۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۱۸۱۰۴
یک طرح ملی و راهبردی ؛

پروژه MTBE شرکت کیمیا پتروشیمی بندر امام

​​​​​​​ از طرحهای مهم اقتصادی کشور که در یک فرصت پسا برجامی و در مدتی بسیار کوتاه اجرایی شد ، پروژه توسعه واحد تولید MTBE  شرکت کیمیای بندر امام بود که کمتر به آن پرداخته شده است . 
پروژه MTBE شرکت کیمیا پتروشیمی بندر امام
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  شرکت کیمیای بندر امام  که تحت مالکیت شرکت پتروشیمی بندر امام قرار دارد ، در مساحتی بالغ بر ۳۱ هکتار ( و ۱۵۵۰ هکتار دریاچه نمک )  در سال ۷۸ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاسیس شد .
از طرحهای مهم اقتصادی کشور که در یک فرصت پسا برجامی و در مدتی بسیار کوتاه اجرایی شد ، پروژه توسعه واحد تولید MTBE  در این شرکت بود که کمتر به آن پرداخته شده است .  طرحی کلیدی برای کشور که در مدت چند هفته به انجام رسید.
 
MTBE چیست ؟
 MTBE (Methyl Tertiary Butyl Ether) متیل ترشری بوتیل اتر ترکیب شیمیایی است که از طریق واکنش شیمیایی بین متانول و ایزوبوتیلن methanol and isobutylene تهیه می شود.
MTBE در مقیاس بالا ( بیش از 200 هزار بشکه در روز)  در ایالات متحده و در سال 1999 تولید  شد و تقریباً همه آن بعنوان افزودنی به بنزین مورد استفاده در موتورهای بنزینی بکار می رفت   MTBE مایعی فرار ؛ قابل اشتعال و بدون رنگ است که بسادگی در آب حل می شود MTBE  .   ماده ای مهم محسوب می شود که جایگزینی برای ماده خطرناک سرب در بنزین است و کیفیت آن را به شکل چشمگیری افزایش می دهد ، علاوه بر ایجاد احتراق بالاتر ، این ماده اکسیژن ده بعلت با صرفه بودنش  ، به مواد دیگر ترجیع داده می شود .
 
 
هدف گذاری استراتژیک
 واحد راهبردی تولیدMTBE  در شرکت کیمیای بندر امام که با ظرفیت اسمی ۵۰۰ هزار تن بر اساس خوراک متانول و بوتان و  تحت لیسانس  UOP تاسیس شد ، به تعمیرات و اورهال اساسی نیاز داشت . شرکت کیمیای بندر امام در راستای هدف گذاری های بالادستی تعیین شده از سوی شرکت مادر بر اساس برنامه ریزی های دقیق و بالنسبه پیچیده انجام گرفته موفق شد طبق طراحی پیش بینی شده با انجام تعمیرات اساسی، واحد MTBE خود را به افزایش ظرفیت صد درصدی برساند.پس از وضع تحریم های ظالمانه  از سوی دشمن ، تولید این واحد کاهش یافت ، شرکت ارائه دهنده لیسانس محصول UOP   که موظف بود تا تمام تعهدات خود را بر طبق قرارداد انجام دهد ، از انجام تعهد شانه خالی کرد . شرکت کیمیا منتظر پیمانکار خارجی نماند و مراحل طراحی و اجرای پروژه را  توسط شرکت های داخلی به پایان رساند .  البته به خاطر برخی دلایل فنی  این واحد نتوانست ظرفیت اسمی خود را که ۵۰۰ هزار تن در سال بود  تکمیل نمایید  و تولید تا قریب ۳۶۰ هزار تن در سال رسید .

 در آذر ماه سال ۱۳۹۶ شرکت کیمیا توافق نامه ای جدید جهت تامین کاتالیست های مورد نیاز که محصولی حیاتی در تولید MTBE  است را با شرکت UOP امضاء کرد . با اجرایی شدن توافقنامه و تأمین کاتالیست های اصلی و خرید دانش فنی، برنامه تعویض و رفع موانع تولید به مدت ۳ هفته با حضور متخصصین UOP در این مجتمع برنامه ریزی و عملیاتی شد.براساس این گزارش، تعمیرات اساسی و افزایش ظرفیت واحد MTBE به مدت ۲۲ روز با همت و تلاش بی وقفه مدیران و کارشناسان و پیمانکاران شرکت کیمیا بندر امام در تیر ماه  ۱۳۹۷ با موفقیت و بدون هیچ حادثه جانی و مالی به پایان رسید و واحد مذکور با ظرفیت بالای هزار و ۵۰۰ تن در روز و با ۱۰۴ درصد ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار گرفت.


 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی