۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۱۲۹۹۶۵

بازار خودرو کاملا قفل شده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و خدمات خودرویی تبریز با بیان این‌که بازار خودرو کاملا قفل شده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: از ابتدای نیمه دوم سال جاری، رکود مطلق بر بازار خودرو حاکم بوده و به جرات می توان گفت معاملات در این صنف به صفر رسیده است؛ به طوری که در اکثر واحدهای صنفی در طول یک ماه معامله انجام نشده است.
بازار خودرو کاملا قفل شده است
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   ابراهیم مددیان با اشاره به وضعیت موجود در بازار خودروی تبریز اظهار کرد: سایه شوم بیماری کرونا از اواخر سال گذشته بر اغلب صنوف از جمله صنف نمایشگاه داران اتومبیل سایه افکنده و اعضای صنف ما در ابتدای سال، فعالیت خود را با یک ماه تعطیلی آغاز کردند که با گشایش کسب و کار، به دلیل تورم و نوسانات نرخ ارز روزهای پرتلاطمی داشته و اغلب اوقات رکود بر بازار حاکم بوده است.
وی گفت: با توجه به این‌که اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا نهادینه شده، در این راستا عرضه کمتر موجب افزایش قیمت و عکس آن نیز موجب کاهش قیمت‌ها خواهد بود و این امر قانون کلی تجارت و اقتصاد بوده و در تمامی معاملات و معاملات اقتصادی صدق می‌کند؛ این پدیده در بازار خودرو نیز به وضوح قابل لمس است.
وی ادامه داد: عدم ثبات بازار ارز، عرضه قطره چکانی از طرف خودروسازان، انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور و همچنین عدم نظارت و مدیریت و بسته بودن مرزها برای واردات خودروهای خارجی یکی از مهمترین عامل آشفتگی بازار خودرو بوده که قیمت روز کالا را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
مددیان خاطرنشان کرد: به دنبال کاهش ارزش پول ملی تعدادی جهت حفظ ارزش سرمایه خود به بازار خودرو روی آورده و در عمل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، این حرکت باعث افزایش تقاضای کاذب خارج از تقاضای مصرف شده است.
به گفته وی، در این میان نقش سفته بازانی که هر از گاهی در بازارهای موازی از جمله دلار، سکه، مسکن و ... جولان می‌دادند کم رنگ نبوده و از اصلی ترین تحریکات بازار خودرو قلمداد می‌شوند.
وی افزود: این در حالی است که هزینه های جاری از جمله مالیات مشاغل، مالیات ارزش افزوده، هزینه‌های بیمه، اجاره بها، حقوق کارگران و ... نیز سیر صعودی داشته و این امر برای اعضای این صنف کمرشکن و در بعضی موارد غیر قابل تحمل ،توجیه و پرداخت می‌باشد.
مددیان اظهار کرد: در این فشار اقتصادی برخی جهت حفظ آبرو و حیثیت مجبور به ادامه فعالیت بوده و تعدادی نیز به علت عدم توازن بین درآمد و مخارج و کاهش معاملات و کوچکتر شدن سفره خانوار اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کردند؛ چرا که مخارج از درآمد گوی سبقت را ربوده و ادامه فعالیت موجب ضرر هرچه بیشتر خواهد شد.
وی با بیان این‌که همه در بازار فروشنده هستند، گفت: نمایشگاه داران نقش واسطه در حلقه معاملات بازار را ایفا می‌کنند و ثبات بازار و کاهش قیمت یکی از عوامل رشد درآمد محسوب می‌شود؛ از سویی نیز آشفته بازار و افزایش روزانه قیمت‌ها به نفع فعالان این حوزه نیست.
وی اضافه کرد: به هیچ عنوان اعضای این صنف گرانفروشی نمی‌کنند، به عبارتی زمانی‌که خودرو گران می‌شود، فروشنده‌ای در بازار نیست و زمانی‌که قیمت‌ها ریزش می‌کند خریداران در انتظار افت بیشتر در انتظار مانده و خرید خود را به تاخیر می‌اندازند؛ براین اساس نمایشگاه‌ها عملاً به پارکینگ تبدیل شده است.
این کارشناس خودرو یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار خودرو را قیمت گذاری عنوان کرد و گفت: تاکنون هیچ نهادی عهده‌دار این موضوع نشده است؛ هرازگاهی پای سازمان‌های حمایت از مصرف کننده، ستاد تنظیم بازار شورای رقابت و حتی حاشیه بازار به میان آمدند که کارساز نبود.
وی عنوان کرد: خودروسازانی که همواره از ضرر و ورشکستگی و کمبود نقدینگی آه و ناله می کردند، سرانجام با اخذ مجوز افزایش قیمت هر سه ماه نسبت به تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی توانستند مشکلات مالی خود را تضمین کرده و در تنگنای بازار انحصاری خودرو سکانداری باشند که کشتی خود را به راحتی به سمت و سویی که ضامن بقا و ساحل امن است، هدایت می‌کنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و خدمات خودرویی تبریز خاطرنشان کرد: البته نکته قابل توجه اینجاست که ریزش قیمت ارز بر بازار خودرو سایه افکنده و کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی و از سویی رکود مطلق و صفر شدن معاملات را به ارمغان آورده است.
 رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و خدمات خودرویی تبریزبا بیان این‌که بازار تشنه خودروهای خارجی است، گفت: در راستای کاهش قیمت، ارتقا کیفیت خودروهای داخلی و همچنین ایجاد رقابت و از بین بردن حصر انحصار، واردات خودرو می‌تواند مثمر ثمر بوده و شوکی در بازار تلقی شود.
وی اظهار امیدواری کرد؛ با ثبات بازار در روزهای پیش رو شاهد انجام معاملات و رونق کسب و کار این صنف باشیم.
 
منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی