۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۲۸۵۷۶

کپسول گاز مایع در استان تهران نایاب شد

مدتی است، تأمین گاز مایع در استان تهران برای روستاییان و مردم به دغدغه‌ای اساسی تبدیل شده و هیچکس نیز مسئولیت این مشکل را برعهده نمی گیرد.
کپسول گاز مایع
کپسول گاز مایع
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   کمبود گاز مایع در استان تهران مربوط به دیروز و امروز نیست، از زمستان سال ۹۸ است، که کپسول گاز مایع به دُری گرانبها و نایاب تبدیل شده و سیستم توزیع توان پاسخگویی به نیاز مردم و جمعیت چندین میلیونی مردم این استان را ندارد.
در فصل گرما تأمین این کپسول تا حدودی ساده‌تر شده بود، ولی حالا با رو به سردی گذاشتن هوا باز هم شاهد صف‌های طولانی برای تهیه کپسول گاز هستیم، که در نهایت به بسیاری از افراد حاضر در صف نیز کپسولی نمی‌رسد.

یک کپسول پرسی گاز در رودهن ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود
یک جوان که از رودهن برای خرید کپسول گاز مایع به دماوند آمده بود،  گفت: کپسول پیدا نمی‌شود و اگر هم بتوانیم، به سختی آن را پیدا کنیم، یک کپسول پرسی گاز ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد، وقتی گاز نیست، برای پخت و پز و گرمایش منازل از چه گازی استفاده کنیم.
وی گفت: مردمی که در روستا و مناطق دورتر هستند، که گاز به آن مناطق نرفته است، زندگی خود را از طریق همین کپسول‌ها می‌گذرانند و از مسئولین تقاضا دارم، کاری کنند، که راحت تر کپسول را به دست بیاوریم.

کپسول گاز در دماوند نایاب شد / ‏به فرمانداری راهم نمی‌دهند
یک استاد دانشگاه ساکن دماوند در خصوص کمبود کپسول گاز مایع در این شهرستان گفت: تقریباً دو ماه است، که در منطقه دماوند، «جابان»، «سربندان» و «سعیدآباد» کپسول نایاب شده است، ابتدا قیمت هشت هزار تومان بود، که سپس به ۱۰ و ۱۲ هزار تومان رسید، سپس به ۱۵ هزار تومان رسید و پس از آن نایاب شد و قیمت به ۴۵ هزار تومان رسید و در حال حاضر اگر کپسول گاز با ۵۰ هزار تومان هم بخواهیم بخریم، پیدا نمی‌شود.
وی که یعقوبی نام داشت، افزود: در حال حاضر مردم با کمبود کپسول گاز به مشکل خورده‌اند و من دو کپسول گاز برداشته و به فرمانداری دماوند رفتم و در دفتر فرماندار مقداری عصبانی نیز شدم، چرا که به من گفتند، این مشکل و کمبود به ما ربطی ندارد، گفتم پس به چه کسی ربط دارد، شورا است، بخشدار و فرماندار که باید مشکلات شهرستان را حل کنند، یعنی چه که به ما ربطی ندارد.
این شهروند دماوندی ادامه داد: ساعت ۱۰ صبح چند روز پیش در دفتر فرماندار درگیری لفظی با دفتردار ایجاد شد و صدایم بالا رفت، چرا که به بهانه کرونا مردم را در فرمانداری راه نمی‌دهند، بنده به سختی وارد شدم تا حرف مردم را به گوش فرماندار برسانم، متأسفانه شور کار را در آوردند.
وی گفت: مردم را به یکدیگر پاس می‌دهند، وقتی کپسول ۱۰ هزار تومانی ۵۰ هزار تومان می‌شود، یک سری افراد سود می‌برند.
 
کد ملی و شماره تلفن دریافت کنندگان کپسول گاز اخذ شود
در حالی که فرماندار دماوند از ارائه پاسخ در خصوص علت کمبود گاز مایع خودداری می‌کند، رئیس اتاق اصناف این شهرستان از نظارت مستمر بر واحدهای توزیع گاز مایع در دماوند خبر داد و  گفت: در گشت‌های بازرسی قرار شد، کلیه نمایندگان لیست توزیع تهیه کرده و کد ملی و موبایل مشتریان را ثبت کنند.
رضا میرزا کریمی همچنین از شهروندان خواست هرگونه تخلف در توزیع کپسول گاز مایع را به شماره‌های ۱۲۴ و یا ۷۶۳۱۹۲۹۲ اطلاع رسانی کنند.

سهمیه گاز مایع در دماوند را از ماهی ۳۰۰ تُن به ۱۳۸ تن کاهش داده‌اند
رئیس بخش توزیع گاز مایع در دماوند  اظهار داشت: از برج پنج به این طرف سهمیه گاز بوتان در دماوند را کم و از ۳۰۰ تُن به ۱۳۸ تُن در ماه کاهش داده‌اند و به همین دلیل کمبود گاز ایجاد می‌شود، چرا که عرضه و تقاضا توازن ندارد، اما قیمت افزایش پیدا نکرده است و به قیمت مصوب ۹ هزار و ۷۰۰ تومانی عرضه می‌شود، اما بیرون هر کپسول گاز را ممکن است ۵۰ هزار تومان هم بدهند.
یزدی افزود: مصرف گاز مایع در دماوند در روز حداقل ۱۵ الی ۲۰ تُن است و لذا سهمیه‌ای که به ما می‌دهند برای هشت الی ۹ روز است.
وی از فعالیت شش شعبه توزیع گاز مایع در دماوند خبر داد و افزود: به این شعبات با قیمت کمتر می‌دهیم، تا آنها با قیمت مصوب ۹ هزار و ۷۰۰ تومان به مردم عرضه کنند، البته برخی از شعب تخلفاتی در قیمت‌ها دارند، که لازم است، تعزیرات بر این شعب نظارت و با متخلفان برخورد کند.

صف‌های طولانی و نبود کپسول گاز مایع در شهریار
اما مشکلات کمبود کپسول گاز مایع تنها مختص دماوند نیست، بلکه در غرب تهران و شهریار نیز همین مشکلات وجود دارد، یکی از شهروندان شهریاری که از نبود کپسول گاز به تنگ آمده بود، گفت: رحم و مروت هم چیز خوبی است، مردم تحت فشار هستند و نباید بیش از این اذیت شوند.
وی افزود: من نوعی که نان و رزق زن و بچه ام را با مسافرکشی به دست می آورم، چرا باید یک روز برای دریافت کپسول گاز در صف باشم، من در سن ۷۴ سالگی مجبورم برای کسب درآمد خانواده ام کار کنم و اکنون به دلیل کمبود کپسول گاز از ساعت پنج صبح در صف تهیه کپسول هستم، چاره‌ای ندارم، گاز نباشد، لنگ می‌شوم.
 
فرد دیگری  اظهار داشت: از هشت صبح در صف گاز مایع هستم و اکنون ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر است و هنوز هم نوبتمان نشده و افراد بسیاری جلوی ما هستند.
وی با بیان اینکه در منطقه ما گازکشی نیست، افزود: مجبوریم برای پخت و پز از کپسول استفاده کنیم و تازه اکنون روزهای خوش ما است، اگر هوا سرد شود، هر دو روز یک کپسول گاز مصرف می‌کنیم و اگر نباشد، مشکل در گرمایش خانه داریم.

عمده مصرف گاز در رباط کریم و بهارستان در خودروها است
رباط کریم و بهارستان در جنوب غربی تهران نیز با کمبود کپسول گاز دست و پنجه نرم می‌کنند، مدیر فرآورده‌های نفتی منطقه رباط‌کریم و بهارستان اظهار داشت: عمده مصرف سهمیه گاز مایع رباط‌کریم و بهارستان برای سوخت خودروهایی است، که به صورت غیراستاندارد از سیلندر گاز مایع استفاده می‌کنند.

انور ایمانی افزود: دو تصمیم جدی در دستور کار قرار دادیم، بر همین اساس قرار است تعداد زیادی از جایگاه‌های عرضه گاز مایع در رباط‌کریم و بهارستان که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، با کمک پلیس اماکن جمع‌آوری شود.
وی گفت: در اقدام بعدی طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع با استفاده از کارت‌های بانکی در سطح منطقه رباط‌کریم و بهارستان اجرا شود که مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

نقص فنی و انجام عملیات اورهال در واحد تولید گاز مایع علت کمبود کپسول گز در پاکدشت
در شرق و جنوب شرق استان تهران نیز مردم از نبود کپسول گاز مایع دلخور و گلایه مندند، اما در این منطقه توضیحات فرماندار پاکدشت، در خصوص علت کمبود کپسول گاز مایع اما تخصصی‌تر بود، وی در این خصوص  گفت: به دلیل بروز نقص فنی و انجام عملیات اورهال سازی در واحد تولید گاز مایع پالایشگاه، محدودیت‌هایی در تولید گاز مایع به وجود آمده است که به محض انجام عملیات اورهال و رفع نقص فنی، وضعیت به حالت عادی باز خواهد گشت.
هادی تمهیدی اضافه کرد: در حال حاضر و با توجه به کاهش سهمیه شهرستان‌ها در تخصیص کپسول گاز مایع، به اداره صنعت و معدن تاکید شده است با نظارت کامل بر عملکرد عاملین توزیع کپسول، ترتیبی اتخاذ نماید تا سیلندرهای گاز مایع در مناطق مسکونی فاقد گاز شهری توزیع شود.
به نظر می‌رسد، با توجه به فرارسیدن فصل سرما باید تصمیماتی اتخاذ شود، که گاز مایع مورد نیاز شهرستان‌ها تأمین شود و بر توزیع آنها و نیز عرضه به قیمت‌های مصوب نظارت باشد، زیبنده نیست، مردم در کشوری که دومین دارند ذخایر گاز در دنیا است، برای تأمین گاز مورد نیاز خود با سختی مواجه باشند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی