۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۱۲۰۴۳۰
گزارش نفت ما از عملکرد اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم: (2)

الماسی؛ پیشگام تدوین و اجرای بسته 600 میلیارد تومانی برای توسعه پایتخت انرژی کشور

میثم قدیری
دکتر سکینه الماسی، نماینده مردم شهرستان های عسلویه، جم، کنگان و دیر در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس است. این حوزه 43 درصد درآمد‌های کل ایران از حوزه جنوبی استان بوشهر یعنی کنگان و عسلویه است که واقعا این رقم در این منطقه غیر قابل تصور است. 24 فاز گازی، 38 مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی پارس در حال فعالیت می باشند که برخی درحال بهره برداری بوده و برخی هم در حال اجرا هستند.
دکتر سکینه الماسی
دکتر سکینه الماسی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، الماسی در دوران نمایندگی خود، ، بسته 600 میلیارد تومانی برای توسعه شهرستان­ های جنوبی استان بوشهر را تدوین و اجرایی کرده است که شامل زیر ساخت‌های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، بهسازی روستاها، کمیته امداد و سازمان بهزیستی؛ هفت سر فصلی بود که با وزارت نفت تعریف شده است و با این وزارتخانه درمورد مسوولیت های اجتماعی به توافق رسیده است که تاثیرات مطلوبی در حوزه اشتغالزایی و توسعه خواهد داشت.

وی تلاش مضاعفی برای اجرای پیوست های محیط زیست و سلامت در مجتمع های پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی پارس انجام داده است. یکی از اقدامات ارزنده وی، بحث کاهش فلرها در این منطقه بوده است که در مصوبات برنامه ششم توسعه آمده است و قرار شده که 80 درصد فلرینگ در طی این برنامه پنج ­ساله تحقق پیداکند. با برنامه­ ریزی‌هایی که با چند شرکت وجود دارد کاهش آلایندگی ها در دستور کار است و یک فلر در پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوی خاموش شده است.

 وی نقش مهمی در تشکیل کارگروه و کمیته­ ای تحت عنوان توسعه­ پایدار عسلویه در وزارت نفت، داشته است اما بحث تحریم­ ها که پیش­آمد متاسفانه چون شرکت سرمایه ­گذاری خارجی بود یک­سری تاخیر به وجود آمد و مسیر مذاکره با شرکت­های داخلی که تکنولوژی را در اختیار دارند، تکنولوژی­ ای که تنها تگزاس آمریکا دارد فراهم کرد.

برنامه واقعی وی مهارکردن فلرها است و نه فقط مصوب کردن روی کاغذ، چون به عنوان نماینده مردم مطالبه­گر اصلی است که این کار را  پیش برود.

وی در مورد بحث اسکان کارکنان اقماری معتقد است که باید اول وزارت نفت باید زیرساخت را فراهم کند بعد برنامه­ هایش اجرا کند.

دغدغه دیگر وی رهایی از خام فروشی است و تمرکز ویژه بر توسعه صنایع پتروشیمی دارد.  

وی به همراه دیگر اعضای کمیسیون طرح افزایش ظرفیت پالایشی کشور را مصوب کردند و معتقدند علاوه بر ظرفیت سازی پالایشی باید از ظرفیت اسمی پالایشگاه ها استفاده بکینم، زیرا هم اکنون به مرحله ای رسیده ایم که بنزین صادر می­ کنیم و بنزین یک فرآورده با ارزش افزوده­ ای است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس منجر به خودکفایی در آن شد و ای کاش سال­های زودتری به بهره ­برداری می­رسید که سرمایه­ های کشور و ظرفیت­ ها صرف واردات بنزین نشود،

در مورد بحث اجرای ماده 10 وزارت نفت که انتقادات شدیدی هم پرسنل نسبت به عدم اجرای آن دارند، معتقد است چون حوزه انتخابیه عسلویه و کنگان، حوزه نفت و گاز است شاید بیش از  70 درصد پرسنلی که در این حوزه هستند نفتی هستند و هر روز انتقادات شدیدی نسبت به عدم اجرای ماده 10 دارند و از سمتی وزیر نفت هم با توجه به شرایطی که در کشور حاکم بود و بر اساس شرایط بودجه، آن بخش از ماده 10 که به نفع پرسنل است، اجرایی نمی شود و همیشه یکی از انتقادات ما در کمیسیون انرژی به وزیر  همین اجرای ماده 10 بوده­ است. وی امیدوار است که این ماده اجرایی شود چون حق پرسنل زحمتکش صنعت نفت است.

وی یکی از پیشتازان طرح و تصویب قانون عدم به­ کارگیری بازنشستگان است که یکی از دستاوردهای بزرگ این دوره مجلس و فراکسیون شورای جوانان مجلس بود، شاید بسیاری از مدیران تصور نمی­ کردند که این قانون مصوب شود. وی معتقد است که جوانانی که بزرگ­ترین افتخار جمهوری اسلامی را رقم زدند ، الان چگونه می­ شود که در این شرایط اقتصادی کار به دست جوانان سپرده نمی ­شود؟

خانم الماسی به جد پیگیر دو پیوست سلامت و پیوست فرهنگی اجتماعی و همچنین به دنبال جبران عقب ماندگی هایی که در سال های قبل بوده می باشد.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی