۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۲۹۶۹۱

ولی امر مسلمین، می‌تواند بر تحریم حج فتوا دهد

به گزارش نفت ما ،پس از وقوع این حادثه، شاهد حمله هواپیماهای آل سعود به یمن و صنعا هستیم که این امر جای تأمل دارد، هرچند نمی توان کاملا ادعا کرد دستی در کار است اما باید تحقیقات لازم صورت گیرد. حجت الاسلام محسن سنجری در گفت‌وگویی در خصوص حوادث اخیر مکه و کشته شدن هزاران نفر از حجاج بیت الله الحرام گفت: با وجود حضور 300 نفر نیروی امنیتی در منطقه منا، بروز چنین حادثه ای در این سرزمین بی سابقه بود، ازدحام جمعیت در اولین روز رمی جمرات امری طبیعی است اما مسئله مهم بی تجربگی و بی کفایتی آل سعود در کنترل این جمعیت می باشد.

اتفاقات اخیر مکه مکرمه نشان از بی کفایتی آل سعود دارد

به گزارش تابناک کرمان، مسئول بسیج طلاب وروحانیون استان کرمان ابراز کرد: پس از وقوع این حادثه، شاهد حمله هواپیماهای آل سعود به یمن و صنعا هستیم که این امر جای تأمل دارد، هرچند نمی توان کاملا ادعا کرد دستی در کار است اما باید تحقیقات لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام سنجری بااشاره شهادت حجاج ایرانی در سال 66 تصریح کرد: نکته مهم دعواها و اختلافات در خانواده آل سعود است و بی کفایتی ملک سلمان است که برخی معتقدند تعمدی در کار بوده است و به همین دلیل با برکناری این شخص وروی کار امدن دیگری، فرقی ایجاد نمی شود زیرا سابقه آنها قابل رؤیت است.

وی عنوان کرد: از ابتدای ایام حج امسال اتفاقات متفاوتی رخ داده، سقوط جرثقیل در حالیکه در ایام حج منطقه باید از هرگونه آلودگی بصری و خطر آفرین پاک باشد و آتش سوزی هایی که رخ داد مواردی هستند که نشان از بی تجربگی وبی تدبیری آل سعود دارد و شاید اداره این امور برای آنها دشوار است، شاهد این امر نیز این است که امسال جمعیت حجاج از 150هزار به 65 هزار تقلیل یافته بود.

فقط ولی امر مسلمین و مراجع تقلید می توانند بر تحریم یا تعلیق حج فتوا دهند

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به صحبت هایی که مبنی بر تعطیل کردن حج، بیان کرد: اگر بنا به تعطیلی حج باشد، افراد عادی نمی توانند در این مورد تصمیم بگیرند بلکه مراجع تقلید که در رأس آنها ولی امر مسلمین است، می تواند بر تحریم یا تعلق حج فتوا دهد.

وی افزود: اگر بنابه تعطیلی کنگره عظیم حج باشد دیگران برای توریست های خارجی و اروپایی سرمایه گذاری خواهند کرد، با نگاهی به تغییرات ساختار حج در دو دهه اخیر و نگاهی به اماکن تاریخی، می بینیم این مکان ها از بین رفته اند و اگر به مناسک حج نرویم، دیگران به راحتی در آن نفوذ خواهند کرد.

نشر مطالب مبنی بر تعطیلی حج در شبکه های اجتماعی حربه دشمنان اسلام می باشد

حجت الاسلام سنجری اظهار کرد: آنها از کنگره حج وحشت دارند و کمتر جمعیتی در مذاهب دیگر مانند یهودیت و مسیحیت داریم که به اندازه حج تجمع داشته باشد، لذا دشمن با تزریق چنین متن هایی در فضای مجازی قصد در کمرنگ کردن این آیین عبادی دارند.

وی ابراز کرد: همانطور که برخی بزرگان همانند آیت الله کاشانی امامی معتقدند امور حج باید به کنفرانس اسلامی واگذار شود، برای داشتن حجی آرام و بدون دغدغه، مدیریت آن باید هیئت امنایی باشد تا اختلافات خانوادگی آل سعود منجر به کشته شدن هزاران زائر خانه خدا نشود.

هرگونه موضع گیری پیرامون تبرئه آل سعود بازی در زمین دشمن است

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص موضع گیری های اخیر در رابطه با این موضوع اذعان کرد: برخی سیاسیون داخلی آن را واقعه ای طبیعی جلوه دادند و بیان کردند دولت عربستان مقصر نیست، از سوی دیگر وزیر حج عربستان سعودی سعی در تبرئه خود داشت در حالیکه باید پاسخگوی اشتباهات خود باشد.

وی تاکید کرد: هر نوع موضع گیری داخلی و خارجی پیرامون تبرئه کردن آل سعود بازی در زمین دشمن و حرکت در صف پیاده نظام آن است و کارشناسان و تحلیل گران نباید به راحتی از کنار این موضوع عبور کنند.

حجت الاسلام سنجری با بیان اینکه چنین موضع گیری هایی مسیر دفاع از حقوق حجاج را به بیراهه می کشاند، خاطرنشان کرد: توقع می رود یکی از مهم ترین محورهای سخنرانی رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل حوادث دردناک اخیر مکه و بی لیاقتی آل سعود در اداره امور حج باشد، همچنین روحانی باید بحث تروریسم و اتفاقات عراق،سوریه و یمن را به صراحت و بدون سانسور بیان کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی