کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی " نفت ما " /بازتاب تغییرات بنیادین مدیریتی در اسناد مالی؛ 

رشد دو برابری سود ناخالص در پتروشیمی فناوران  

21 آبان 1398 ساعت 7:54

 دو برابر شدن سود ناخالص کسب شده در سه ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال قبل و افزایش ۶۶ درصدی صادرات متانول، توانست به سهامداران ثابت نماید که عمق و دامنه این تغییرات تا چه میزان جدی و قابل اعتناء است.


     به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، شرکت پتروشیمی فن آوران(سهامی عام)، تولید کننده راهبردی متانول در کشور است که با در اختیار داشتن قریب ۲۰ درصد از سبد تولید کشور توانسته است جایگاه خود را در زنجیره تولید پتروشیمی کشور به اثبات برساند. 

 در آخرین روزهای بهمن سال ۹۷ و پس از تغییر و تحولات مدیریتی این شرکت با در پیش گرفتن خط مشی سیستم یکپارچه مدیریت (IMS)  اعلام کرد که قصد دارد تا تحولات قابل توجه بنیادین را در تمام موزاییک های تولید، فروش، صادرات و ... این واحد صنعتی به وجود آورد. 

 دو برابر شدن سود ناخالص کسب شده در سه ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال قبل و افزایش ۶۶ درصدی صادرات متانول، توانست به سهامداران ثابت نماید که عمق و دامنه این تغییرات تا چه میزان جدی و قابل اعتناء است. این روند مثبت در گزارش شش ماه دوم سال ۹۸ نیز امتداد یافت. مدیریت پتروشیمی فناوران توانسته سیر صعودی رشد در فروش و صادرات را تا به حال حفظ نماید و در حال حاضر نیز اعلام کرده است که با توجه به توسعه برنامه های راهبردی مبتنی بر ورود به صنایع پایین دستی، قصد دارد تا سهم بیشتری از کیک پتروشیمی کشور را استحصال نماید. 
   
 قطب متانول 
پتروشیمی فن آوران در تاریخ  ۱۳۷۷/۰۲/۰۸تاسیس و زمینه اصلی فعالیت خود را تولید متانول، اسید استیک و منواکسید کربن قرار داد تا با صادرات این محصولات بتواند در نقشه کلان پیشرفت ایران اسلامی ایفا گر نقشی قابل توجه باشد. شرکت پتروشیمی فن آوران در جنوب غربی ایران واقع در ساحل خلیج فارس، بندر امام ، منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار واقع شده است. با توجه به برخی چالش ها، تغییرات مدیریتی کلانی در این واحد صنعتی به وجود آمد تا با تزریق افکار جدید بتوان برای مشکلات قدیمی راهکاری نو جستجو کرد.  

مدیریت شرکت اعلام کرد که پس از این قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژی مدیریتی، خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه موسوم به (IMS) را به عنوان بخشی از استراتژی مدیریتی خود قرار دهد. این شرکت با محور قرار دادن تحقق ظرفیت اسمی، توسعه زنجیره ارزش، توسعه صادرات، مدیریت اثر بخش هزینه ها و افزایش رضایت ذینفعان و استقرار واقعی و غیر شعاری سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) بر مبنای استانداردهای بین المللی توانست تغییرات بنیادین در ساختارهای مالی و سیستم تولید خود ایجاد نماید.  
 
 تحولات مالی  
با توجه به این تغییرات، نمودار رشد سود ناخالص در گزارش شش ماهه دوم شرکت منتهی به ۳۱/۶/۱۳۹۸ ادامه یافت و سود ناخالص شرکت نسبت به دوره شش ماهه مشابه در سال قبل ۴۴ درصد رشد داشت. 
 
سود عملیاتی شرکت در دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۸ بالغ بر ۹۳۹ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه در سال قبل، رشد ۵۶ درصدی را نشان می دهد. 

شرکت پتروشیمی فناوران در ردیف درآمدهای غیر عملیاتی و درآمد های سرمایه گذاری نیز در شش ماه اول سال ۹۸ رشد ۴۷۶ درصدی را تجربه کرد که می تواند به عنوان نشانه ای از انسجام مالی شرکت و تحقق هدف گذاری های ابتدای سال تلقی گردد.  

موجودی نقد شرکت در پایان شهریور ۹۸ رقم ۸۷۱۴۰ میلیون ریال گزارش شد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۱۱۳ درصد رشد داشته است.  

جمع دارایی های شرکت در پایان تابستان سال جاری ۴۱۵۵۸۴۲۴ میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶۶ درصد رشد داشت. این رشد قابل توجه در جمع دارایی ها که بیشتر از جمع دارایی های ( واقعی) یک بانک متوسط در کشور است می تواند به عنوان مبنای  منطقی برای هر گونه تحلیل فاندمنتال، مورد استفاده قرار گیرد. 

پتروشیمی فناوران همچنین بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان دریافتی نقدی حاصل از سود سایر سرمایه گذاری های شرکت را در اسناد مالی خود ثبت کرد که رشد کم سابقه ۵۱۸ درصدی را نسبت به دوره مدیریتی قبلی نشان می دهد. 

سرمایه‌گذاری‌‌های کوتاه مدت شرکت، دیگر شاخص رشد یافته ای بود که با  ۶۴ درصد رشد در طی ۳ ماه اول سال ۹۸  نسبت به مدت مشابه در سال قبل توانست  از ۱۰,۶۵۶,۷۳۶   میلیون ریال به  ۱۷,۴۶۰,۸۴۴  میلیون ریال افزایش یابد.  

همچنین دریافتی های غیر تجاری شرکت  از ۹۸۰,۵۸۰  میلیون ریال در سه ماه اول سال ۹۷ به ۱,۹۹۳,۰۰۶  میلیون ریال در مدت مشابه در ابتدای سال جاری رسید و رشد ۱۰۳ درصدی را در این حوزه رقم زد. 
 
 
ظرفیت اسمی 
علی رغم رشد عملیاتی، شرکت پتروشیمی فناوران به برنامه انظباط مالی و کاهش هزینه و افزایش بهره وری در منابع انسانی وفادار مانده است و تعداد کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت قریب ۳۰۰ نفر است.  
هر چند بنا بر بررسی ها، درصد واقعی رشد، بیش از اعداد منعکس شده در اوراق رسمی به نظر می رسد. شرکت فناوران با ظرفیت اسمی ۱ میلیون تن تولید متانول در سال قریب ۲۰ درصد از تولید کشور را عهده دار است که می توان گفت در حال حاضر این شرکت ۱ درصد از تولید متانول جهان را در کنترل دارد. ظرفیت اسمی اسید اسیتیک این شرکت ۱۵۰ هزار تن و تولید منوکسید کربن آن ۱۴۰ هزار تن است. علی رغم تحریم های یکجانبه علیه صادرات محصولات پتروشیمی کشور،  شرکت پتروشیمی فناوران توانسته است با ۳۳۰ هزار تن صادرات محصول استراتژیک متانول در انتهای دوره شش ماه اول سال ۱۳۹۸، اجازه ندهد که سطح صادرات این محصول نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یاید، این رویه حفظ سطح صادرات در دیگر محصولات این مجموعه کمابیش تکرار شده است. فناوران توانسته است در پایان دوره شش ماه اول سال ۹۸ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان سود ناخالص حاصل از فروش متانول را به سهامداران گزارش نماید.  

رشد قابل توجه در سود ناخالص شرکت علی رغم در نظر گرفتن این مسئله با اهمیت است که هزینه گاز مصرفی و خوراک شرکت در  پایان شهریور ۱۳۹۸ نسبت به دوره مشابه ۶ ماه سال ۱۳۹۷ قریب ۲ برابر افزایش داشته است.  

با توجه به رکود تورمی عمومی در کشور این افزایش هزینه ها در افزایش هزینه های سربار تولید و افزایش هزینه های حقوق و دستمزد نیز دیده می شود. با این همه مدیریت مالی و عملیاتی شرکت اجازه نداده است که رشد هزینه ها به مانعی در افزایش نرخ رشد شرکت تبدیل شود.  
 
مسیر معکوس سیگنال های بورسی 
 همچنین فروش واقعی متانول فناوران در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ مقدار ۲۵۸۴۰۷ تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل نزدیک به ۸۰ هزار تن افزایش تولید را نشان می دهد. برخی سیگنال ها در بازار این گمانه زنی را تقویت می کرد که با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات طبیعی حادث شده در تولید، میزان اسید اسیتیک تولید شده در پتروشیمی فناوران کاهش خواهد یافت، با این همه در سه ماه اول سال ۱۳۹۸ مقدار تولید این ماده در شرکت به ۲۰۶۶۴ تن رسید که نزدیک به ۱۰۰۰ تن افزایش تولید را نسبت به دوره مشابه در سال قبل (پیش از تشدید تحریم ها ) نشان می دهد.  

سایر محصولات جانبی در این شرکت از ۱۲۷۶۵ تن در بهار سال ۹۷ به ۲۰۶۹۵ تن در بهار ۹۸ رسید که نشانگر بیش از ۷۰۰۰ تن افزایش تولید است. در مجموع به لحاظ تناژ کلی محصولات قریب  ۷۵۰۰۰ تن افزایش تولید تنها در سه ماه اول سال ۹۸ به ثبت رسید، این سیر صعودی در تابستان سال جاری با شیب ملایم کماکان حفظ شد و روند رو به شد تولیدات به شکل سریالی خود را به پاییز رساند.  

به صورت کلی، جهش قابل توجه شرکت در مدت چند ماهه اخیر در سال جاری به وضوح در وضعیت فروش کلی شرکت انعکاس یافته است. فروش کلی شرکت در سه ماهه اول سال جاری ، ۸۴۹۲۷۰۲ میلیون ریال گزارش شد که اگر آن را با رقم ۳۹۶۴۹۱۱ میلیون ریال در سه ماهه اول سال قبل ( ۹۷ ) مقایسه کنیم به خوبی به تفاوت بسیار معنادار تغییرات در این شرکت بزرگ پی خواهیم برد. 

این تفاوت خود را در سود خالص شرکت نیز نشان داده و عدد مذکور در سه ماهه اول سال جاری  نسبت به مدت مشابه در سال قبل، دقیقاَ دو برابر شده است که حکایت گر دگرگونی کامل این شرکت است.  
 
 با این همه بخش عمده ای از رشد و آورده ارزش شرکت مربوط به رشد خیره کننده صادرات است. محصول راهبردی متانول شرکت از ۱۴۴۴۵۸ تن در ابتدای سال ۹۷ به ۱۹۸۹۶۰ تن رسید. 

 از همه قابل اعتنا تر آنالیز مقدار صادرات اسید اسیتیک شرکت پتروشیمی فناوران است که از صفر درصد در ابتدای سال ۹۷ به ۲۵۵۰ تن در سه ماه اول سال ۹۸ رسید و این مسئله به خوبی نشانگر این موضوع است که مدیریت شرکت توانست راهبردهای فروش و صادرات خود را عینیت بخشد.  

با توجه به موفقیت برنامه های اجرا شده و تقاضای رو به رشد متانول در جهان این امیدواری در بین سهامداران وجود دارد که با توجه به تقویت توان مدیریتی شرکت توسط سهامدار اصلی، سیر صعودی شاخص ها در فناوران ادامه دار باشد و اهداف پیش بینی شده اعلامی در مجمع عمومی و بیانیه های رسمی شرکت فاصله ای اندک و منطقی با موفقیت داشته باشد. 
 
 
آینده نگاری مبتنی بر واقعیت های جاری  
این شرکت اعلام کرده است که،توسعه همگام ظرفیت های تولید ، تنوع تولیدات و ورود به چرخه صنایع پایین دست ، تحریک سطح خرید مشتریان و افزایش سطح وفاداری مشتری، تعامل با شرکت های همکار داخلی و افزایش و هم افزایی ظرفیت های هم  ارز، بخشی از  برنامه آینده نگری این شرکت است که با توجه به انتخاب های انجام شده، می توان گفت که دوران تازه ای در حیات مالی ـ فنی فناوران به وجود‌ آمده است که برای همیشه این پتروشیمی را از مشکلات سنتی همیشگی رها خواهد کرد.


کد مطلب: 118276

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/118276/رشد-دو-برابری-سود-ناخالص-پتروشیمی-فناوران

نفت ما
  https://www.naftema.com