۰
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۵۲۳۷
برگی از تاریخ نفت

بازدید محمدرضا شاه از شرکت نفت پارس/عکس

تا پیش از دهه ۴۰ شمسی یا دهه ۶۰ میلادی، صنعتی به نام صنعت روانکاری در ایران وخاورمیانه وجود نداشت. در ایران که خود خواستگاه نفت بود و پالایشگاه آبادان بزرگترین پالایشگاه جهان را در آن روزگار در جنوب کشور در اختیار داشت، تا چند دهه پس از تاسیس پالایشگاه بخش اعظم روانکارهای مورد مصرف، از خارج و بیشتر توسط شرکتهای وابسـته به کنسرسیوم وارد کشور می شد.
بازدید محمدرضا شاه از شرکت نفت پارس/عکس
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،بعد ها و پس از گذشت یکی دو دهه و با توسعه پالایشگاه آبادان واحد تولید روغن در این پالایشگاه ایجاد و برای اولین بار تولید روانکارها در این بخش به اصطلاح دولتی شروع شد. هرچند از مقدار و تنوع روانکارهای تولیدی در پالایشگاه نفت آبادان، اطلاعی در دست نیست(پژوهشی هم در این زمینه به طور مستند وجود ندارد)، لیکن واردات روانکارهای خارجی به کشور همچنان ادامه داشت، آن هم دست کم در سطحی که نیازهای محدود آن زمان رامرتفع کند. اگرچه در جزئیات نمی توان به طور دقیق وارد شد، اما اندیشه ایجاد پالایشگاهی که منحصرا روانکار تولید کند، کم و بیش در میان دست اندرکاران صنایع ریشه دوانده بود تا اینکه سرانجام قرعه فال به نام مهندس جوان و تحصیل کرده یکی از خاندان مشهور تهرانی زده شد که با استفاده از توان مالی و نفوذ و اعتبار خود مقدمات تاسیس شرکت را فراهم ساختند. اسناد معتبری در چگونگی رایزنی در ایجاد این پالایشگاه در اختیار نیست، ولی می توان گمانه زنی کرد که تا پیش از تاسیس شرکت نفت پارس، مذاکراتی طولانی و بحث انگیز برای ایجاد چنین شرکتی میان بنیانگزار و مسئولان دولتی وقت و شرکت ملی نفت ایران در جریان بوده است. بیشتر هم به این دلیل که در آن سالها، نبض و نظام فعالیتها در صنعت نفت در اختیار خارجی ها بود و این باور در اذهان همگان اعم از دولتیان و صنعتگران و حتی پاره ای از روشننفکران وجود داشت، که این قبیل کارها از عهده ما ساخته نیست! در چنین شرایطی سرانجام اول آذر ماه 1337 مطابق با 22 نوامبر 1959 میلادی شرکت نفت پارس به طور رسمی تاسیس شد. تاسیس شرکت نفت پارس به عنوان اولین تولید کننده غیر دولتی روانکار مصادف با ایامی است که در کشور ما، شرکت ملی نفت ایران از طریق پالایشگاه نفت ابادان چند نمونه از روانکارها را تولید می کرد و در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار می داد. شرکت نفت پارس در کیلومتر 19 جاده مخصوص کرج اقدام با ایجاد تاسیسات پالایشگاه تصفیه و تولید روانکارها می کند و در دو سال بعد، در تاریخ سوم دی ماه 1339 روزنامه کیهان در شماره 5254، خبری به این مضمون درج می کند:"پالایشگاه شرکت نفت پارس در تهران، به زودی فعالیتهای خود را شروع خواهد نمود". در ادامه این تیترخبری، می خوانیم:" پالایشگاه شرکت نفت پارس از جمله مؤسسات و کارخانجات ملی است که برای اولین بار در امور مربوطه به نفت و با سرمایه شخصی افتتاح و شروع به کار خواهد نمود. فعالیت عمده این پالایشگاه تصفیه و تقطیر مواد سنگین نفت خام است که تا کنون مقداری از آن به وسیله کشورهای دیگر تهیه و به ایران فرستاده می شد. محصول مختلف کارخانه مزبور انواع روغن گریس و روغن موتور و پارافین جامد برای مصرف بازارهای داخلی و خارجی است".    هیات مدیره اول و بنیانگذاران:  اعضای نخستین هیات مدیره بنیانگذاران شرکت نفت پارس به شرح زیر ثبت شده است .   عبدالعلی فرمانفرمائیان         رئیس هیات مدیره سیروس فرمانفرمائیان          نایب رئیس فاروق فرمانفرمائیان           خزانه دار محمد حسین فیروز              بازرس شرکت کاوه فرمانفرمائیان              بازرس شرکت ابوالبشر فرمانفرمائیان        مدیر عامل اداری وارطان آزاریان               مدیر فنی   محمدرضا شاه-نفت پارس-<a href='https://www.naftema.com' target='_blank'>نفت ما</a>   محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران از کارخانه شرکت نفت پارس در سال 1341 بازدید کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آرش @ 2
روزگارست آنکه گه عزت دهد گه خوار دارد

چرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد .... !!!!


خبر جدید در سال 81 .....

محمد خاتمی بهمراه ژنرال بیژن از تاسیسات پارس جنوبی دیدن کرد و قرارداد کرسنت را نهایی کرد ....!!!
ایرانی
چرا تصاویر زمان شاه طاغوت را پخش نمیکنند تا ببینیم چه ظلمهای کرده و بدانیم چقدر بعد از انقلاب زحمت کشیدن
احمد
ایرانی ، گه زیادی نخور بی پدر مادر آشغال حرامزاده
فریبرز مروت
نفت پارس همه عشق جوانانی بود که آن را تاسیس کردن خون دلها خوردن شاید جالب باشه که از حسین آقا غیاسی وآقاسیروس فرمافرما یاد کنیم همین طور علی آقا مروت روحشون شاد یادشون گرامی
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای