کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل جندی شاپور در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

سوء مدیریت یک ساله پادجم و تاثیر آن در توقف پروژه "ای بی اس رابر"

10 آبان 1400 ساعت 9:47

یکی از پروژه های مهم صنعت پتروشیمی که سال هاست وارد حاشیه شده و می توانست ارزش افزوده بسیاری را طی سالهای گذشته برای سهامداران پتروشیمی جم و همچنین ضمن اشتغالزایی ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد پروژه "ای بی اس رابر" پاد جم است.


  با توجه به اینکه راه اندازی این پروژه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، گفت و گویی مشروح با خسرو رودانی، مدیر عامل شرکت جندی شاپور در راستای شفاف سازی افکار عمومی و سهامداران درخصوص آخرین وضعیت بوجود آمده در پروژه ABS/RUBBER شرکت توسعه پلیمر پادجم انجام داده است. قبل از شروع مصاحبه شرحی از اینکه پروژه در چه مرحله ای قرار دارد برای اطلاع مخاطبین در ادامه منتشر شده است.
قرارداد احداث طرح تولید ABS/Rubber در 3 اسفند 1393 بصورت EPC فیمابین شرکت پتروشیمی جم بعنوان کارفرما و شرکت جندی شاپور به عنوان پیمانکار منعقد شد.
 در مرداد ماه سال 1396 بنا به درخواست شرکت پتروشیمی جم، موافقتنامه سه جانبه واگذاری کلیه تعهدات، مسئولیت ها و اختیارات از شرکت پتروشیمی جم به شرکت توسعه پلیمر پادجم تنظیم گردید. این طرح در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در بندر عسلویه در زمینی به مساحت ۱۵هکتار، با ظرفیت تولید ۲۰۰،۰۰۰ تن ABS در سال و ۶۰،۰۰۰ تن Rubber در سال، تحت لایسنس یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا که در اختیار شرکت ایتالیایی Versalis-Eni S.P.A می‌باشد، در حال احداث بوده است.
 مهندسی پایه این طرح توسط شرکت Tecnimont انجام ‌شده است. مطابق با طراحی درنظر گرفته شده قرار بود که مجتمع پلیمری  ۹ گرید گوناگون ABS و ۳ محصول متفاوت Rubber در ۷ گرید گوناگون (برای اولین بار و به ‌صورت انحصاری در ایران) با بالاترین کیفیت را تولید نماید. خوراک‌های دریافتی این مجتمع شامل استایرین، به میزان ۱۵۲هزار تن در سال از طریق خط لوله از مجتمع پتروشیمی پارس، بوتادین به مقدار ۵۴ هزار تن در سال از طریق خط لوله از مجتمع پتروشیمی جم و آکریلونیتریل به میزان ۴۷ هزار تن در سال از خارج کشور تأمین می‌گردد. کلیه‌ سرویس‌های جانبی این مجتمع از طریق خط لوله از مجتمع پروشیمی دماوند می بایست تامین گردد.
علی رغم اینکه شرکت جندی شاپور بعنوان پیمانکار EPC در طی این مدت پروژه را با وجود دشواری های بی شمار اقتصادی و بین المللی به 85.35 درصد پیشرفت فیزیکی رساند، لکن شرکت توسعه پلیمر پادجم با تغییر چندین باره در تیم مدیریتی و با استقرار مدیریت فعلی، ضمن تغییر در رویکرد مدیریت های قبل که در قالب موافقتنامه ها و الحاقیه های قراردادی به تصویب رسیده و به پیمانکار ابلاغ شد، تصمیماتی اتخاذ نمود که صرفاً در راستای تضعیف بنیه مالی و اجرایی شرکت جندی شاپور بوده که در نهایت از پیامدهای آن در راستای اهدافی به غیر از احداث و راه اندازی پروژه بهره برداری نماید.
در این راستا، مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم طی اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال در 8 بهمن 1399 منتشر شد اعلام نمود، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در جلسه 24 دی 1399 که در محل دفتر مرکزی صندوق بازنشستگی کشوری با حضور مدیران ارشد وقت صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت پتروشیمی جم و شرکت توسعه پلیمر پادجم برگزار شد، بدون آنالیز صحیح از پیامدها و پیش بینی مقدمات و الزامات حقوقی و قراردادی تصمیم به عدم تمدید قرارداد با شرکت جندی شاپور، فسخ جزئی آیتم های بلاتکلیف ارجاع شده به مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران و توافق یا عدم توافق جهت تامین کالاهای قابل تحویل اتخاذ گردید. مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم دلیل اتخاذ این تصمیم را تصور ریسک کمتر نسبت به سایر گزینه‌ها عنوان نموده و با القای این امر که عدم تمدید نه تنها موجب وقفه در عملیات اجرایی طرح نخواهد شد بلکه، تسریع در تکمیل و راه اندازی پروژه با ریسک مالی پایین‌تر را نیز در پی خواهد داشت، نسبت به عدم تمدید زمان قرارداد با شرکت جندی شاپور در مورخ 29/10/1399 اقدام نمود. مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم مدعی بوده، درخواست‌های مکرر پیمانکار مبنی بر افزایش جریان نقدینگی پروژه و امتناع از ارائه تضامین معتبر، موجب عدم تمدید زمان قرارداد بوده که در نهایت باعث شد اینگونه تصور شود هرگونه تمدید قرارداد با شرکت جندی شاپور موجب افزایش مبالغ علی‌الحساب و افزایش ریسک مالی پروژه برآورد گردد. تحلیل ها و آنالیز های نادرست مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم از یک سو و جلوگیری عامدانه و مغرضانه از ارائه توضیحات کارشناسی از جانب شرکت جندی شاپور به سهامدارن و ذینفعان پیامدی به غیر از تاخیر هرچه بیشتر در راه اندازی پروژه و در نتیجه عدم النفع و زیان سهامداران و حیف و میل بیت المال به دنبال نداشته است.
خبرنگار «نفت ما» برای اطلاع از کم و کیف اجرای پروژه پتروشیمی پادجم و بررسی دلایل عدم تمدید قرارداد پیمانکار اولیه پروژه، با مهندس «خسرو رودانی» مدیر عامل شرکت جندی شاپور گفتگو کرده‌است.
 رودانی در ابتدا گفت: مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم، پرداخت‌های ارزی را متوقف و از انجام آن ممانعت کامل کرد‌ و مضافاً صورت وضعیت‌های ریالی جندی شاپور را نیز بصورت ناقص پرداخت کرده ‌است. وی با اشاره به اینکه مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم، فاقد هر گونه رویه (پروسیجر) قراردادی برای تعیین فصول مشترک پروژه پس از اعلام عدم تمدید زمان قرارداد از سوی شرکت مذکور بود، از عدم توجه شرکت پادجم به ماهیت EPC بودن پروژه، واگذاری بخش اجرای(C) پروژه به پیمانکار جدید و با مبلغ بالاتر از مبلغ شرکت جندی شاپور و واگذاری پروژه قبل از تعیین فصل مشترک کاری با شرکت متبوع خود، انتقاد کرد.
این فعال پیمانکاری بخش پتروشیمی از کاسته شدن درصد پیشرفت فیزیکی کار شرکت جندی شاپور در پروژه توسط مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر جم بدون توجه به تاییدات قبلی و بدون ارائه دلایل و مستندات قابل پذیرش انتقاد کرد و اعتراض خود نسبت به عدم استرداد تضامین مازاد شرکت جندی شاپور نزد شرکت توسعه پلیمر پادجم و ضبط ضمانت‌نامه ارزی شرکت متبوع خود که جنبه امانی داشته و مبلغ آن مستهلک شده بود را اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت جندی شاپور با ابراز تعجب از اصرار مدیران فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم مبنی بر خرید مجدد سیستم کنترلی که یکبار خریداری شده و مراحل ساخت و بازرسی آن با حضور نمایندگان شرکت مذکور به اتمام رسیده و دارای گواهی بازرسی IRN از سوی بازرس شخص ثالث کارفرما بوده و آماده حمل کالا به مقصد ایران میباشد، از آسیب و خسارت به کالاها و تجهیزات موجود در سایت و نداشتن برنامه مشخص توسط شرکت توسعه پلیمر پادجم در خصوص بازگرداندن لایسنسور که مطابق قرارداد بسیاری از فعالیت های مهندسی، خرید و اجرا می بایست با تایید ایشان ادامه یابد، گله کرد. مهندس رودانی همچنین با انتقاد از مخالفت شرکت توسعه پلیمر پادجم با ارجاع موارد اختلافی به مرکز داوری، رویه عدم پایبندی مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم به صورت‌جلسات و الحاقیه‌های قرادادی و عدم رسیدگی به اضافه کاری‌های شرکت جندی شاپور و در نتیجه عدم تحقق تعهدات شرکت پادجم را مورد انتقاد قرار داد. وی با اشاره به ارائه گزارش‌های غیر واقعی توسط مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم در کدال بورس و نیز از تصرف و استفاده غیرقانونی از اموال متعلق به شرکت جندی شاپور در کارگاه که شرکت پادجم از خروج آنها ممانعت می نماید، خبرداد.
 

مدیر عامل شرکت جندی شاپور با اشاره به اینکه ممانعت کامل مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم از پرداخت‌های ارزی باعث توقف یک و نیم ساله پروژه شده‌است، افزود: مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم با تضعیف توان مالی پروژه که صرفاً نشان از هدف‌گذاری برای متوقف نمودن شرکت جندی شاپور در اجرای پروژه بود، فضای فکری مدیران بالادست را نیز به سمت برکناری این شرکت سوق می‌داد. یکی از مهم‌ترین تبعات مسدود نمودن مطالبات ارزی که گریبان پروژه را گرفت، تطویل زمان ساخت کالاهای مورد نیاز خصوصاً کالاهای با مبدا خارج از کشور و توقف حمل کالا از سوی سازنده به دلیل عدم پرداخت به آنها و در برخی موارد همراه با درخواست افزایش مبلغ یا انصراف سازندگان از ادامه کار بوده است که تا این لحظه و علیرغم شرایط خاص بین‌المللی و با تلاش شرکت جندی شاپور صرفاً به دلیل ایفای تعهدات قراردادی در قبال پروژه و ذی نفعان به سختی حفظ شده‌اند.
مهندس رودانی، اتمام دوره گارانتی تجهیزات، آشفتگی در برنامه اعزام نیروهای متخصص وندور در خصوص کالاهایی که در مرحله نصب بوده اند، اتمام مدت قرارداد سازنده، بلاتکلیفی کارگزار در قراردادهای منعقده با سازندگان و موانع مربوط به انتقال مسئولیت، افزایش مبالغ دموراژ کالا در گمرک، و غیره را از دیگر پیامدهای ممانعت مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم از پرداخت‌های ارزی نام برد. لازم به ذکر است که شرکت جندی شاپور در مقطعی که کارهای مربوط به  راه اندازی خط 5000 را در دست اقدام عاجل داشت، شرکت پادجم خاتمه قرارداد فیمابین را اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت جندی شاپور تصریح کرد: این شرکت علیرغم مشکلات فوق‌الذکر، صرفاً با اتکا به اعتبار خود و از طریق ارتباط با کارگزار نسبت به مذاکره با وندورها اقدام نموده و در راستای تحقق اهداف پروژه بیش از 1000 قلم کالا با Tag Number  مشخص شامل اقلام الکتریکال، ابزار دقیق و تجهیزات مکانیکال را در دوران تیم مدیریتی فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم و بدون دریافت حتی یک سنت وارد کارگاه در محل پروژه نموده ‌ا‌‌ست.


مهندس رودانی با اشاره به اینکه تیم مدیریتی فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم صورت‌ وضعیتهای‌ ریالی پروژه را به بدترین شکل ممکن و بر خلاف رویه‌های قرارداد بررسی و بسیاری از پرداخت‌های ریالی را نیز متوقف کرد، ادامه داد: این موضوع با هدف تضعیف شرکت جندی شاپور در بخش اجرا از سوی مدیریت پادجم انجام می‌شده‌است. ذکر همین نکته کافیست که بر اساس کارهای تایید شده در بخش اجرا، صورت وضعیت به مبلغ 17 میلیارد تومان به کارفرما ارائه شد که مبلغ آن به منفی 7 میلیارد تومان تبدیل شد. این امر بدون تشکیل حتی یک جلسه در خصوص دفاع از صورت وضعیت ارسال شده و اعلام دلایل آن به وقوع پیوست و در اقدامی غیرحرفه ای و غیر قراردادی شرکت جندی شاپور را در قبال کار انجام شده بدهکار نمودند. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که نیروهای سایت از 150 نفر به 900 نفر افزایش یافته‌بود و تمامی جبهه‌های کاری با حداکثر توان فعالیت‌های اجرایی را در دست اقدام داشتند و حتی یک روز حقوق پرسنل به تعویق نیفتاده بود و همانگونه که اشاره شد مقدمات شروع فاز راه اندازی خط تولید 5000 محصول ABS درحال انجام بوده است.
  مدیر عامل جندی شاپور افزود: شرکت توسعه پلیمر پادجم در خصوص بازگرداندن لایسنسور پروژه که جزو تعهدات کارفرما بوده و بیش از 73 درصد از فعالیت‌های پروژه را تحت الشعاع خود قرار داده، هیچ‌گونه برنامه مشخصی نداشته و ندارد. قابل توجه است که لایسنسور پروژه که به عنوان صاحب دانش در چرخه تولید محصولات ABS و RUBBER علاوه بر داشتن مسئولیت Process guarantee ، یکی از ارکان اصلی و بسیار تاثیرگذار در مسیر حرکت و راه اندازی پروژه بوده و جالب‌تر اینکه در جلسات مربوط به رسیدگی پروژه وقتی اعلام می‌شد که عدم حضور لایسنسور، باعث قفل شدن برخی از فعالیت‌ها شده است، در پاسخ کارفرما به سادگی اظهار می‌نمود که نیازی به حضور لایسنسور نیست!  قطعاً این پاسخ عجیب نشان از نداشتن تجربه و عدم آشنایی تیم مدیریتی فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم با پیچیدگی های فنی این قبیل پروژه‌ها است، این درحالیست که درجهت حفظ کیفیت و گرید محصول تولیدی، پیشبرد بسیاری از بخش های مهندسی و خرید کالای پروژه، منوط به ارائه طریق و پاسخهای لازم در خصوص بخشهای مذکور توسط لایسنسور پروژه بوده که غیبت لایسنسور، موجب توقف حیطه کاری مورد نظر شده و به همین دلیل کلیه جبهه های کاری مرتبط نیز تحت تاثیر قرار می گیرد، بنابراین کوتاهی و قصور شرکت توسعه پلیمر پادجم در بازگرداندن لایسنسور علی رغم اعلام آمادگی شرکت جندی شاپور در انجام هرگونه همکاری درخصوص این موضوع  کاملاً محرز و مشخص است.
  مدیر عامل شرکت جندی شاپور با تاکید بر اینکه مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم برنامه مشخصی برای بعد از دوران عدم تمدید زمان قرارداد نداشت و با توجه به عدم اشراف آن به مراحل مربوط به تعیین فصول مشترک پروژه، اظهار داشت: شرکت توسعه پلیمر پادجم نتوانسته تاکنون و علیرغم گذشت بیش از 10 ماه از زمان خاتمه قرارداد، دستورالعمل جامعی که با کلیه بخش‌های بازرگانی، مالی، قراردادی و حقوقی یک قرارداد EPC هم‌پوشانی داشته‌باشد را ارائه نماید.   به همین دلیل و به منظور جلوگیری از اطاله وقت، نهایتاً شرکت جندی شاپور در چارچوب قرارداد نسبت به تدوین الزامات و مبانی مورد نیاز جهت تعیین فصول مشترک، اقدام و مراتب را بصورت مبسوط طی نامه‌ای در مورخ  18 بهمن 1399 به آن شرکت ارائه نمود ولی در پاسخ هیچگونه راهکار و یا اقدام منتج به نتیجه‌ای دریافت نشد که صرفاً حاکی از نیت سوء مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم در برکناری پیمانکار بدون لحاظ نمودن الزامات اجرایی جهت راه اندازی پروژه حکایت دارد. درهر حال، به دلیل تعلل شرکت توسعه پلیمر پادجم در نهایی نمودن رویه (پروسیجر) های اشاره شده، پروژه همچنان بلاتکلیف می‌باشد و به ناچار مراتب جهت حل و فصل به مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران ارجاع شده است.
  مهندس رودانی با اشاره به اینکه چنانچه پیمانکار به صورت EPC در پروژه مشغول به کار باشد، علاوه بر بخش اجرا(C)، متعهد به ارسال کالا(P)  و نهایی سازی مدارک مهندسی(E)  می باشد، تصریح کرد متاسفانه پیمانکار جدید به کار گرفته شده توسط مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم، به دلیل اینکه صرفاً متعهد در بخش اجرا بوده، قطعاً بابت تاخیر در تهیه مدارک مهندسی یا تاخیر در ارسال کالا به سایت، هزینه‌های توقف را از کارفرما مطالبه خواهد کرد، لذا این نقیصه به زودی تبدیل به حجم وسیعی از ادعای پیمانکار و یا پیمانکاران جدید علیه کارفرما شده و افزایش چشمگیر مبلغ تمام شده کار را به دنبال خواهد اشت. این اقدام اشتباه علاوه بر افزایش هزینه های پروژه، باعث ایجاد مشکلات و پیچیدگی کار نیز می‌شود و نتیجه رویکرد نادرست اتخاذ شده توسط مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم چیزی جز ضرر و زیان به بیت المال و عدم النفع پروژه، نمی باشد.
 
  مدیرعامل شرکت جندی شاپور ادامه داد: مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمرپادجم، باقیمانده بخش اجرای پروژه را بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط خرید Steel Structure، Preservation های دوره ای، الکترود، پیش‌راه‌اندازی، انبارداری و غیره با مبلغ -/160ر4 میلیارد ریال به شرکت "اکسیر صنعت باختری" به عنوان پیمانکار جدید واگذار نمود.
مهندس رودانی اظهار داشت: از آنجایی که مبلغ قرارداد پیمانکار جدید مشمول تعدیل می‌باشد، لذا مبلغ با احتساب تعدیل در طول دوره مدت قرارداد، حداقل به -/000ر8 میلیارد ریال افزایش می‌یابد. همچنین در صورتیکه مدت اجرای کار تطویل گردد (که بر اساس شواهد موجود و رویکرد های نادرست صورت گرفته از سوی شرکت پادجم، قطعاً اینگونه خواهد بود) مبلغ قرارداد پیمانکار جدید نیز متناسبا افزایش می‌یابد. این موارد در حالی‌است که باقیمانده بخش اجرای پروژه با احتساب تمامی هزینه های مذکور طبق قرارداد شرکت جندی شاپور مبلغ -/323ر3 میلیارد ریال می‌باشد که این اختلاف فاحش علاوه بر افزایش زمان در شروع بهره‌برداری از پروژه نشان از تضییع حقوق ذینفعان و ضرر و زیان آشکار به بیت‌المال دارد!
  این فعال پیمانکاری صنعت پتروشیمی اعلام کرد با توجه به اینکه انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید (مربوط به بخش اجرا) بدون تعیین تکلیف و نهایی سازی فصل مشترک EPC با شرکت جندی‌شاپور انجام شده‌است و از آنجا که شرح کار باقیمانده پروژه مشخص نمی باشد، قطعاً این نقیصه زمینه‌ساز طرح ادعاهای آتی از سوی پیمانکار جدید و نهایتاً باعث افزایش مبلغ تمام شده پروژه و تاخیر در راه‌اندازی آن خواهد شد.
  مهندس رودانی افزود: مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم در اقدامی غیرحرفه‌ای و خارج از چارچوب قرارداد اقدام به کاستن از درصد پیشرفت فیزیکی کار انجام شده توسط شرکت جندی شاپور نموده‌است، غافل از اینکه این درصد پیشرفت طی سنوات گذشته بر اساس نص صریح قرارداد و تاییدات همان کارفرما و بازرسی شخص ثالث (به عنوان نماینده کارفرما) و علیرغم وجود مشکلات فراوان ناشی از تحریم و عدم انجام تعهدات کارفرمایی در قبال پیمانکار مشتمل بر نبود لایسنسور، کسری مدارک مهندسی، عدم تحقق جریان نقدینگی علی الخصوص در بخش ارزی و غیره به دست آمده ‌است. شایان ذکر است شرکت پادجم این اقدام را بدون هیچگونه پشتوانه فنی و مستندات و صرفاً در راستای بهره برداری سوء جهت ضربه زدن به شرکت جندی شاپور انجام داده است.
  مدیرعامل شرکت جندی شاپور با اشاره به اینکه آزادسازی و استرداد تضامین شرکت متبوعش نزد شرکت توسعه پلیمر پادجم که یکی از بندهای واضح در قرارداد فیمابین دو شرکت می‌باشد، افزود: مقرر شد میزان تضامین مازاد و قابل استرداد شرکت جندی شاپور با به‌کارگیری حسابرس مستقل مرضی‌الطرفین، بصورت مشترک و با توافق حسابرسان هر دو شرکت انتخاب گردد.
وی ادامه داد: طی نامه‌ای در مورخ 15 بهمن 1399، موسه حسابرسی "آتیه حساب ارقام" به عنوان حسابرس مستقل از جانب شرکت جندی شاپور به شرکت توسعه پلیمر پادجم معرفی گردید ولی این شرکت هیچ‌گونه همکاری در این خصوص انجام نداد. نهایتاً شرکت جندی شاپور از موسسه مستقل مذکور درخواست نمود که نسبت به بررسی تضامین مازاد شرکت جندی شاپور اقدام نماید که نتیجه آن را طی نامه‌ای در تاریخ 25 فروردین 1400 در خصوص تضامین مازاد نزد کارفرما به مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ارسال نمود. طی گزارش ارائه شده توسط حسابرس، مشخص گردید شرکت جندی شاپور نه تنها فاقد کسری تضامین بوده بلکه تضامین مازاد قابل استرداد با مبلغ قابل توجهی نزد شرکت توسعه پلیمر پادجم دارد و علی رغم این موضوع شفاف و اقدام ناشیانه در ضبط ضمانتنامه بانکی مستهلک شده به مبلغ هشت میلیون و چهارصد هزار یورو، درصدد ضبط کلیه تضامین باقیمانده نیز برآمد که با صدور دستور موقت از سوی مقام قضایی متوقف گردید. این امر مصداق بارز عملکرد غلط و ناشیانه مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم بوده که به جای حل و فصل موارد از طریق مجاری حقوقی و قراردادی، صرفاً با هدف ضربه زدن به شرکت جندی شاپور وارد عرصه شده اند.
  رودانی با طرح ضبط ضمانتنامه بانکی شرکت متبوع خود توسط مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم گفت: برخوردهای غیر حرفه ای مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم تا آنجا پیش رفت که ضمانت‌نامه ارزی شرکت جندی شاپور به مبلغ هشت میلیون و چهارصد هزار یورو آن‌هم مربوط به پیش‌پرداختی که مبلغ آن مطابق قرارداد مستهلک شده، در واپسین ساعات اداری آخرین روز کاری سال 1399 و با هدف غافلگیری شرکت جندی شاپور ضبط نمود که پیامد آن وقوع بحران مالی در پرداخت کلیه هزینه‌های پروژه در بخش های مهندسی، تجهیزات، گمرک و غیره شده‌است.             
به گفته وی، این موارد در حالی‌است که رسیدگی به اختلافات فیمابین هر دو شرکت، مطابق با نص صریح ماده 22 قرارداد با توافق طرفین از طریق داوری در اتاق بازرگانی ایران در حال بررسی بوده و نتایج آن نیز هنوز اعلام نشده‌است. همچنین فصول مشترک به دلیل تعلل شرکت توسعه پلیمر پادجم تعیین تکلیف نگردیده و علی رغم این مهم، آن شرکت به صورت غیر حرفه‌ای و بدون توجه به وقایع و مستندات پروژه، نسبت به ضبط ضمانت‌نامه امانی جندی شاپور اقدام کرده که در همین ارتباط شرکت جندی شاپور، احقاق حقوق تضییع شده خود را از طریق طرح شکایت کیفری علیه مدیرعامل وقت شرکت‌های پتروشیمی جم و مدیرعامل فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم، در دست اقدام دارد.
  مدیرعامل شرکت جندی شاپور از تداوم اقدامات مدیریت فعلی شرکت پلیمر پادجم که باعث تحمیل خسارت و بار مالی مضاعف به پروژه و ذینفعان شده خبر داد و از خرید مجدد تجهیز سیستم کنترل به عنوان یک نمونه و مصداق بارز نام برد. نکته قابل تامل اینکه سیستم فوق بر اساس مشخصات فنی پروژه و ملاحظات لایسنسوری از بهترین برند جهانی علی رغم دشواری های بین المللی ناشی از تحریم های ظالمانه توسط شرکت جندی شاپور خریداری و پس از طی مراحل بازرسی و تست و با صدور گواهی IRN از سوی بازرس شخص ثالث شرکت توسعه پلیمر پادجم آماده حمل می باشد و  بخشی از آن نیز سابقاً به کارفرما در سایت تحویل شده است.
مهندس رودانی یادآور شد: شرکت جندی شاپور پیش از این نیز یک بار سیستم کنترل را از برند Honey well خریداری نموده بود و در مرحله ای که تمامی تجهیزات در قالب 10 دستگاه کانتینر آماده حمل به سمت ایران بود به دلیل تعلل کارفرما در پرداخت صورت‌های وضعیت که دقیقاً مربوط به مقطع بحرانی شروع تحریم‌ها بوده (قبل از 4 نوامبر 2018) که باعث گردید فرصت طلایی جهت ارسال تجهیز سیستم کنترل مذکور از دست برود و سازنده ایتالیایی با توجه به اینکه دارای شریک آمریکایی بود، اجازه حمل کالا به مقصد ایران را صادر نکرد و همین موضوع باعث ضرر و زیان مالی قابل توجه به شرکت جندی شاپور و پروژه گردید.
وی ادامه داد: حالا که شرکت جندی شاپور برای بار دوم با مبلغ بالاتر اقدام به خرید آن نموده، مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم قصد دارد تجهیز مذکور را مجدداً و راساً خریداری نماید که در این خصوص نیز اقدامات وسیعی را انجام داده‌است.
لازم به ذکر است شرکت توسعه پلیمر پادجم با زیرپا گذاشتن اصول حقوقی و قراردادی، نسبت به مذاکره مستقیم با وندور تحت قرارداد با شرکت جندی شاپور اقدام نموده که این امر قبل از نهایی سازی امور مربوط به فصل مشترک پروژه قطعاً بر پیچیدگی های حقوقی جهت حل و فصل مسائل قراردادی فیمابین دوشرکت خواهد افزود.
  این فعال بخش پیمانکاری صنعت پتروشیمی بیان داشت که شرکت جندی شاپور کلیه تجهیزات پروژه که اکثر آنها دارای تکنولوژی Hi-Tech است را از بین بهترین برندهای دنیا تهیه و با سختی و مشقت فراوان پس از دور زدن تحریم‌ها به سایت حمل نموده‌است. در مقابل این اقدامات، ورود شخص ثالث (پیمانکار جدید) به سایت با وجود استقرار تجهیزات مذکور و علیرغم اینکه مسوولیت‌های نگهداری از آنها مشخص نشده از تخلفات بارز بوده و بیانگر بی‌مسوولیتی و عدم تجربه کافی مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم در پروژه های EPC می‌باشد.
مهندس رودانی تاکید کرد که هرگونه آسیب به تجهیزات مذکور و خرابی آنها، متوجه شرکت جندی شاپور به عنوان پیمانکار نبوده و تمامی مسوولیت‌های آن بر عهده شرکت توسعه پلیمر پادجم خواهد بود.
  مهندس رودانی با اشاره به اینکه طبق نص صریح قرارداد و همچنین موافقتنامه فیمابین کارفرما و پیمانکار، طرفین می‌توانند در صورت بروز اختلاف و در جهت حل آن به مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران مراجعه نمایند که این موضوع مورد توافق طرفین نیز بوده‌است، لیکن تیم مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم، استرداد موارد ارجاع شده به داوری که بر اساس توافق صورت گرفته با تیم مدیریتی سابق شرکت مذکور انجام شده ‌بود را جزو شروط تمدید مدت قرارداد با شرکت جندی شاپور لحاظ نمود که این موضوع نشان از سوء نیت ایشان در عدم شفاف‌سازی مسائل و احقاق حق طرفین و عدم پایبندی به توافقنامه ها و مفاد قرارداد می باشد.
  مدیر عامل شرکت جندی شاپور اظهار داشت: کوتاهی مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم در انجام تعهداتی که در الحاقیه شماره 13 قرارداد لازم الاجرا میباشد، مشهود و غیر قابل دفاع است. وی به عنوان نمونه به بندهای 5 و 7 الحاقیه مذکور مبنی بر الزام کارفرما در رسیدگی کامل به لایحه تاخیرات طی مدت 90 روز و اضافه کاری‌های پروژه طی مدت 60 روز از تاریخ 6 مرداد 1398 اشاره نمود که عدم تحقق همین دو مورد، گواهی بر عدم پایبندی مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم به مفاد قرارداد و صورت‌جلسات فیمابین است.
 
  این فعال پیمانکاری بخش پایین دستی نفت و گاز در خصوص اضافه کاری‌های انجام شده توسط شرکت جندی شاپور عنوان کرد: براساس درخواست شرکت توسعه پلیمر پادجم، شرکت جندی شاپور مدارک مربوط به تعداد 19 آیتم اضافه‌کاری مورد تایید را طی دو نامه در مورخ 6 مرداد 1399 و 27 مرداد 1399 جهت بررسی و پرداخت به شرکت مذکور ارائه نمود و مراتب پیگیری‌های خود را نیز از طریق سه نامه دیگر در تاریخ 24 شهریور 1399، 30 مهر 1399 و 17 آبان 1399 به ایشان اعلام کرد، ولی متاسفانه هیچ پاسخی از سوی مدیریت فعلی شرکت مذکور دریافت ننمود تا به ناچار موارد اختلافی مطابق نص صریح قرارداد به مرکز داوری اتاق بازرگانی ارجاع گردد.
  مدیرعامل شرکت جندی شاپور در خصوص عدم تحقق تعهدات شرکت توسعه پلیمر پادجم اظهار داشت: در این رابطه خرید کالاهای FSP/ACN نهایی نشده و در تحویل ولوهای Above Ground تاخیر ایجاد شده‌است. همچنین سیستم فلر مبتنی بر Elevated  یا Ground بودن تعیین تکلیف نشد و در نتیجه خط لوله تا محل استقرار تجهیز Flare Stack ، اجرا نشده ‌است. مضافاً یوتیلیتی (Utility) های مورد نیاز پروژه اعم از آب آتش‌نشانی، برق 20 کیلوولت،  Acrylonitrile  و سایر موارد که ذکر آن در این مجال نمی گنجد، در Interface  های تعریف شده جهت راه‌اندازی پروژه، تحویل نشد و این نقصان علی رغم آمادگی کامل شرکت جندی شاپور جهت شروع فاز راه اندازی خطوط تولید ABS بوده است.
  رودانی افزود: در گزارش‌ها و نامه‌های ارجاعی در کدال بورس که مرجع تصمیم‌گیری سهامداران می‌باشد نیز شاهد مکاتبات غیر واقعی از سوی مدیریت فعلی شرکت پادجم بوده ایم که از جمله می‌توان به "عدم توقف پروژه در طول تعیین فصل مشترک با پیمانکار" را نام برد که برابر اطلاعات واصله، پیشرفت طرح پس از خروج شرکت جندی شاپور عملاً صفر بوده‌است. علاوه بر این نیز شرکت توسعه پلیمر پادجم بدون توجه به محرمانگی مبالغ قراردادی و قبل از تعیین تکلیف مسائل مالی با شرکت جندی شاپور، اقدام به افشای برخی اطلاعات مالی محرمانه نموده که قطعاً مورد سوء‌استفاده توسط اشخاص ثالث قرار خواهد گرفت.
شایان ذکر است اهمال و کوتاهی بسیار زیاد مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم در حل و فصل مسائل پروژه و تخطی آنان از روند های حقوقی و قراردادی تا آنجا پیش رفته است که کالاهای Tecam و Metron که با دشواری بسیار زیاد و از طریق عقد قرارداد با کارگزاران و حمل های چند باره به کشور به دلیل تحریم های ظالمانه، با تلاش بی وقفه شرکت جندی شاپور و بدون دریافت یک سنت وارد خاک کشور و سپس سایت پروژه شد، در اقدامی غیر حرفه ای، با اعلام و درج اخبار در سایت های مختلف منجمله وبسایت شرکت توسعه پلیمر پادجم، کلیه تلاش های این شرکت را نادیده گرفته و بصورت غرض ورزانه کلیه اقدامات را به نام شرکت توسعه پلیمر پادجم درج نموده اند تا بتوانند اذهان ذینفعان و عموم را که در جریان جزئیات پروژه نبوه اند به انحراف کشانده و توقف و عدم پیشرفت پروژه پس از زمان عدم تمدید قرارداد با شرکت جندی شاپور را به گونه ای دیگر جلو دهند. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت ویژه است که نصب تجهیز بلوور (دمنده هوا) که جزو عملیات بسیار پیش پا افتاده بوده و کلیه فعالیت های مهندسی، خرید و حمل و ترخیص آن توسط شرکت جندی شاپور انجام شده است، در صدر اخبار مندرج در وبسایت متعلق به شرکت توسعه پلیمر پادجم قرار میگیرد تا همانگونه که اشاره شد، صرفاً نسبت به انحراف اذهان ذی نفعان و عموم مبادرت ورزند و اهمال صورت گرفته در توقف روند اجرایی پروژه که توسط شرکت جندی شاپور تا مرحله شروع فاز راه اندازی خط تولید ABS به پیش رفته بود را سرپوش بگذارند.
  مدیرعامل شرکت جندی شاپور از تصرف و استفاده غیرقانونی اموال شرکت جندی شاپور توسط شرکت توسعه پلیمر پادجم بدون کسب اجازه و یا توافق با این شرکت خبر داد که همچنان این رویه غلط ادامه دارد. رودانی تاکید کرد که کلیه اموال شرکت جندی شاپور از مقطع زمانی خاتمه قرارداد تا زمان خروج از سایت، به صورت امانت در محل پروژه مستقر بوده و هرگونه تعلل در صدور برگ خروج آنها، مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه از سوی شرکت توسعه پلیمر پادجم می‌باشد.
  رودانی افزود: مدیریت فعلی شرکت پادجم بدون کسب اجازه و در اقدامی کاملا غیر حرفه ای نسبت به برقراری تماس و تدوین قرارداد با سازندگان تحت قرارداد این شرکت اقدام نموده اند، که این موضوع جز ایجاد ضرر و زیان و تاخیر در راه اندازی پروژه و امکان افزایش قیمت قراردادهای پیمانکاران خارجی چیزی در بر نداشته است و علاوه بر آن به اعتبار چندین ساله این شرکت نیز لطمات جبران ناپذیری وارد نموده است.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از این کالاها توسط شرکت جندی شاپور در شرایط خاص  و طی مراحل مختلف   خریداری شده  لکن تماس غیرحرفه ای ایشان با سازندگان باعث بروز دشواری هرچه بیشتر در حمل کالا به سمت ایران و سایت پروژه شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این اقدام قبل از تعیین تکلیف فصول مشترک پروژه و به دلیل تعلل مدیریت فعلی شرکت توسعه پلیمر پادجم صورت گرفته است.
  مهندس رودانی همچنین گفت: کارشکنی و عدم همکاری شرکت توسعه پلیمر پادجم در هماهنگی و نهایی سازی بازرسی کالاها که بصورت هدفمند طی یکسال آخر پروژه، به منظور جلوگیری عامدانه از اتمام مراحل ساخت برخی قراردادها و تاخیر در صدور IRN و حمل تجهیزات به سایت صورت گرفته است. وی همچنین تاکید کرد که مستندات مربوط به کارشکنی های صورت گرفته قابل ارائه می باشد.
  رودانی در پایان نیز گفت: با وجود سپری شدن مدت زمان بیش از 10 ماه از مقطع عدم تمدید زمان قرارداد و با توجه به عدم تعیین تکلیف شرایط کالای پروژه توسط شرکت پادجم و عدم پیش بینی روند حقوقی و قراردادی صحیح از سوی ایشان در تعیین فصول مشترک، این شرکت در راستای ایفای تعهدات خود در بخش کالا و خارج ساختن قراردادهای بحرانی از وضعیت بلاتکلیف که جز ایجاد خسارت و ادعا به طرفین قرارداد و در نهایت به بیت المال و ذی نفعان، ثمری نخواهد داشت نسبت به هماهنگی امور بازرسی و برخی حمل کالاها به سایت پروژه اقدام نمود و مراتب آن طی مکاتبات متعدد منجمله نامه های مورخ 27/6/1400، مورخ 21/6/1400، مورخ 13/6/1400، مورخ 12/5/1400و مورخ 12/5/1400 به شرکت پادجم اعلام گردید. در مقابل با پاسخ غیر اصولی شرکت پادجم حاکی از عدم وجود اراده لازم جهت رفع و حل موانع و مسایل پروژه بوده روبرو شد. لازم به ذکر است ذیل موافقتنامه مورخ 18/2/1400، شرکت پادجم مکلف به تایید میزان پیشرفت کار متناسب با کالای رسیده به سایت و متعاقب آن تعیین تکلیف تضامین مربوطه بوده که در اقدامی غیر موجه، از تایید کالاهای Partial Delivered منجمله کالاهای تحت قرارداد با شرکت های Tecam اسپانیا و Baf هلند که با تایید بازرسی شرکت پادجم دارای گواهی IRN بوده اند امتناع کرد.
 
 
 


کد مطلب: 140697

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/140697/سوء-مدیریت-یک-ساله-پادجم-تاثیر-توقف-پروژه-بی-اس-رابر

نفت ما
  https://www.naftema.com