۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۳۸۲۶۸

ناو هواپیمابر "الکسی کوزنتسف" روس ها؟ + تصاویر

ارتش روسیه با داشتن تلفیقی از ادوات نظامی پیشرفته جزو قدرت‌های صاحب سبک نظامی دنیا به حساب می‌آید.
 ناو هواپیمابر "الکسی کوزنتسف" روس ها؟ + تصاویر
به گزارش نفت ما ، نیروی دریای ارتش فدراسیون روسیه یک قدرت نظامی بالفعل توانمند در دنیا به حساب می‌آید که دارای ظرفیت‌های  ویژه‌ای است.  ارتش روسیه براساس آمار نامه نظامی گلوبال فایر پاور جزء قدرت‌های صاحب سبک نظامی دنیا به حساب می‌آید و با داشتن تلفیقی از انواع  "ناوهای جنگی"،  "زیردریایی"، "ناوشکن"، "ناوهواپیمابر" و ادوات نظامی پیشرفته ، می‌تواند قدرت عملیاتی خود را به معرض نمایش بگذارد.

** مشخصات ناوهواپیمابر "الکسی کوزنتسف"

"آدمیرا الکسی کوزنتسف"  یا "کوزنیتسف"  یک ناو هواپیمابر غول پیکر ساخت فدراسیون روسیه ( اتحاد جماهیر شوروی سابق) بوده که وظیفه اصلی آن پشتیبانی از شناورهای عملیاتی و جنگنده‌های ارتش است.

این ناو در سال 1981 سفارش ساختش داده شده و در سال 1985 به آب انداخته شد و در سال 1990 مأموریت‌های عملیاتی و بین‌المللی خود را رسما آغاز کرد. از جمله مهمترین ماموریت های عملیاتی اش می‌توان به گشتزنی در "مدیترانه" اشاره کرد.   ناو هواپیمابر    ناو هواپیمابر

ناو هواپیمابر
   هواپیمابر "آدمیرا الکسی کوزنتسف" به عنوان پیکان عملیات دریایی ارتش فدراسیون روسیه شناخته می‌شود که بعد از ناو هواپیمابر "آدمیرال گوروشکوف" ساخته شده و البته پتانسیل‌های عملیاتی بالای این سازه غول پیکر آن را بسیار مطرح کرده است.

ناو هواپیمابر مذکور ("الکسی کوزنتسف") با وزن قریب به 60 هزار تن، طول بیش از 300 و پهنای بیش از 70 متر و سرعت 29 گره دریایی (بیش از 50 کیلومتر در ساعت) دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است.

ناو هواپیمابر "آدمیرا الکسی کوزنتسف"  عرشه ای برای پرواز دارد که برای بالا آوردن هواپیما ها و بالگرد ها از آشیانه به روی آن از 2 آسانسور استفاده می‌شود که هر کدام توانایی بالا بردن 40 تن بار را دارند.

موتور ناو دارای 8 دیگ بخار و 4 توربین بخار به قدرت هر یک 50 هزار اسب بوده که مجموعا 200 هزار اسب بخار نیرو تولید می کنند که مراکز تولید قدرت کشتی منتقل می‌ شود و کل عرشه ناو از پوششی تشکیل شده که قدرت مقاومت در برابر حرارت های بسیار بالا را دارد.

حداقل برد عملیاتی تعریف شده برای  ناو هواپیمابر "آدمیرا الکسی کوزنتسف" بیش از 3800 مایل بوده که اگر هر مایل را 1/6 کیلومتر درنظر بگیریم برد نهایی ناوهواپیمابر مذکور بیش از 5 هزارو 500 کیلومتر برد دارد.


**ناوهواپیمابر "الکسی کوزنتسف" مجهز به موشک های ضد کشتی  " پی 700 "

این غول 300 متری می‌تواند انواع جنگنده‌های کلاس "سوخو"، "بالگردهای  "کاموف"  را حمل کرده و سامانه‌های آتش باری و دفاع موشکی متعددی بر روی آن نصب شده که از جمله آن می‌توان به موشک‌های ضد کشتی " پی 700" و سامانه مقابله با زیردریایی "اوداو" اشاره کرد.

سایت میلیتاری هیت درباره ناو هواپیمابر "آدمیرا الکسی کوزنتسف"   عنوان داشت: این ناو در دهه 80 به آب انداخته شد و در سال 1995 عملیاتی گردید. این سایت مدعی شد "الکسی کوزنتسف" تنها ناو هواپیمابر ناو نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه است.   ناو هواپیمابر

ناو هواپیمابر
 
سایت مذکور با اشاره به اینکه شرکت کشتی‌سازی  "نیکولایف"  نقش مهمی در ساخت ناو هواپیمابر"آدمیرا الکسی کوزنتسف"   داشته نوشت: این ناو با حجم خدمه قریب به 2 هزار نفر، طول 302 و پهنای 72 متر وزن کلی 58 هزار تن دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است.

سایت سایت میلیتاری هیت تصریح کرد: این ناو با سرعت 29 گره دریایی یک باند پروازی برای جنگنده‌های عملیاتی با زاویه 12 درجه می‌سازد تا این هواپیماها بتوانند ماموریت‌های خود را انجام دهند.

این سایت ادامه داد: ناو هواپیمابر "آدمیرا الکسی کوزنتسف"   می‌تواند انواع جنگنده‌های  "سوخو 25" ، "سوخو33 " و طیف گسترده‌ای از کلاسهای مختلف بالگرد "کاموف" را حمل کرده و ظرفیتی بیش از 40 فروند هواپیما و هلی‌کوپتر دارد.

 سایت میلیتاری هیت عنوان داشت: این ناو هواپیمابر در سرعت‌های مختلف بردهای گوناگون دارد و برای مثال در سرعت 29 گره دریایی می‌تواند تا 3 هزار و 850 مایل را بپیماید. البته از مهر ماه سال جاری گمانه زنی هایی درباره حضور یا عدم حضور ناوهواپیمابر الکسی کوزنتسف در بندر طرطوس سوریه از سوی رسانه های غربی مطرح شده و برخی گمانه زنی ها درباره اعزام یا عدم اعزام این ناو مطرح شده است.


**ناو هواپیمابر "الکسی کوزنتسف" در بندر "طرطوس"

البته ناو هواپیمابر  "آدمیرا الکسی کوزنتسف"  جهت پشتیبانی از نیروهای روسی در جنگ سوریه مدتی بوده که در دریای مدیترانه حضور دارد و ماموریت‌های عملیاتی خود را انجام می‌دهد که البته این موضوع در سال 2012 و 2013  کاملا مشهود بود.

رسانه های غربی سعی می‌کنند عدم اعزام این ناو به سواحل سوریه را مطرح کنند و این درحالی است که این سازه غول پیکر چند بار به سواحل سوریه سفر کرده و اعتقاد بر این است که ناو هواپیمابر "آدمیرا الکسی کوزنتسف"    می‌تواند در مبارزه با تروریسم نقش مهمی ایفا کند.

البته  "کرملین"  تاکتیک های مختلفی را در جنگ با سوریه آزمایش کرده که یکی از آن ها استفاده از ناوهای عظیم الجثه با قابلیت شلیک موشک های سطح به سطح بوده که "مسکوا" و "الکسی کوزنتسف" چنین قابلیتی دارند و امتحان خود را در آوردگاه های بین المللی پس دادند.
ناوهواپیمابر "الکسی کوزنتسف" دست بالای ارتش روسیه در منازعات دریایی خواهد بود و این غول بیش از 300 متری توانسته در زمان لازم در بندر "طرطوس"  سوریه پهلو بگیرد و از منافع راهبردی "کرملین" دفاع کند.

گزارش از محمد زرچینی/باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی