کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پتروشیمی فن آوران؛ پایدار در تولید و توسعه

15 تير 1399 ساعت 8:39

پتروشیمی فن آوران؛ در سال ۱۳۷۷ با هدف تاسیس و راه اندازی کارخانجات جهت بازاریابی و فروش محصولات شیمیایی تاسیس شده است و ظرفیت اسمی تولیدات سالانه این شرکت متانول با 1 میلیون تن، اسید استیک با ۱۵۰ هزار تن و مونواکسید کربن با ۱۴۰ هزار تن می باشد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    محصول اصلی شرکت متانول بوده و از دیگر محصولات آن اسید استیک، مونواکسید کربن و هیدروژن است که بازار فروش آنها عمدتا صادراتی است. در واقع به لحاظ ارزش ریالی فروش حدود ۲۵ درصد فروش شرکت داخلی و مابقی صادراتی می باشد.
عمده فروش داخلی این شرکت را متانول و اسید استیک تشکیل می دهد در حالی که این دو محصول نیز تماما فروش صادراتی شرکت را تشکیل می دهند. به لحاظ ریالی سهم متانول داخلی و صادراتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از فروش کل شرکت می باشد.
سهامداران عمده پتروشیمی فن آوران: 1-سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ( تاپیکو) – بورسی ـ ۵۰٪، 2- سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق)  – بورسی – ۱۶٫۳۶٪، 3- پتروشیمی تابان فردا (سهامی عام) 16 درصد، 4- سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) – بورسی – ۳٫۴۲ ، شرکت بیمه ایران (سهامی عام) 2 درصد و مابقی سایر سهامداران می باشد.
ارزش بازار سهام این شرکت 299 هزار میلیارد ریال بوده و ارزش هر سهم این شرکت با نماد شفن در معاملات 11 تیر 99 به مبلغ 315.390 ریال بوده است.
این شرکت در سهام پتروشیمی خارک و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین سرمایه گذاری کرده است. مالکیت حدود ۱۶ درصدی پتروشیمی مرجان و ۴۹ درصدی پتروشیمی فارابی را داراست. همچنین ۴۹ درصد پتروشیمی نوین و ۶۰ درصد پتروالفین فن آوران و پتروشیمی کیمیا فن آوران ماهشهر را نیز در در پرتفوی سرمایه گذاری بلندمدت خود دارد.
شرکت پتروشیمی فن‌آوران به عنوان تولید کننده مطرح متانول و اسید استیک با حفظ و توسعه ظرفیت تولید، نقش محوری را در توسعه صنعت پتروشیمی کشور در کنار مسوولیت های اجتماعی خود ایفاء می‌کند. و چشم انداز خود را در افق 1404، پایدار در تولید و سودآوری، تولید سبز و ایمن با مصرف بهینه انرژی معرفی کرده است.
 
تعمیرات عمده این شرکت توسط نیروهای داخلی با حداقل هزینه انجام شده، و در زمینه انتقال دانش مهندسی به سایر شرکتهای ایرانی به عنوان یک الگو موفق عمل کرده است.
تنوع مشتقات متانول و استفاده آن در صنایع مختلف، این محصول را به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح ساخته است و هم از این روی نوسان قیمت آن بر بسیاری از صنایع تولیدی اثر می گذارد .
محصول منواکسید کربن فناوران نیز با توجه به ظرفیت تولید این واحد ۹۰ هزار تن آن به عنوان ماده اولیه برای واحد اسید استیک و مابقی جهت استفاده در طرح های ایزوسیانات ها و موارد دیگر به کار گرفته می شود. اهم کاربرد این محصول به عنوان خوراک پلیمر های مهندسی ، تولید اسید استیک ، فسژن ، مواد آلی شیمیایی و پتروشیمی می باشد .
در مجموع، شرکت پتروشیمی فن آوران، رتبه یک شاخص بهره وری کل عوامل ، رتبه 65 شاخص فروش با 26 پله صعود و سومین شرکت پتروشیم با بیشترین بازده فروش در رتبه بندی شرکت های برتر ایران در سال 1398 را در کارنامه خود دارد.

در پایان باید بر نقش "محمد جواد بدری" مدیرعامل جوان پتروشیمی فن آوران در تولید پایدار در راستای توسعه پایدار و محصولات آن در جهش تولید و ارز آوری در شرایط تحریم، تاکید کرد.
 
 


کد مطلب: 125054

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/125054/پتروشیمی-فن-آوران-پایدار-تولید-توسعه

نفت ما
  https://www.naftema.com