۴
۳
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
کد مطلب : ۱۳۱۲۷۹
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۵)/مدیرعامل سابق پلی پروپیلن جم در گفت‌وگو با نفت ما تاکید کرد: 

بی‌توجهی به صنعت پتروشیمی هزینه‌ساز خواهد بود

بهزادی تاكید كرد كه بی‌توجهی به پتروشیمی هزینه‌ساز خواهد بود.
بهمن بهزادی
بهمن بهزادی
  روز هشتم دی‌ماه به نام روز صنعت پتروشیمی نام‌گذاری شده است تا از این طریق به تصمیم‌گیران اقتصادی و همچنین فعالین بخش انرژی و تولید فراورده‌های آن اهمیت دوری جستن از خام‌فروشی و رو‌‌ آوردن به تولید محصولات از انرژی‌ها یادآوری شود. 
بهمن بهزادی، مدیرعامل سابق پتروشیمی پلی پروپیلن جم، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی   "نفت ما "،  درباره تاریخچه این صنعت در ایران اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در کشور ما صنعتی با قدمتی بیش از ۶۰ ساله دارد. اولین واحد شیمیایی در کشور بنام پتروشیمی امروز در روستای حفار شرقی  و کنار رودخانه کارون با هدف تولید کلر و مشتقات آن توسط بخش خصوصی (ابوالبشر فرمانفرما)احداث می شود و بعد از آن کارخانه کود شیمیایی شیراز در سال ۴۲ افتتاح و این شرکت توسط وزارت اقتصاد تاسیس می گردد و در سال ۴۳ و پس از تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این شرکت واگذار می شود. 
این چهره سرشناس صنعت پتروشیمی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به پتروشیمی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی ضمن قطع وابستگی به طیف وسیعی از محصولات پرکاربرد به واردات، زمینه را برای صادرات فراهم و امروز بخش مهم صادرات غیر نفتی به صادرات محصولات پتروشیمی اختصاص دارد‌، ضرورت ایجاب می کند که نسبت به تکمیل زنجیره ارزش متانول و اتیلن اقدام گردد و سهم ایران از بازار بسیار جذاب کلر و زنجیره آن به حداقل ۳ درصد تولید دنیا با توجه به پتانسیل بالقوه کشور افزایش یابد. 
او تصریح كرد: براساس سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ پرهیز از خام فروشی اتیلن و متانول بمنظور تکمیل زنجیره ارزش و حمایت صنایع داخلی و توسعه LED ها و وضع عوارض صادرات آنها تاکید شده است.
وی افزود: به هر حال توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی و عدم توجه کافی به پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش و خام فروشی توسعه پایین دست صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره های ارزش و پرهیز از خام فروشی افزایش LED ها براساس ماده ۱۵۶ برنامه ششم توسعه کشور از طریق تکمیل زنجیره ارزش متانول، آمونیاک، استایرن و بوتادین ضررهای زیادی می‌تواند داشته باشد. 
بهزادی در ادامه افزود: قبل از توسعه فرآورده های نفتی باید به فرهنگ مدیریت انرژی و صرفه جویی توجه بیشتری شود که برابر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انرژی و محیط زیست به بهینه سازی و کاهش شدت مصارف حامل‌های انرژی تاکید ویژه ای شده است چرا که هر جا انرژی هدر می رود به تبع آن محیط زیست آلوده می شود. 
وی توضیح داد: با توسعه پترو‌پالایشگاهها ضمن قطع وابستگی و پرهیز از خام فروشی ارزش افزوده بالایی ناشی از تولید و صادرات نصیب کشور خواهد شد. 
بهمن بهزادی در پایان صحبت‌هایش تاكید كرد كه بی‌توجهی به پتروشیمی هزینه‌ساز خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


علیرضا
رها سازی صنعت پتروشیمی مهلکترین ضربه به این صنعت زد و موتور محرک توسعه را مدتی متوقف و پس از آن با کمترین سرعت در حرکت است طرحهایی که می بایست سه ساله ساخت و راه اندازی می شدند با بیش از 10 سال باز هم خدا را شکر در حال تکمیل و راه اندازی هستند
دارابی
در زمان مدیریت ایشون در جم پیلن شاهد رشد خوبی در این شرکت بودیم‌
علی
کار را به کاردان باید داد
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای