۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۱۹۶۲۶
تحلیل "نفت ما" از بازار جهانی نفت در بحبوبه تنش ایران و آمریکا؛

آشوب در بازار جهانی نفت با حملات موشکی ایران

مهدی قدیری
با توجه به مدل مکعب بحران، تهدید بازار جهانی نفت شدید بوده، در همین حال زمان واکنش کم می باشد و با توجه به احتمال واکنش طرف مقابل، امکان افزایش مجدد قیمت نفت و اختلال در عرضه نفت صادراتی از خاورمیانه بالا می باشد. لذا از آنجا که ایران صادرات نفت چندانی ندارد، افزایش قیمت نفت به نفع کشورهای بزرگ صادرکننده نفت مثل روسیه، و عربستان خواهد بود، در نتیجه تشدید تنش و درگیری در منطقه برای هیچ یک از طرفهای منازعه، مطلوب نخواهد بود و باید با شیوه های حل و فصل مسالمت آمیز، مدیریت بحران صورت گیرد چرا که در صورت بسته شدن تنگه هرمز و افزایش ناگهانی و شدید قیمت نفت، اقتصاد جهانی دچار بحران شدید خواهد شد.
آشوب در بازار جهانی نفت با حملات موشکی ایران
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  حملات موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق در پاسخ به ترور سردار سلیمانی، باعث التهاب بازار جهانی نفت، طلا و بورس های مختلف شده است به گونه ای که در صورت تشدید اوضاع، قیمت نفت به بیش از 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

«سی ان بی سی» در گزارشی نوشت که قیمت نفت پس از حمله ایران به پایگاه های آمریکا در عراق، 4 درصد افزایش داشت. نفت وست تکزاس اینترمدیت با 4.5 درصد افزایش (2.85 دلار در هر بشکه) به بشکه ای 65 دلار و 65 سنت رسید که بیشترین قیمت از ماه آوریل گذشته تا کنون می باشد. نفت برنت هم با 4 درصد افزایش به بشکه ای 71 دلار و 75 سنت رسید که بیشترین قیمت از سپتامبر گذشته تاکنون می باشد.

«بلومبرگ» هم در گزارشی نوشت بازارهای جهانی نفت پس از حملات ایران دچار آشوب شده و عرضه آن را با تهدید جدی مواجه کرده است. قیمت نفت با حملات ایران به پایگاه های آمریکایی مستقر در عراق به بالای بشکه ای 70 دلار رسیده است. در حالی که جریان عرضه نفت از خاورمیانه هم اکنون بدون تاخیر انجام می شود اما خطر درگیری عرضه جهانی را مختل خواهد کرد که باعث وحشت بازار شده است. بیشتر نفت خام صادراتی از منطقه خلیج فارس از جمله نفتکشهای عربستان سعودی، عراق و ایران از تنگه هرمز عبور می کنند که ایران تهدید کرده در صورت وقوع جنگ آن را مسدود خواهد کرد. در صورت تشدید جنگ، بازارهای نفت شاهد یک جهش قیمت دیگر خواهند بود که بستگی به واکنش ایالات متحده دارد.

«اویل پرایس» نوشت افزایش قیمت نفت با انتقام احتمالی ایران قبلا هشدار داده شده بود. در همین حال بازار سهام در آسیا 1 درصد سقوط کرد و طلا به بیشترین قیمت در شش سال گذشته رسید.

«فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت که حملات ایران باعث افزایش قیمت نفت و سقوط سهام شده است. در این میان ارزش هر سهام شرکت آرامکو نیز به 34 ریال سعودی کاهش یافته که کمترین میزان در مقایسه با ماه قبل است. در این میان بازارهای سرتاسر جهان دچار شوک شده اند . در صورت تشدید اوضاع و اقدامات بالقوه ایران و یا تلافی احتمالی ایالات متحده قیمت نفت برنت به بیش از 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

«سی ان ان» نیز اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت نفت، سرمایه گذاران و بورس بازان هر گونه درگیری میان ایران وآمریکا را که تهدید برای عرضه نفت از خاورمیانه است با دقت رصد می کنند . همچنین افزایش قیمت نفت صدمه به اقتصاد جهانی است.

با توجه به مدل مکعب بحران، تهدید بازار جهانی نفت شدید بوده، در همین حال زمان واکنش کم می باشد و با توجه به احتمال واکنش طرف مقابل، امکان افزایش مجدد قیمت نفت و اختلال در عرضه نفت صادراتی از خاورمیانه بالا می باشد. لذا از آنجا که ایران صادرات نفت چندانی ندارد، افزایش قیمت نفت به نفع کشورهای بزرگ صادرکننده نفت مثل روسیه، و عربستان خواهد بود، در نتیجه تشدید تنش و درگیری در منطقه برای هیچ یک از طرفهای منازعه، مطلوب نخواهد بود و باید با شیوه های حل و فصل مسالمت آمیز، مدیرت بحران صورت گیرد چرا که در صورت بسته شدن تنگه هرمز و افزایش ناگهانی و شدید قیمت نفت، اقتصاد جهانی دچار بحران شدید خواهد شد.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دقیقا افزایش قیمت نفت بیشتر به نفع عربستان و روسیه است که بیشترین حجم صادرات نفت رو دارند
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی