۹
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۳۳۴۱۵
مدیر پروژه واحد پساب شرکت "دماوند انرژی عسلویه" در گفت و گو با نفت ما: 

راه اندازی سریع و کم هزینه تصفیه خانه پساب دماوند

گفت و گو: مهدی قدیری
اصفهانی اظهار داشت: شرکت دماوند انرژی عسلویه و یا همان شرکت پتروشیمی دماوند با هدف تامین سرویس های جانبی و انتقال خوراک و محصول فاز دو مجتمع های پتروشیمی عسلویه مجوز فعالیت گرفته است.  
راه اندازی سریع و کم هزینه تصفیه خانه پساب دماوند
  شرکت دماوند انرژی عسلویه(سهامی خاص)با هدف تامین سرویس های جانبی و انتقال خوراک و محصول ۲۸ طرح مستقر در فاز ٢ پتروشیمی های عسلویه راه اندازی شده است و با تکمیل نهایی این پروژه تامین 400 هزار متر مکعب در ساعت انواع آب، 2500 تن در ساعت بخار، 2000 مگاوات برق، 605.000 نرمال مترمکعب در ساعت اکسیژن و تصفیه انواع پساب صنعتی و زباله سوز بر عهده این شرکت خواهد بود. شرکت دماوند با توجه به سرمایه گذاری و اجرای غیر همزمان پروژه ها تصمیم به اجرای پروژه در سه فاز گرفته است که فاز اول پروژه مشتمل بر کلیه خطوط مورد نیاز در آفسایت، تامین برق و بخار، ایستگاههای آتش نشانی، ایستگاه گاز، واحد تصفیه آب و واحد تصفیه پساب در فاز اول اجرا گردیده و واحدهای تولید اکسیژن نیز در ابتدا و نیمه اول سال 1400 در سرویس بهره برداری قرار خواهند گرفت. آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما"برای اطلاع از چگونگی اجرای پروژه های دماوند انرژی عسلویه در سال جهش تولید، با «پیمان اصفهانی» مدیر پروژه واحد تصفیه پساب این شرکت گفت و گو کرده است که در ادامه از نظر مخاطبان  
می گذرد. 
پیمان اصفهانی، مدیر پروژه واحد تصفیه پساب شرکت دماوند انرژی عسلویه در خصوص فعالیت و خدمات شرکت در منطقه عسلویه اظهار داشت: شرکت دماوند انرژی عسلویه و یا همان شرکت پتروشیمی دماوند با هدف تامین سرویس های جانبی و انتقال خوراک و محصول فاز دو مجتمع های پتروشیمی عسلویه مجوز فعالیت گرفته است.  
وی با اشاره به اینکه در فاز دو 28 مجتمع پتروشیمی وجود دارد که قرار است سرویس های جانبی آنها به صورت متمرکز توسط شرکت دماوند انرژی عسلویه تامین شود، گفت: این سرویس های جانبی شامل انواع آبهای صنعتی از جمله آب دمین، آب جبرانی کولینگ، آب آتش نشانی، آب سرویس و آب شور کولینگ، محصولات هوا شامل اکسیژن، نیتروژن، هوای ابزار دقیق و هوای سرویس، محصولات مرتبط نیروگاهی شامل برق و بخار و واحد تصفیه پسابهای صنعتی و بهداشتی و زباله سوز می باشد. 
اصفهانی گفت: علاوه بر این یکی دیگر از وظایف این شرکت برقراری خطوط ارتباطی بین مجتمع های واقع در فاز دو است که شامل انتقال خوراک به واحدها و دریافت و انتقال محصولات از مجتمع ها برای ذخیره سازی به شرکت مخازن سبز عسلویه است.  
مدیر پروژه واحد پساب دماوند انرژی عسلویه در مورد پروژه های زیست محیطی انجام شده در این شرکت در سال جهش تولید گفت: در سال گذشته بحران مدیریت پسابهای صنعتی مجتمع های پتروشیمی عسلویه پیش آمد و شرکت مبین انرژی خلیج فارس به عنوان متولی تصفیه پساب های فاز یک با توجه به راه اندازی مجتمع های جدید فاز دو امکان پذیرش پساب بیشتر از ظرفیت را نداشت، لذا شرکت دماوند تصمیم گرفت که طرحی را با قید فوریت در دستور کار خود قرار داده و با اخذ مجوزهای لازم در کوتاهترین زمان ممکن به عنوان فاز یک تصفیه خانه پساب صنعتی و بهداشتی طراحی و به اجرا درآورد تا معضل موجود را حل نماید.  
اصفهانی با اشاره به اینکه زمان مورد نیاز برای اجرای واحدهای تصفیه پساب صنعتی بین 24 تا 30 ماه است، تصریح کرد: ما طرحی را به ظرفیت تصفیه 130 متر مکعب در ساعت با روش تصفیه فیزیکی-شیمیایی و بیولوژیک پیش بینی و به مناقصه بردیم و در برنامه زمانی فشرده به دلیل مشکلات ناشی از پاندمی کوید-19 و تعطیلی پروژه های منطقه، در سوم اردیبهشت ماه 1399 عملیات اجرایی را آغاز کرده و علیرغم نوسانات بسیار زیاد قیمت مواد اولیه از جمله سیمان، میلگرد و دیگر اقلام و تجهیزات و محدودیت های بهداشتی در 22 بهمن و همزمان با ایام ا... دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با بهره برداری از آن پسابهای صنعتی وارد حوضچه های واحد تصفیه خانه پساب دماوند شد.  
مدیر پروژه واحد پساب دماوند انرژی عسلویه ادامه داد: این طرح پروژه ای با توجیه اقتصادی مناسب است و در مدت 9 ماه و با رقم سرمایه گذاری بسیار مناسب در مقایسه با پروژه های مشابه  انجام و در احداث این پروژه از حداکثر توان تولید داخل اعم از سیستم های برق، ابزار دقیق،پکیج های شیمیایی و الکتروپمپ استفاده شده است. مایه خوشبختی است که اعلام کنم شرکت دماوند انرژی عسلویه این پروژه را در مدت زمان تعیین شده و با هدف اصلی ارتقاء کیفیت و حفظ محیط زیست منطقه در راستای رعایت الزامات قانونی محیط زیست و برای استفاده بهینه از منابع آب و پساب تصفیه شده و همچنین کاهش مصرف منابع آب برای آبیاری فضای سبز ایجاد شده به بهره برداری رسیده است.
اصفهانی اعلام کرد: با بهره برداری از این پروژه، پساب های صنعتی و بهداشتی که از شرکتهای بوشهر، مرجان، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان و کاویان خارج می شود را در این تصفیه خانه به مشخصات آب کشاورزی می رسانیم و در حال حاضر  مجتمع های فعال در فاز 2 دیگر آلودگی ای برای محیط زیست دریایی ایجاد نمی کنند.  
مدیر پروژه در مورد استفاده از تجهیزات ساخت داخل در پروژه فاز یک پساب این مجتمع اظهار داشت: بیش از 70 درصد تجهیزات به کار رفته در این پروژه ساخت شرکتهای توانمند و دانش بنیان داخلی بوده و تنها، تجهیزاتی که تولیدکننده داخلی ندارد مانند آنالایزرها و سنسورها به ناچار از شرکتهای معتبر آلمانی خریداری و یا برخی قطعات سیستم های کنترل و برق که نمونه داخلی نداشته اند از خارج تامین شده، هرچند سازنده اصلی هر دو سیستم فوق نیز شرکتهای ایرانی هستند. همچنین بعضی از اقلام همچون گیربکس های خاص و بعضی پمپ های دوزینگ مربوط به مواد شیمیایی خاص از اروپا تامین شده و بقیه کالاها ایرانی بوده و با دو هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و هم صرفه جویی در زمان اجرای پروژه انجام شده است.  
اصفهانی در خصوص دیگر طرحهای شرکت دماوند انرژی عسلویه اعلام کرد که طرح دیگری به منظور بازچرخانی آب حاصل از تصفیه پساب که تبدیل آب کشاورزی به مشخصات آب صنعتی است، در دست اقدامات اولیه اجرایی قرار دارد. 
وی در مورد اینکه آیا سرویس دهی به مجتمع های پتروشیمی در دست احداث باقیمانده فاز 2 با شرکت دماوند خواهد بود اظهار داشت: شرکت دماوند متناسب با پیشرفت پروژه های شرکتهای فاز 2 پتروشیمی عسلویه، اقدام به تامین سرویسهای جانبی مورد نیاز از جمله فازهای بعدی تصفیه خانه پساب خواهد نمود و هیچ شرکتی بدون مجوز سازمان محیط زیست و حل مشکل پساب امکان اخذ پروانه بهره برداری را نخواهد داشت.


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


با کمال تشکر از مهنسین و تمامی کارکنان این مجموعه که توانستن با اراده ای قوی توانستن را معنا ببخشند بخصوص از اقای مهندس اصفهانی که موجتات افتخار م را فراهم نمود وبا با آرزوی توفیقات بیشتر. داود اصفهانی
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی