۰
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۱۱۸۸۱۱
تحلیل نظرسنجی "نفت ما" از خبر کشف میدان جدید نفتی

80 درصد مشارکت کنندگان از خبر کشف میدان جدید نفتی خوشحال نشدند

میثم قدیری
اگر کشف میدان نفتی جدید خبر خوبی برای توسعه کشور باشد، باید با توجه به اینکه ایران 9 درصد ذخایر نفت و 18 درصد ذخایر گاز جهان را دارد تاکنون باید همین ذخایر توسعه، رفاه و رونق را به همراه داشته باشد که اینگونه نبوده است.
80 درصد مشارکت کنندگان از خبر کشف میدان جدید نفتی خوشحال نشدند
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی نام آوران که ذخایر آن معادل 30 درصد ذخایر کنونی نفت ایرانی است، ذخایر نفتی ایران به 206 میلیارد بشکه افزایش یافت. پیش از این ونزوئلا با 300 میلیارد ، عربستان 269 میلیارد ، کانادا 171 میلیارد، ایران با 158 میلیارد بشکه نفت قطعی در رتبه چهارم قرار داشت. این میدان جدید نفتی با 53 میلیارد بشکه نفت اثبات شده پس از میدان نفتی اهواز که ۶۵ میلیارد بشکه ذخیره نفت دارد، بزرگترین میدان نفتی ایران به شمار می رود و ارزش نفت قابل استخراج از نام آوران و اطراف آن حدودآ ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی در یک نظرسنجی اعلام این خبر را مورد پرسش قرار داد و 10 هزار نفری که در این نظرسنجی در پایگاه خبری، شبکه ها و رسانه های اجتماعی نفت ما شرکت کردند 80 درصدشان نظر دادند که از این خبر خوشحال نشدند.

چرایی این نظر در چیست؟
واقعیت اساسی که وجود دارد و مردم هم به خوبی بران معترفند، بحث عدم تاثیر درآمدهای نفتی در رفاه عمومی شهروندان است. بدین صورت که وابستگی بودجه و اقتصاد کلان کشور به درآمدهای نفتی باعث شده که این درآمدها به جای آنکه صرف توسعه و ایجاد اشتغال شود صرف هزینه های عمومی دولت شده و بحث کوچک سازی و چابک سازی دولت به حاشیه رفته است. شاید مثال صندوق توسعه ملی نروژ بهتر بتواند این تفاوت را نشان دهد چرا که مجموع تمام درآمدهای نفتی نروژ (هم اکنون 1 تریلیون دلار) در این صندوق توسعه صرف سرمایه گذاری و درآمدزایی بیشتر شده و برای نسل های آتی این کشور پس انداز می شود و تنها دولت حق برداشت 4 درصد از آن را در بودجه عمومی خود دارد. در مقابل، صندوق توسعه ملی ایران نیز تبدیل به محلی برای تامین کسری بودجه دولت ها تبدیل شده است و عدم شفافیت در هزینه کرد درآمدهای نفتی هم می تواند یکی از دلایل نتیجه نظرسنجی نفت ما باشد.

اگر کشف میدان نفتی جدید خبر خوبی برای توسعه کشور باشد، باید با توجه به اینکه ایران 9 درصد ذخایر نفت و 18 درصد ذخایر گاز جهان را دارد تاکنون باید همین ذخایر توسعه، رفاه و رونق را به همراه داشته باشد که اینگونه نبوده است.

مورد دیگر اینکه با توجه به تحریم های شدید علیه اقتصاد کشور نفت بیشتر از همه مورد آسیب واقع شده است چون که نفت پیشران توسعه اقتصادی کشور است. عدم ورود سرمایه لازم و فناوری به روز موجب شده که ضریب بازیافت از چاه های ما کاهش یابد و مضافاً اینکه در حالی که ایران ظرفیت تولید 6 میلیون بشکه ای نفت در روز را دراد، به خاطر تحریم ها میزان تولید 4.6 میلیون بشکه ای در دو سال گذشته هم اکنون به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. خبر این کشف جدید در شرایطی می توانست باعث احساس خوشحالی و شور و شعف ملی شود که افزایش ظرفیت پالایشی در کشور اتفاق می افتاد تا بشکه های حذف شده ایران در بازار جهانی نفت به مدار پالایش برود و با ارزش افزوده بالاتر فرآورده های نفتی همچون بنزین و گازوئیل صادر شود.

موضوع دیگر الزامات محیط زیستی بین المللی است، بدینگونه که جهان توسعه یافته به سمت استفاده از انرژی های نو و سوخت های جایگزین و پاک حرکت می کند و عملا در کنار تحریم ها مانع اساسی برای توسعه صنعت نفت کشور محسوب می شود.

نکته ای که در پایان باید یادآور شد اینکه در پیگیری های نفت ما از مراجع مستقل بین المللی، هیج یک کشف این میدان جدید نفتی را مورد تایید قرار نداده اند و تنها می تواند برای مصرف داخلی اعلام شده باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


چرا باید خوشحال باشند؟
مردم حتی نمی دانند که چقدر نفت میفروشیم چقدر درامد داربم و کجا ها هزینه میشود
هموطن
عدم شفافیت در هزینه کرد درآمدهای نفتی اصلی ترین دلیل بی اعتمادی مردم است
تمام
احمدی
متاسفانه شما هم که یک رسانه نفتی تخصصی هستید میگویید کشف میدان جدید و دروغهای وزارت را تکرار میکنید آین موضوع برداشت از یک لایه از میدان موجود که ده ها در حال بهره‌برداری است و سوال واقعی که نفت همه رافریب داد این است چرا ۲۰ سال تاخیر در برداشت از این لایه مثل لایه فهلیان در دارخوین که بیش از ۱۵ سال تاخیر داردبا اضافه ظرفیت ۸۰ هزار بشکه ای در روز فقط معطل چند چاه
خیلی وقته مردم رو چیز زیادی خوشحال نمی کنه
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی