۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۱۲۲۳۳۶
اختصاصی " نفت ما " /با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید؛

شرکت ملی نفت آمار صادرات اسفند را اعلام نکرده است! 

رقیه ندایی
شرکت ملی نفت ایران که این روز ها را می توان جزو بیکارترین روزهای تاریخ نفت ایران چه به لحاظ صادرات و چه تولید بدلیل تحریم ها قلمداد کرد،با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید تا کنون آمار صادرات فراورده های نفتی در اسفند ماه را اعلام نکرده است!
شرکت ملی نفت آمار صادرات اسفند را اعلام نکرده است! 
 
یکی از معترضین عملکرد شرکت ملی نفت،شرکت «پالایش نفت بندرعباس» است که ادعا کرده که توانایی قیمت گذاری بر روی محصولات خود را ندارد و برای شفاف سازی عملکرد خود منتظر اعلام میزان فروش محصولات خود توسط شرکت ملی نفت ایران است! 

به گزارش "نفت ما"،به همین دلیل شرکت پالايش نفت بندرعباس شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت سهام خود را منتشر کرد. 

براساس این گزارش "پالایشگاه بندرعباس"اعلام کرده با توجه به عدم اعلام فروش بخش قابل توجهی از فرآورده‌های تحویلی به شرکت ملی نفت ایران به‌ منظور صادرات و هم‌چنین عدم اعلام فروش داخلی اسفند از سوی شرکت ملی پخش، در حال حاضر امکان محاسبه دقیق یا برآوردی سود قطعی سال ۱۳۹۸ میسر نیست! 

همچنین شرکت پالايش نفت بندرعباس نکاتی در خصوص قیمت سهام اعلام کرده که به شرح زیر است:  
۱- با کاهش قیمت نفت‌خام و فرآورده‌ها در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا، فاصله قیمتی فرآورده‌ها و خوراک در مقیاس واحد (هر لیتر) کاهش یافته است، به عبارت دیگر کرک‌اسپرد فرآورده‌ها کاهش یافته و در مواردی نیز منفی شده است. این موضوع باعث کاهش قابل توجه درآمد فروش فرآورده در ماه‌های ابتدائی سال می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و افزایش قیمت نفت‌خام، کاهش درآمد ماه‌های ابتدائی جبران شود. در حال حاضر، تعمیم شرایط فعلی به کل سال مالی منطقی به نظر نمی‌رسد.  
۲- یکی از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار بر عملکرد مالی سال ۱۳۹۹، دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌ها در روابط مالی فی‌مابین شرکت‌های پالایشی و دولت است که سالانه توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود. دستورالعمل سال ۱۳۹۹ تاکنون ابلاغ نشده است، و از سوی دیگر، مذاکراتی در خصوص اصلاح نحوه قیمت‌گذاری نفت‌خام و فرآورده فی‌مابین انجمن صنفی صنعت پالایش و وزارت نفت در حال انجام است که نتیجه آن تاکنون نامشخص بوده است.  
۳- نرخ سامانه نیما که ملاک عمل در روابط مالی شرکت‌های پالایشی و دولت است، دیگر عامل اثرگذار بر عملکرد مالی شرکت‌ است که با توجه به روند ماه‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته باشد. در پایان متذکر می‌گردد در حال حاضر برآورد دقیق آثار مالی کاهش قیمت نفت‌خام بر عملکرد مالی سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ میسر نیست، لیکن پیگیری‌های لازم در خصوص اخذ اطلاعات در حال انجام است و در صورت دریافت اطلاعات جدید، مراتب از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.  
 
شرکت «پالايش نفت بندرعباس» اسفندماه سال ۱۳۹۸ افزایش سرمایه ۱۰۸ درصدی از محل اندوخته خود انجام داد اما؛ این افزایش سرمایه تاثیر چندانی در میزان سود سهامداران نداشت.  
البته این نکته نیز حائز اهمیت است که حقیقی ها در آخرین روز کاری هفته جاری صف خرید ۱۲۶ میلیارد ریالی برای این شرکت نفتی تشکیل دادند.  
حقیقی ها از ابتدای سال جاری صف خرید خوبی برای « شبندر» تشکیل داده بودند اما؛ در روزهای کاهش قیمت نفت در آمریکا، سهام این شرکت نیز با کاهش قیمت و کاهش تقاضا مواجه شد.  
یک سوال اینجا مطرح می شود که چرا وزارت نفت توانایی قیمت گذاری بر روی محصولات تولید شده را ندارد؟  
همین وزارتخانه در شروع تحریم ها ادعا کرده بود، هیچ کدام از اتفاقات جهانی بر روی قیمت محصولات نفتی اثر نمی گذارند! آن تدبیر و سخنان الان کجاست و چرا مسئولی برای توضیح در خصوص این ادعاها پا پیش نمی گذارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ساختار شرکت ملی نفت اساسا با شفافیت بیگانه است
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی