۳
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۱۲۹۳۹۰
هرمیداس باوند در گفت‌وگو با "نفت ما": 

در صورت پیروزی ترامپ ،دیپلماسی ایران باید آماده جدال جدی با نظام بین‌الملل شود

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: اگر دونالد ترامپ بتواند در انتخابات ۲۰۲۰ رای‌های لازم را برای تمدید ماندن در راس قدرت و كاخ‌سفید نشینی به دست بیاورد، فضای دیپلماسی ایران باید آماده تجادلی جدی با نظام بین‌الملل شود.
داوود هرمیداس باوند
داوود هرمیداس باوند
 انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریكا چند روز دیگر در حالی برگزار می‌شود كه می‌توان گفت، نتیجهِ این رویداد مهم بین‌الملل برای جهان اهمیت زیادی دارد. مشخصا برای ایران اینكه دونالد ترامپ در كاخ سفید بماند یا جوبایدن برای چهار سال سكان دولت فدرال را به عهده بگیرد، از این جهت قابل‌توجه است كه اساسا دموكرات‌ها نسبت در فضای دیپلماسی و مشخصا رویكردشان برابر ایران تعاملی‌تراست كه در این رابطه می‌توان به امضای توافق هسته‌ای در زمان دولت‌داری باراك اوباما اشاره كرد. پس طبیعی است، ایرانی‌ها از شنیدن برنده شدن بایدن احساس رضایت كنند. 
 
داوود هرمیداس باوند، كارشناس روابط بین‌الملل‌، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در این‌باره اظهار داشت:‌ قانون نانوشته‌ای در نظام مدیریتی كشورها حكم به این می‌دهد كه «توسعه و پیشرفت بدون تعامل با دنیا ممكن نخواهد شد» دقیقا به همین دلیل ایران از روزی كه ترامپ با امضای خود كشورش را از برجام كنار كشید و باطبع ایران را با تحریم‌های تهدید كننده مواجه كرد و فضای اقتصادی روز به روز تنگناهای بیشتری را پیش روی ایرانی‌ها گذاشت. در نتیجه سیاست‌های تحدیدكننده آمریكا و هم‌پیماناش، گره‌های اقتصادی ایران روز به روز كورتر كرد و معیشت‌ مردم به حدی بغرنج شد كه می‌توان گفت گرفتاری به شكل پررنگی در جامعه ایران در حال خودنمایی است. 
 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌ در چنین حالتی برنامه‌های دولت ایران مغفول ماند و همچنین سختی‌ها روز به روز بیشتر شدند. آن‌هم در شرایطی كه نمی‌توان كمترین شانسی برای ترمیم فضای مخدوش شده قایل شد. پس طبیعی است دولت مستقر و حتی مردم عامی هم این روزها در انتظار پیروزی بایدن باشند تا بلكه با بازگشت آمریكا به عهدنامه بین‌المللی هسته‌ای شرایط‌شان رو به بهبودی برود و مانع‌ها یكی پس از دیگری از سر راه اقتصاد و معیشت برداشته شوند. 
 
او همچنین تصریح كرد: این درست كه نامزد دموكرات وعده بازگشت كشورش به برجام را رسما به عنوان یكی از وعده‌های انتخاباتی اعلام كرده است،‌ این درست كه اساسا در یكی‌ دو دهه اخیر دموكرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان روحیه تهاجمی كمتری از خود بروز داده‌اند، اما نباید فراموش كرد كه ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی اصلی اصولی برای آمریكایی‌ها به شمار می‌رود. پس حتی در صورتیكه بایدن بتواند ترامپ را بعد از ۴ سال از كاخ‌سفید بیرون كند، بازهم نمی‌توانیم به عادی شدن رابطه‌مان با دنیا امید داشته باشیم. البته همینكه مناسبات مالی با كشورهای جهان مانع‌های كمتری را پیش روی خواهد دید،‌ می‌تواند تهدیدها را تا حدودی به فرصت تبدیل كند. 
 
باوند در ادامه افزود: جوبایدن در صورت پیروزی و وفای عهد درباره بازگشت به برجام، قطعا شرط و شروط‌هایی را برای ایران تعیین خواهد كرد و اینطور نیست كه یك‌شبه بازگشت ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای را اعلام كند. در چنین حالتی حكومت ایران باید با ارزیابی دقیق شرایط و سنجیدن موقعیت دیپلماتیك و البته اقتصادی به تصمیمی منطق‌گرایانه برسد و از این طریق دسترسی به منافع ملی و مصلحت عمومی را هدفی محقق شده ببیند. 
 
وی توضیح داد: البته اگر دونالد ترامپ بتواند در انتخابات ۲۰۲۰ رای‌های لازم را برای تمدید ماندن در راس قدرت و كاخ‌سفید نشینی به دست بیاورد، فضای دیپلماسی ایران باید آماده تجادلی جدی با نظام بین‌الملل شود. چرا كه اساسا اظهارات رییس‌جمهوری فعلی آمریكا درباره «مذاكره با ایران در زمان دولت دوم» را به‌هیچ وجه نمی‌توان و نباید جدی گرفت. ترامپ آشكارا از اسراییل دفاع می‌كند و برای ایران‌ستیزی محمدبن‌سلمان را هم تحت فرمان خود می‌بیند كه در چنین شرایطی، شرایط برای دستگاه خارجی ایران دشوار خواهد شد. 
 
داوود هرمیداس باوند در پایان گفت: لازم به توضیح است كه ایران و هر كشور دیگرِ جهان باید سیاست‌هایش را طوری پیگیری كند كه حداقل تعاملی اقلی را با نظام بین‌الملل داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


به نظر در مسیر جنگ قرار داریم، خدایا خودت رحم کن
دکتر باوند عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران هستند.با وجود اینکه از اپوزیسیون سفت و سخت جمهوری اسلامی هستند گویا میانه ی خوبی هم با تحریم ها ندارند.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی