۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۱۲۰۴۵۳
گزارش نفت ما از عملکرد اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم: (3)

تمجید مقام معظم رهبری از مبتکر طرح افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور

میثم قدیری
«علی بختیار»، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار، عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی است که ریاست «فراکسیون پاسخگو» در مجلس را نیز بر عهده دارد.
علی بختیار
علی بختیار
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، از دیگر سوابق اجرایی وی می توان عضو کارگروه کمیته انرژی محمع تشخیص مصلحت نظام، عضو کارگروه میادین مشترک نفت در شورای عالی امنیت ملی، سربازرس امور نفت، برق و انرژی اتمی در سازمان بازرسی کل کشور، بازرس فازهای پارس جنوبی در سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد.

بختیار دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق ، کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه تربیت مدرس و دانشجوی مقطع دکتری رشته DBA دانشگاه تهران است.

از مهمترین اقدامات ملی وی در مدت مسوولیت در مجلس می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-        تدوین طرح استفاده از منابع مردم در حوزه صنایع پایین دستی نفت از طریق بازار سرمایه و افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دولت (این قانون مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفت).
2-        پیشنهاد اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی جهت اتمام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و تبدیل کشور از واردکننده بنزین به صادرکننده بنزین
3-        پیشنهاد اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به فازهای پارس جنوبی
4-        حمایت از تصویب اساسنامه شرکت ساتبا به منظور تعیین متولی خاص برای انرژی های تجدیدپذیر
 
همچنین اقدامات ارزشمندی در جهت عمران و توسعه حوزه انتخابیه خود در حوزه آموزش و فرهنگ، بهداشت، راه و غیره انجام داده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس، طراح و مبتکر طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در مجلس بود و با همکاری فراکسیون های سه گانه این کار را انجام داد بدینصورت که فراکسیون های سه گانه را متقاعد نمود این موضوع را سیاسی نبینند و حتی در این زمینه موافقت وزیر نفت را هم گرفت. در ابتدای طرح این موضوع سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مخالف بودند و بورس هم از ابتدا مخالف بود. وی توانست همه اینها را دور یک میز بنشاند و همه نقطه نظرات شان را لحاظ کند و توانست طرحی ارائه دهد که با همگرایی این دستگاه های مجری ، نوشته شود. این طرح تحول بزرگی را در اقتصاد کشور به وجود می آورد و بخش زیادی از نقدینگی 2000 میلیارد تومانی که امروز در اقتصاد سرگردان است را جذب کند. طرح جدید پیشنهادی وی، به نوعی مترقی‌تر از طرح قبلی است که به جای آنکه منابع صندوق توسعه ملی را به طرح ها داده شود، این منابع را پشتوانه پول مردم شود.

 اقدام دیگر این عضو کمیسیون انرژی برای تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از محل صندوق توسعه ملی، باعث شد تا خودکفایی بنزین اتفاق بیفتد.  در نتیجه با همکاری دولت و مجلس هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس ، به بهره برداری رسید و ظرفیت پالایش 360 هزار بشکه ‌ای که در این پالایشگاه عملیاتی شد. در واقع روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۹۵ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده  های نفتی کشور اضافه شد. همچنین بحث افزایش  یک «ترین» دیگر مطرح شده که با بازدیدی که کمیسون انرژی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام داد و تعاملات فیمابین قرار شد که افزایش تولید به صورت مجازی انجام شود و  ظرفیت پالایش 420 هزار بشکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اتفاق افتاد و توانستیم به خودکفایی بنزین دست پیدا کنیم.

بختیار با رویکرد همکاری مجلس با دولت، در پیشنهاد اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به فازهای پارس جنوبی باعث شد که تامین مالی این فازها انجام شود و در نتیجه ایران در تولید گاز در پارس جنوبی از قطر جلو بیفتد و تولید گاز کشور به 1 میلیارد متر مکعب در سال و میزان تولید میعانات گازی کشور نیز تا 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

اقدام شایسته دیگر نماینده گپلپایگان و نطنز ، استفاده بهینه از حوزه انرژی و پایین آوردن شدت انرژی  و رفتن به سمت انرژی‌ های تجدیدپذیر بود و متولی انرژی ‌های تجدیدپذیر را در کشور مشخص شد، به همین دلیل اساسنامه «ساتنا» در مجلس به تصویب رسید

افزایش بهره برداری و ضریب بازیافت در میادین مشترک از دیگر اقدامات وی بود.

نظر به رویکرد تعاملی وی و کمیسیون انرژی با دولت، مدیران وزارت نفت قبل از نهایی کردن همه قراردادها، تک تک آن ها را برای کمیسیون ارائه می کنند و کمیسیون ایرادات و اشکالات را ارزیابی می کند. درواقع، هر تصمیمی که در وزارت نفت می خواست گرفت شود، قبل از آن به یک همگرایی بین دولت و مجلس رسیده، بعد اجرا می شد. با تلاشهای وی در قانون برنامه ششم یک برنامه 5 ساله منسجم و هدفمند نوشته شد و در قانون بودجه به همین شکل، که خود مجلس احکامی را اضافه کرده تا مشکل توسعه در کشور و نفت حل بشود.

از اقدامات دیگر وی، اصلاح قانون بودجه و تعریف رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت بود بدینصورت که سهم 14.5درصد را از محل صادرات نفت به شرکت ملی نفت پرداخت می شد، اما همین سهم را از پالایشگاه های  داخلی که به آن ها خوراک داده می شد ، پرداخت نمی شد.که این اقدام باعث شد کمتر به سمت خام فروشی نفت برویم.
 
وی در مورد خصوصی سازی پالایشگاهها معتقد است اگر شرکتی اهلیت انجام کار را نداشته باشد، در یک حوزه تخصصی مانند پالایشگاه حتما با یک چالش جدی روبرو می شود چون بحث عدم اهلیت و فساد مطرح می شود.  به نظر وی اگر این مهم رعایت شود و کار با سلامت به جلو برود و تحویل افرادی شود که صلاحیت انجام کار دارند، حتما اقدام مثبتی است.

بختیار در مینه آزادسازی قیمت بنزین، با افزایش یک باره چند برابری قیمت بنزین موافق نبوده بلکه موافق افزایش تدریجی است. لذا اگر دولت با مجلس همکاری می‌کرد، شیوه اجرای طرح آزادسازی قیمت بنزین بهتر می‌توانست صورت بگیرد و ما شاهد این خسارات اجتماعی نبودیم.

وی وظیفه نظارت بر وزارت نفت را با استفاده از ابزارهای قانونی مختلف مانند تذکر، استیضاح و سوال به پیش برده است.

 در مورد برخی انتصابات نفتی هم معتقد است که برخی از آنها نامناسب بوده اند و یکی از کارهایی که باید در حوزه وزارت نفت جدی بگیریم و مدیران با تغییر دولت ها نباید عوض کنند.

بختیار معتقد است که در یک دوره مجلس امکان جلو بردن طرحها اتمام آن وجود ندارد، لذا طرحهای اولویت دار مهم را جلو انداخته تا زودتر به نتیجه برسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی