیه است و با توجه به یک شرط موجود در این توافقنامه حداقل یک شرکت روسی گزینه مشارکت بر اساس شرایط تخفیفی را به همراه پیمانکار چینی خواهد داشت.

ایران انتظار دارد سه نقطه مثبت کلیدی را از این توافق 25 ساله به دست آورد. نخست اینکه چین یکی از اعضای دائم شورای امینت سازمان ملل متحد است و روسیه هم دیگر عضو دائم شورای امنیت به طور مماس در این توافق جدید حضور دارند.

برای اجتناب از تحریم های در حال تشدید و پایان زمان ترغیب ایالات متحده برای بازگشت به میز مذاکره، ایران به رای وتوی این دو عضو شورای امنیت نیاز دارد. حضور ظریف در حاشیه نشست گروه 7 هم نشان می دهد که ایران به دنبال جلب نظر فرانسه دیگر عضو دائم شورای امنیت نیز است.

دومین نقطه مثبت که ایران از این توافق دنبال می کند اینست که به آن اجازه دهد تا افزایش برداشت در سه میدان کلیدی نفت و گاز داشته باشد. چین قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، را امضا کرده است. شرکت سی ان پی سی سهم 50.1 درصدی توتال را به سهم 30 درصدی خود اضافه کرد زمانی که توتال این از پروژه به علت تحریمها کنار کشید. سی ان پی سی توسعه کمی در فاز 11 انجام داده و معتقد است 30 درصد تخفیف در قیمت میعانات و صدور ال ان جی، می تواند این وضعیت را تغییر دهد.

چین همچنین به دنبال افزایش تولید از میادین نفتی غرب کارون از جمله آزادگان شمالی، که توسط سی ان پی سی اجرا شده و یاداوران که توسط سینوپک با افزایش روزانه 500 هزار بشکه تا پایان سال 2020، اجرا می شود، است. ایران امیدوار است که ضریب برداشت پیش بینی شده از میادین غرب کارون که با عراق مشترک است را از 5 درصد کنونی ذخایر درجا به دست کم 25 درصد تا پایان سال 2021 برساند. با هر درصد افزایش ، ذخایر قابل بهره برداری به 670 میلیون بشکه با 34 میلیارد دلار درامد ارزی برای هر بشکه نفت با قیمت 50 دلار خواهد داشت.

آخرین مزیت ایران اینست که چین موافقت کرده تا واردات نفت ایران را با سرپیچی از تصمیم ایالات متحده برای عدم تمدید معافیت چین در واردات از ایران در ماه می گذشته، افزایش دهد. بر اساس گزارش پترولیوم اکونومیست آمار اداره کل گمرک چین در اواخر اگوست نشان می دهد که چین بیش از 925 هزار بشکه نفت در روز در ماه جولای (آمار رویترز 360 هزار بشکه) از ایران وارد کرده است که 4.7 درصد در مقایسه با ماه قبل افزایش داشته است.

البته عدد واقعی از این هم بیشتر است در حالی که بشکه های بیشتری در شناورهای ذخیره سازی در پیرامون چین نگهداری می شود و در آمار گمرک نشان داده نمی شود اما یکی از بخشهای کارآمد ذخایر استراتژیک نفت چین است.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اون از دریای جنوب که ماهیگیری میکردند و همه تکذیب کردند که نهایت مشخص شد که صحت دارد و دیگر این ،خدا بخیر کنه
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی