کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرونده ویژه ؛ قسمت پنجم

اعلام رقم فساد در شرکت نفتی جنوب؛ زد و بندهای چند میلیون دلاری

2 تير 1397 ساعت 18:12

در فروردین ماه سالجاری بود که مقام معظم رهبری در دیداری که با وزیر و مسوولان و جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات داشتند تاکید کردند که باید موضوع مبارزه با فساد بسیار جدی گرفته و با شریان‌های اصلی آن مقابله شود زیرا فساد موجب انحزام و شکسته شدن روحی و روانی افراد و جامعه می‌شود.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،با توجه به فرمایش معظم له در خصوص تاکید جدی در مبارزه با فساد و اینکه به گفته مهندس زنگنه،وزیر نفت که بارها در سخنان خود تاکید کرده است که رسانه ها بایستی به عنوان چراغی در تاریکی شب مانع بروز فساد در جامعه شود؛ "نفت ما" در طی روزهای گذشته مواردی از فساد سازمان یافته در یکی از شرکتهای جنوب کشور را مطرح کرد. هر چند در طی این مدت از عنوان اسامی و افراد مرتبط با این فساد بزرگ خودداری گردید اما فشارهای متعددی برای جلوگیری از این اقدام بر ما اعمال گردید لیکن "نفت ما"بر اساس رسالت مطبوعاتی خود تا برچیده شدن فساد در این شرکت نفتی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

مواردی که در طی این مدت به صورت سریالی "نفت ما" منتشر نمود از بروز فسادی بزرگ در یکی از شرکتهای نفتی در جنوب خبر داد که به مواردی از جمله خرید اکثر تجهیزات یدکی در قالب ماده ۲۹ و همچنین خریدهای بی حد وحصر ال پی اشاره داشت که عملا با زیر پا نهادن متن صریح آیین نامه مناقصات و معادلات توسط برخی از مدیران مجموعه تدارکات کالا و صد افسوس غفلت مراجع نظارتی، زمینه ساز تخلف و فسادی چنان گسترده و عمیق! گردیده اند که بدیلی برای آن نمی توان یافت.

هرچند در این مدت مدارک فراوانی از سوی افراد مطلع به "نفت ما" ارسال شد که نشان می دهد عمق فساد در این شرکت به حدی بالاست که بسیاری را به ستوه آورده است و قدرت زنجیره فساد بر دهانشان مهر سکوت نشانیده است . 

جدول هایی که مشاهده می کنید شرکتهایی هستند که اقدام به تامین قطعات یدکی برای این شرکت نفتی جنوب نموده اند و واضح است که تقریبا به جز چند مورد استثنا همه قرارداد ها در قالب ماده ۲۹ و یا مناقصه محدود بوده است.
در بخش ماده ۲۹ که با استناد به آن اقدام به تامین تجهیزات گردیده است صحنه گردان اصلی ،مدیر یکی از شرکتهای خصوصی جدول زیر می باشد که در اواخر دوران مدیریت قبلی تدارکات شرکت نفتی جنوب ،بدان جا راه یافت و پس از شکست تلاشهای فراوانی که در زمینه تمدید وتعویق بازنشستگی ایشان نصیبش گردید با اعمال نفوذ خود توانست افراد دلخواه رده پایین اداره تدارکات کالا را به مناصب مدیریتی برساند و افراد لایق و رتبه دار را از دایره کار خارج کند و حتی در چینش کارشناس پرونده نیز تصمیم گیری نماید و نیروی شرکت پیمانکار را در حضور کارشناسان رسمی تدارکات کالا برای خویش به کار گمارد.
این زنجیره فساد سیستماتیک توانسته است مبالغ سنگینی چند ده میلیون یورویی را نصیب خود کنند! 
جالب توجه اینکه در این راه با وارد کردن شرکت های صوری خارجی که در وندور لیست وزارت نفت و سامانه "ای پی" نیز حتی به ثبت نرسیده اند و اغلب آنها وجود خارجی ندارند قرارداد های چند میلیون یورویی منعقد نمایند تا حتی چنانچه از سوی ارگانهای نظارتی و قانونی قصدی بر ورود به این قراردادها گردد به ظاهر رد پایی از این شخص نباشد هرچند که در صورت مطرح شدن و پیگرد این پرونده ها، مدیران متخلفی که با امضای خود بر آن صحه گذاشته اند بازگو کننده مطالب بسیاری خواهند بود.
با توجه به گستره این تخلفات و عدم وجود هرگونه مزاحمتی از سوی مسئولین، متاسفانه سودهای چند برابری با زیر پا نهادن حداقل ها از جمله اخذ ضمانت نامه در چنان حاشیه امنی رفته است و گستاخی این زنجیره را تا بدان جا گسترانیده است که با تحویل کالای مستعمل همگان را به سخره گرفته و دهها میلیون یورو را یکجا ببلعند!

"نفت ما" طی روزهای آینده ابعاد وسیع تری از چگونگی تضییع بیت المال و نام متخلفین را با مستندات منتشر خواهد کرد.      


کد مطلب: 89016

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/89016/اعلام-رقم-فساد-شرکت-نفتی-جنوب-زد-بندهای-چند-میلیون-دلاری

نفت ما
  https://www.naftema.com