کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توسعه تمدن گازی ایران در خلیج فارس

27 شهريور 1399 ساعت 7:53

تکمیل ۱۳ فاز پارسی جنوب در هفت سال گذشته در بخش دریا این فرصت را برای ایران فراهم کرد تا تولید گاز از این میدان مشترک را به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز برساند و همانگونه که وزیر نفت نیز تاکید کرده، با این اقدامات تمدن صنعتی و گازی در خلیج فارس تکمیل شده است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   توسعه پارس جنوبی به عنوان یکی از اولویت‌های بیژن زنگنه در زمان تصدی وزارت نفت در دولت یازدهم مطرح شد.
در آن زمان ایران از این میدان مشترک ۲۸۵ میلیون بشکه در روز گاز تولید می‌کرد و این در شرایطی بود که در سوی دیگر، ‌ قطر روزانه تا ۵۷۰ میلیون متر مکعب در روز از این میدان برداشت می‌کرد.
اما همانطور که بیژن زنگنه وزیر نفت تاکید کرده، تولید ایران از این میدان اکنون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. اکنون تولید گاز ایران در پارس جنوبی از همسایه بیشتر است با اینکه حجم مخزن ما کمتر است.
‌زنگنه همچنین گفته که در حال حاضر ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا تمام شده و تنها یک پالایشگاه مانده که تاثیر زیادی در تولید ندارد و با این اقدامات تمدن صنعتی در این منطقه تکمیل شده است.
در واقع ایران با اقداماتی که از سال ۹۲ و بازگشت زنگنه به وزارت نفت در توسعه پارس جنوبی انجام داد، توانست با اولویت بندی تخصیص منابع و نیروهای متخصص، افزایش حدود ۱.۵ برابری تولید کل گاز کشور و افزایش ۲.۵ برابر تولید گاز از میدان پارس جنوبی را رقم بزند.
  با افزایش تولید گاز از پارس جنوبی توسط ایران، تامین ۷۲ درصد از گاز سبک خطوط لوله کشور نیز از این میدان مشترک تامین شد تا ایران سوخت مایع کمتری را بسوزاند و فرآورده‌های نفتی به جای سوختن، ‌ صرف صادرات شود.
وزیر نفت در این باره گفته بود که اگر گازرسانی‌ها انجام نمی‌شد، ‌لازم بود تا برای این حجم از سوخت مورد نیاز کشور، ۱۰ پالایشگاه ۲۶۰ هزار بشکه‌ای در کشور احداث شود که علاوه بر اتلاف منابع، مححط زیست را نیز نابود می‌کرد.
در این مدت یعنی از سال ۹۲ تا کنون، راه‌اندازی، بهره‌برداری و تکمیل فازهای ۱۵ و ۱۶، ۱۲، ۱۹، ۲۰ و ۲۱، ۱۷ و ۱۸، ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ و بخش دریای فاز ۱۴ با رکورد نصب ۶ سکو در سال ۱۳۹۸ در اتفاقی نادر و بی‌نظیر، همچنین شروع عملیات حفاری فاز ۱۱ و نصب جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد.
در کنار آن برای پایداری تولید گاز در کشور، تکمیل چهار میلیون بشکه مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی نیز به انجام رسیده است.
  منطقه پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است، علاوه بر دارا بودن عنوان پایتخت انرژی ایران، قطب صادرات محصولات غیرنفتی، پتروشیمی و میعانات گازی کشور به شمار می رود.
پارس جنوبی که به عنوان قطب انرژی و گازی ایران به شمار می رود، مهمترین مرکز صادرات میعانات گازی کشور نیز است.

منبع: ایرنا 


کد مطلب: 127741

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/127741/توسعه-تمدن-گازی-ایران-خلیج-فارس

نفت ما
  https://www.naftema.com