کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر سه شاخص اقتصاد

دکتر کامران ندری/ استاد دانشگاه

23 تير 1394 ساعت 10:27


به گزارش نفت ما،  آن‌طور که از شواهد امر پیداست مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 به روزهای پایانی خود نزدیک شده است.قبل از اعلام نتیجه مذاکرات بازار واکنش‌های مثبت خود را آغاز کرده است. البته قابل پیش‌بینی بود که در زمان مذاکرات و زمزمه توافق، بازار رویه جدیدی به خود بگیرد.در کوتاه مدت مذاکرات می‌تواند بر سه بازار طلا، ارز و نفت اثر بگذارد. به گونه‌ای که قیمت ارز طی چند هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفته است و این احتمال وجود دارد که با توافق هسته‌ای قیمت ارز کاهش قابل توجهی را تجربه کند.اما این کاهش مقطعی خواهد بود و بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد قیمت ارز به صورت احساسی افت کند. همه واقعیت اقتصاد را می‌دانند بخصوص آنکه قیمت جهانی نفت کاهش یافته است. لذا بانک مرکزی در راستای واقعی کردن قیمت ارز و تک نرخی شدن آن نمی‌تواند اجازه دهد که نرخ ارز کاهش غیرمنطقی داشته باشد. وقتی قیمت ارز روند نزولی به خود می‌گیرد شاید در ابتدا برای برخی خبر خوشایندی باشد اما این امر به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. نکته دیگری که در کوتاه مدت اثر آن نمایان خواهد شد قیمت طلا است.این فلز گرانبها از قیمت جهانی طلا و ارز تأثیر می‌گیرد.در مقطع فعلی قیمت جهانی طلا پایدار بوده و کمترین نوسان را داشته ولی از آنجا که قیمت ارز رو به کاهش است نرخ طلا هم پایین آمده است. موضوع دیگر افزایش تولید نفت است.وزرات نفت در مدتی که ایران مجبور به کاهش تولید بود توانست زیرساخت‌های خود را احیا کند به همین جهت با توافق، میزان تولید و صادرات نفت افزایش خواهد یافت و این مهم می‌تواند بر درآمد کشور بیفزاید.کاهش قیمت طلا و ارز مقطعی خواهد بود اما افزایش تولید نفت تداوم خواهد داشت. سه عامل یاد شده  می‌تواند باعث پویایی اقتصاد شود و رکود موجود را از بین ببرد.
در بخش دیگر توافق هسته‌ای افق بلند مدتی هم وجود دارد. اقتصاد ایران مشکلات زیرساختی متعددی دارد به همین جهت براحتی نمی‌توان در بلندمدت از توافق هسته‌ای بهر ه برد.اگر بخواهیم اقتصاد ایران از مثبت شدن نگاه سایر کشورها منتفع شود باید ابتدا مشکلات داخلی را حل کرد.به عنوان مثال تولیدکنندگان ایرانی با حمایت‌های دولت رشد کرده‌اند و همواره دولت شرایطی را برای آنها فراهم کرده است که در یک فضای اطمینان بخش به امر تولید بپردازند حال در شرایط جدید دولت باید کاری کند که تولیدکنندگان روی پای خود بایستند. بنگاه‌های صنعتی باید در فضای رقابتی و تولید صادرات‌گرا ادامه حیات دهند و بدانند که دولت دیگر نمی‌تواند حامی صدرصد آنها باشد.نظام پولی و بانکی هم احتیاج به تغییرات دارد. قوانین فعلی نمی‌تواند مشکل گشای تولید کنندگان باشد از این رو نظام پولی و بانکی کشور باید نگاه بین‌المللی هم داشته باشد.بازار سرمایه هم قدرت لازم  برای تأمین مالی تولیدکنندگان و شرکت‌های بورسی را ندارد.نظام مالیاتی نیز به علت وابستگی شدید به درآمدهای نفتی که از سال‌های دور رقم خورده است بسیار ضعیف است.نظام مالیاتی نیازمند رشد و توسعه است.تحریم‌ها نشان داد که کشور نباید مانند گذشته به درامدهای نفتی متکی باشد.
اگر بخواهیم اثر مثبت مذاکرات هسته‌ای را در اقتصاد ببینیم باید به سمت اصلاح ساختارها حرکت کنیم. در هر صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند اقتصاد ایران را پویا کند.اما برای آنکه آهنگ توسعه‌ای سرعت بیشتری بگیرد باید خلأ‌های موجود از بین برود.قابل پیش‌بینی است که کشورمان به سمت ثبات اقتصادی همراه با رشد حرکت خواهد کرد و می‌تواند در کوتاه مدت جایگاه از دست رفته خود را بازیابد. منبع: ایران
 


کد مطلب: 26643

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/26643/تأثیر-مذاکرات-هسته-ای-سه-شاخص-اقتصاد

نفت ما
  https://www.naftema.com