۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۱۲۷۲۰۲
اختصاصی " نفت ما " /با کاهش مستمر سود عملیاتی و سود خالص رقم خورد؛

آمار نگران کننده از عملکرد ضعیف پتروشیمی زاگرس

با توجه به عملکرد ضعیف این شرکت مخصوصا در سه ماهه اول سال ۹۹ بنظر می رسد این شرکت نیازمند تغییرات اساسی در سطوح مدیریتی خود باشد.
پتروشیمی زاگرس
پتروشیمی زاگرس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   آمارهای موجود نشان می دهد که شرکت پتروشیمی زاگرس، در سود عملیاتی و سود خالص خود در سه سال اخیر روند کاهشی داشته است.

 کاهش سود عملیاتی:
سود عملیاتی پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۹۷، ۳۴.۷۰۷.۰۷۰۴ میلیون ریال بوده و در سال ۹۸ به ۳۴.۱۵۴.۳۲۴ میلیون ریال کاهش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۹ به ۳۰.۸۴۲.۰۴۰ برسد.
سود عملیاتی هر سهم زاگرس در سال ۹۷، ۱۴.۴۶۱ ریال بوده و در سال ۹۸ به ۱۴.۲۳۱ ریال کاهش یافته، و در سال ۹۹ به ۱۲.۸۵۱ ریال کاهش خواهد یافت.
نگاهی به عملکرد پتروشیمی زاگرس در بورس نشان می دهد که حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷، ۴۴ درصد بوده که در سال ۹۸ به ۵۲ درصد رسیده ولی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ به ۲۹ درصد کاهش یافته است.
شایان ذکر است که حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۷ ،۵۴ درصد، در سه ماهه دوم سال ۹۸ به ۴۲ درصد کاهش یافته است. همچنین حاشیه سود عملیاتی در سه ماهه سوم ۱۳۹۷، ۵۳ درصد بوده و در سه ماهه سوم ۱۳۹۸ به ۳۷ درصد کاهش یافته است. در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۷ حاشیه سود عملیاتی زاگرس ۵۰ درصد بوده که در سه ماهه چهارم ۱۳۹۸ به ۳۷ درصد کاهش داشته است.

کاهش سود خالص:
سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۷، ۳۷.۳۰۰.۰۷۳ بود که در سال ۱۳۹۸ به ۲۹.۳۸۸.۳۳۵ میلیون ریال کاهش یافته  است   که پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۳۹۹ روند کاهشی داشته باشد.
سود خالص زاگرس در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷، ۴.۳۳۳ میلیارد ریال بوده که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ به ۱۶.۹۲۲ میلیارد ریال رسیده و در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ به ۱۰.۴۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.
همچنین سود خالص در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۷ ، ۱۷.۳۴۹ میلیارد ریال بوده که در سه ماهه دوم ۱۳۹۹ به ۳.۷۲۸ میلیارد ریال کاهش داشته است. سود خالص شرکت در سه ماهه سوم ۱۳۹۷، ۱۱.۷۱۶ میلیارد ریال بوده که در سه ماهه مشابه سوم سال ۱۳۹۸ به ۷.۴۵۸ میلیارد ریال کاهش یافته است. میزان سود خالص در سه ماهه چهارم ۱۳۹۷، ۳.۵۵۸ میلیارد ریال بوده که در سه ماهه چهارم ۱۳۹۸ به ۲.۱۶۲ میلیارد ریال کاهش داشته است.
به عبارت بهتر کاهش حاشیه سود خالص زاگرس به ترتیب در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷، ۴۶ درصد بوده که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ به ۵۸ درصد رسیده و در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ به ۳۰ درصد کاهش داشته است.
حاشیه سود خالص زاگرس در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۷ ، ۵۶ درصد بوده که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۸ به ۴۴ درصد کاهش یافته است. این سود خالص در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۷، ۵۵ درصد بوده که در مدت مشابه در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۸ به ۴۰ درصد کاهش یافته است. در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۷ حاشیه سود خالص ۵۱ درصد بود که در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ به ۳۹ درصد کاهش داشته است.
همچنین، سود خالص هر سهم در سال ۱۳۹۷، ۱۵.۵۴۲ ریال بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۲.۲۴۵ریال کاهش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۲.۹۸۲ ریال کاهش یابد.
با توجه به عملکرد ضعیف این شرکت مخصوصا در سه ماهه اول سال ۹۹ بنظر می رسد این شرکت نیازمند تغییرات اساسی در سطوح مدیریتی خود باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی