۹
۲۵
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۸۰۶
آن روزگاران یاد باد!

 یادی از بزرگترین فاینانس ها در پتروشیمی 

با اطمینان میتوان گفت مهم ترین و بزرگترین رقم جذب سرمایه خارجی در کشور پس از توافق برجام  در صنعت پتروشیمی بوده است.
 یادی از بزرگترین فاینانس ها در پتروشیمی 
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حدود یک میلیارد یورو! بله درست میخوانید. ولی با دقت بیشتر باید گفت که طی توافقی میان هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دو شرکت ژاپنی ماروبنی و ایتوچو مبلغ نهصد و شصت میلیون یورو در قالب قرارداد "یوزانس" منعقد گردید. این مهم که مقدمات و مذاکرات انبوه آن بسیار پیش از برجام و پیرو آینده کاوی صورت گرفته در خصوص تحولات سیاسی پیش رو حَسَب نتایج بدست آمده از نظریه بازیها (Game Theory) در شرکت پتروشیمی بین الملل (ویا صحیح تر ان پی سی اینترنشنال) انجام گردید؛ که مطابق آن محتمل ترین پیش بینی، به قدرت رسیدن دولت فعلی در ایران  و ثمربخشی مذاکرات بوده است (این نتایج بصورت جهانی توسط Bruce Bueno de Mesquita استاد دانشگاه نیویورک و مشاورارشد انستیتو هوور دانشگاه استنفورد در سال  2009 منتشر گردید).
ایده اصلی، حمایت و تلاش در به ثمر رساندن موضوع در فضای مبهم آن دوران تماما به همّت و پشتکار عیسی مشایخی دیپلمات و کارشناس مسلم حوزه فاینانس صورت گرفت که در آن زمان سکان مدیریت شرکت پتروشیمی بین الملل  را در اختیار داشت. ایشان کماکان ترجیح داده اند در گوشه ای سکوت کرده و هرگز از بی مهری های که بر او رفته  سخن نگوید اما همچنان پرانرژی به کار و خدمت مشغول است.
این مدیر باسابقه که نقش پررنگی در اخذ تمام اعتبارات خارجی دو ده دهه اخیر (یا در واقع کل منابع خارجی توسعه صنعت پتروشیمی) داشته است به اذعان بسیاری از مدیران بانکهای خارجی نظیر هرمس و دویچه بانک و حتی مدیران باسف که شفاها و کتبا به اطلاع مدیران وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده است  بعنوان مبدع مدلهای ترکیبی تامین منابع مالی "An Innovator of Hybrid Financial Instrument" شهرت داشته است بنحوی که در کنفرانسی بین المللی در برلین این تعبیر از زبان عالی ترین مقام شرکت بزرگ شیمیایی BASF آلمان مجددا به وی اطلاق گردید.
 مشایخی در کنار کار، مدرس "تامین منابع مالی از بازارهای بین المللی" به زبان انگلیسی در برخی مراکز دانشگاهی نیز بوده است  و نخبگان جوان  امور حقوقی نفت ازبرگزاری این دوره های خاطره انگیز به نیکی  یاد می کنند و صاحب نظران دست اندرکار  سخنرانی های وی را در کنفرانس های بین المللی منطبق با معیارهای جهانی ارزیابی کرده و نوع ارائه  آن را منحصر بفرد می دانند .
عیسی مشایخی کارشناس زبده و مدیر با سابقه نفت و پتروشیمی در راستای افزایش تعاملات بین المللی و تامین مالی (فاینانس) اقدامات ماندگاری از خود به یادگار گذاشته است که از آن میان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-اولین و تنها تامین کننده منابع مالی پسا برجام در قالب یوزانس از شرکت های ماروبنی و ایتوچو و دارای نقش موثر در تامین مالی پروژه بزرگ و ملی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس. 
2-جلب نظر شرکت های مُعظم خارجی به بازار ایران که ماحصل شناخت کامل ازآینده جهانی صنعت پتروشیمی و آشنایی با استراتژی شرکت های صاحب نام این صنعت بوده است. بعنوان نمونه ترغیب و تشویق شرکت پرآوازه BASF   به ورود در مذاکرات که با ارایه پیشنهادات جذاب کارشناسی محقق گردید و به نهایی سازی توافقنامه مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه ای با زنجیره ارزش کامل در ایران به ارزش بیش از پنج میلیارد یورو با هلدینگ خلیج فارس منتهی گردید که متاسفانه ورود انبوه نظرات غیرکارشناسی و بعضا ستیزه جویانه به اطاله روند مذاکرات منجر گردید که همزمانی خروج امریکا از توافق برجام این فرصت بی نظیررا  بی حاصل گذاشت. 
3- توفیق همکاری و تعامل با مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ویژه تیم مدیریت مذاکره کننده تامین منابع مالی در دولت های گذشته ( مهندس محمد هادی رهبری و جمعی از مدیران مجرب پتروشیمی) در طراحی و ساختارسازی تامینی بالغ بر ۱۱ میلیارد یورو منابع مالی از بازارهای بین المللی طی برنامه های سوم و چهارم توسعه اقتصادی کشور.
 4-انجام سخنرانی های متعدد در کنفرانس ها و همایش های بین المللی در دوران برجام JPOA و پسا برجامJCPOA  و معرفی هلدینگ خلیج فارس به عنوان برندی جدید ودارای اعتبار جهانی به اعتبار دهندگان و موسسات بیمه صادراتی در شرایطی که امکان بهره گیری از تضمین و تعهدات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت به دلیل قوانین جدید مرتبط با خصوصی سازی برای شرکت های پتروشیمی مقدور نبود.
5-همراهی صادقانه، کارشناسانه و  مقتدرانه در کنار امور حقوقی هلدینگ خلیج فارس درحال و فصل اختلافات و مذاکرات هلدینگ در مشارکت های خارجی از جمله ونیران، پتروشیمی فیلیپین و مهر.
6- حضور موثر و متمایز در قالب  Moderator  کنفرانس های بین المللی در خارج و داخل کشور به گونه ای که از شرکت  پتروشیمی بین المللی به عنوان مهم ترین بازوی تامین منابع مالی مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور یاد شود. اقدامات ماندگار صورت گرفته در عرصه سرمایه گذاری و تامین مالی از دید اهل فن مخفی نمانده و با شگفتی از آن صحبت میشود 
 مشایخی از جمله مدیرانی بود که در پی تفاوت نگاه مدیریتی با مهندس رحیمی و نژاد سلیم از هلدینگ خلیج فارس خداحافظی کرد.
حالا که صحبت از بازگشت دوباره ایالات متحده به میز مذاکرات برجام مطرح شده و احتمال دور جدید مذاکرات پنج به اضافه یک پیش آمده، جای مذاکره کنندگان باتجربه و امتحان پس داده ای مثل دکتر عیسی مشایخی اگر در لیست مذاکره کنندگان ایرانی هم نباشد بد نیست به عنوان یک گزینه مهم و معتبر بین المللی در لیست مجموعه نفت و پتروشیمی کشور برای ارزیابی و رفع شرایط تحریم های اعمال شده علیه این صنعت مورد توجه مسئولین ارشد کشور قرار بگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اوف...چند میگیری انقدر رپرتاژ آگهی میگیری؟ الان اینا شوخی بود دیگه...کاملا سایتتون شده پول بگیر و متن و خبر بزن... رسالت خبری تون چی شد برادر؟ یکی رو له کن یکی رو بالا ببر ... خدا اون بالاست .. عاقبتتون با این اوصاف خیر باشه!!
دوست عزیز نمیدونم کجای این سیستمی ولی چون از خدا و عاقبت خیر حرف زدی دوست دارم برات بگم که اونی که الان جای عیسی نشسته یه ادم از همه جا رانده ی پارتی داریه که فقط در شرکتی نیمه تعطیل هرروز برای خودش و رفیقای بیرون از شرکتش ناهار از هانی میاره با فاکتور کلان
به اضافه کله پاچه صبحانه هیچ وقتم نیست! روز اول سرفیس 50 م گذاشت رودست شرکت الانم در به در لندن رفتنه از کارم هیچی سر در نمیاره از همه هم طلبکاره ... ببینم دلت برای اینور میسوزه؟
واقعا ؟ پس وظیفه رسانه چیست؟
اخاذی و باجگیری؟؟
رسانه باید کسانی که زحمت میکشند و خدمت میکنند رو معرفی کنه
کارشناس مدیر طرح
شما از اون سر دنیا بدون نام منفی بافی میکنید!برام جای سوال هست که چه ارتباطی بین شما و متهمان فراری پرونده پتروشیمی وجود دارد؟
دوست
تنها یک رسانه مستقل در نفت داریم به اسم نفت ما انقدر تهمت نزنید
همکار سابق بین الملل
سلام
من قصد ندارم با روش شما انتقاد کنم منهم انتقاد می کنم ولی با رعایت اخلاق مورد قبول جامعه ،با اخلاقی که نه تنها باعث تهمت و خدشه به اعتبار طرف مقابل نشه بلکه اون را وادار به تعمق بکنه .منهم مثل شما به مشایخی انتقاد دارم ولی نه از نوع نگاه شما .ایشان هم اشتباهاتی داشتند از جمله اشتباهاتش تشریک مساعی و پذیرش افراد غیر متخصص و حرفه ای در هیات مدیره و یا نگاه تعصبی به همکارانی که از پتروشیمی نوری به شکل گله ای به این شرکت آورد و یا فکر می کرد اگر منشی سابق مهندس رهبری را که دل خونی ازش داشت اگه بیاره به ناملایمات ایجاد شده توسط زحمتکش و قدیمی اصلاح می بخشه. اما الحق و الانصاف و یه دنیا کارکنان اونجا بسیار به کارش مسلط بود تلاش شبانه روزی می کرد روحیه قدرت طلبی بلائی داشت و این روحیه آدم کوچولوها را اذیت می کرد شفافیتش بیش از حد بود انقدر ظرفیت داشت که همزمان در سه یا چهار جبهه درگیر بشه و نگرانی از این بابت براش نبود من سالها باهاش کار کردم حساسیت های بی موردی هم داشت مثلا پادگانی رفتار می کرد اگر کسی ۸ و ۵ دقیقه می اومد دیگه براش مهم نبود این کیه .
در مجموع مدیر لایقی بود
دست این سایت هم درد نکنه که به گذشته ها نگاهی دقیق داره اونقدر فعالیت های این شرکت را دقیق نوشته که کمتر کسی از پس این نوشتار به این دقت بر میاد .
دوست عزیز پاسخ من را به منزله جسارت تلقی نکن من و شما همراه هم هستیم هم شما من را خوب نی شناسید و هم من شما را .
الان که نوشتم بقیه همکاران هم می شناسند
آقا م .....
پاشايي
سلام
متن بسيار قابل تعمق و واقعگرايانه و منطبق با خقيقت ها بود ايشان بواقع از نوادر و افراد بسيار صادق وزحمت كش هستند و گذشته ايشان مملو از تلاش شبانه روزي و صداقت و پاكي و عشق خدمت به وطن .
لطفا در اظهار نظرها رعايت انصاف و احترام را داشته باشيم و از محور حقيقت چناتجه بر خلاف نظر شخصي است دور نباشيم .
ايشان شاگرد بزرگاني همانند مرحوم مهندس نوري و جناب اقاي مهندس رهبري و مهندس نجابت و....بودند
هر جا عستند خداوند يارو نگهدارشان
سنگین نوشتی .... من که تیم نعمت زاده رو دیدم میفهمم چی نوشتی و کم نوشتی ولی الان تخریب چی های مزدبگیر .....که به زور ساکن پتروشیمی شدند و غصب ش کردند میریزن اینجا که مگه میشه! مگه داریم!.... راستم میگن برای حفظ شرایط ایمنی تو تندگویان هر روز ساعت 8 صبح ایت الکرسی پخش میکنند یکی باید بهشون بگه بنویس ببینم تو چجوری مینویسی حتی نمیتونی از روش بخونی
هاشمی
من از نزدیک شاهد تلاش شبانه روزی این تیم بودم
تیرانداز
باسلام
تخصص و تجربه بالای مدیریتی ایشون در مباحث بازرگانی و مالی بر متخصصین امر پوشیده نیست و ارایه چنین مقالاتی، حداقل کاری است که در راستای قدردانی و ارزش گذاری نسبت به انسان‌هایی که بدون هیچ چشم داشتی، کارهای بزرگ ملی می‌کنند، میبایستی انجام شود تا دیگران نیز از این زحمات مطلع شوند.
این مقاله بدرستی تنها بخشی بسیاااار کوچک از زحمات ارزنده ایشون را بازگو کرده است.
ایمان
حیف مدیرانی چون دکتر مشایخی، از ایشون استفاده کنید
Omid
حضور اینچنین بزرگانی در عرصه های بین الملل باعث دلگرمی و افتخار هست.به امید اینکه در دولتهای آینده قدر چنین مدیران سختکوش را بیشتر بدانند.
یک کارشناس پتروشیمی
اگر کسی طی دوران مدیریت خود توانسته حتی یک اسکناس صد دلاری جذب سرمایه کند حق دارد در مورد جذب رقم یک میلیارد یورو اطهار نظر کند کارکنان پتروشیمی به یاددارند برخی مدیران مدعی را که ادعایشان زمین و آسمان را پر کرده بود ولی وقتی دقیقا در مسئولیت شرکت پتروشیمی بین الملل قرار گرفتند هیچ اقدام موثری از خو بجا نگذاشتند
واقعا چه نکته درستی من حالا میخام به شما عرض کنم ادمایی الان اظهار نظر میکنند که نه تنها نتوانستند یه صد دلاری جذب کنند که سالیانه صدها هزار دلار به پتروشیمی ضرر مالی و فنی زده اند صررهای منابع انسانی که بسی بیش از این است این شرکت را من میشناسم برای پوشاندن ضعف خود در بدو امر شرکت و نیروهایش بدست مدیری منفعت طلب متلاشی کردند و با پایان آن ماموریت جدیدا به فرد رانت دار فاقد صلاحیتی زمام امور را تفویض کرده اند فقط برای اخذ اقامت لندن
بسیار عالییییییییی مثل همیشه خدا پشت و پناه انسانهای واقعی بوده و هست من چند بار متن رو خوندم و به لطف و مهربونی خدا ایمان اوردم ان شا الله خدا همیشه محافظ و نگهدار شما باشه با ارزوی بهترینها برای شما و تمام انسانهای با استعداد و خدمتگزار واقعیه جامعه
چون علاقمندی شما را دیدم مایلم بخش نظریه بازیها را که من خودم در معیت جناب مشایخی انجام داده بودم با اجازه سردبیر اینطور تصحیح کنم:

مقدمات و مذاکرات انبوه این مهم پیرو آینده کاوی صورت گرفته حَسَب نتایج بدست آمده از نظریه بازیها (Game Theory) در خصوص تحولات سیاسی پیش رو بسیار پیش از برجام و توسط شرکت پتروشیمی بین الملل (ویا صحیح تر ان پی سی اینترنشنال) انجام گردید؛ که مطابق آن محتمل ترین پیش بینی، به قدرت رسیدن دولت فعلی در ایران و ثمربخشی مذاکرات بوده است (این نتایج بصورت جهانی توسط Bruce Bueno de Mesquita استاد دانشگاه نیویورک و مشاورارشد انستیتو هوور دانشگاه استنفورد در سال 2009 منتشر گردید).
طهرانی ثابت
خوشحالم از اینکه کسانی چون شما گزارش کارهای ما در شرکت پتروشیمی بین الملل را چند بار مطالعه میکنند و قدردان تلاشهای هر چند اندکمان میشوند. زمانی که نتایج تحقیقات پروفسور Mesquita را به جناب مشایخی ارائه دادم صدای جرقه ای را ذهن ایشان که البته انسان هوشمند و زیرکی هستند شنیدم همراه با نگاهی خیره که مشخص بود برنامه ای را در ذهن دوره میکنند. فی الحال اینگونه متاع ها خریداری ندارند بطوری که ما هم چو ایشان نظاره گر ادعای مدعیانیم
بی مزد بود ومنت هر خدمتی که کردم
یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت
کارشناس مدیریت طرح
باسلام
امروز برای شکستن مرزهای ناجوانمردانه تحریم ها نیاز به همدلی،هوشیاری و تسلط به امور و علوم روز دنیا میباشد.
نیاز واقعی امروز صنایع ما حضور در بازارهای بین المللی است لذا وجود مدیران کارآزموده و خلاق در زمینه فاینانس با توان مدیریت و قدرت گفتمان بالا لازمه صنایع ما میباشد.
با آرزوی آینده ای روشن برای ایران عزیز به اراده ملت و مدیریت عزیزانی همچون دکتر مشایخی
شیرانی
درود بر همه مردان دلسوز این مملکت .
هر کسی ، کوچکترین خدمتی به این مملکت کرده باشه ، خودشو بیمه کرده ، و خوش به حالش.
اما...
وای به حال اون کسایی که ما میگیم خوش به حالشون بار خودشونو بستن ، ولی ... ریالی از مال مردم برا خودشون ورداشته باشن .!
مهدی زارع
دکتر عیسی مشایخی یکی از بهترین و موفق ترین مدیران صنعت نفت در چند سال گذشته می باشد
سعید کودک اف
احسنت به مدیرانی چون دکتر مشایخی که از حق و حقوق ملت شریف ایران دفاع میکنند که در این دوران تحریم با سختی و مشکلات روبه رو شده و مسائل را حل میکنند
سعید کودک اف
احسنت به مدیرانی چون دکتر مشایخی که از حق و حقوق ملت شریف ایران دفاع میکنند که در این دوران تحریم با سختی و مشکلات روبه رو شده و مسائل را حل میکنند
مراد
من خودم زمان نعمت زاده آرزو داشتم یرم تو این شرکت از بس که کار هاش در سطح جهانی بود مشارکت های آریاساسول و مهر و لاله و هنگام و هرمز و چی تی ال و کار با بانکهای درجه اول اروپایی مثل دویچه بانک، اچ اس پی سی و .... تمومی نداشت فعالیتشون .... الان در عوضش شنیدم اقای ربیعی مدیرعامل هلدینگ نمیدونه با خودش چند چنده؟ همکارم میگه سه سال مدیرعامل قبلی رو دیوانه کرد که اینجارو جمع کن که اونم برای خوش خدمتی و سفر لندن شرکت را به یه اتاق تبدیل کرد و نفرلتشو پروند حالا اونو برداشته یکی دیگه رو آورده میگه دیگه پهن کن .... ای خدا چرا مستحق قهر تو شدند اینا
ضمیری
سلام واقعا تیتر با معنا و واقعیت ماندگاری را مجددا در نزد بزرگان صنعت تداعی کردید
دکتر مشایخی در نوع خود واقعا یونیک بود پزکار و تلاشگر و با سواد و بی ادعا در مباحث تخصصی منحصر بفرد بود بسیار شنونده بود تا گوینده ولی وقتی به کلام در می آمد بسیار سهمگین سخن می گفت به شکلی که کمتر کسی و یا مقامی را یارای مقابله .سمی در نگاهش بود که نه تنهامدیران ایرانی بلکه میران خارجی را یه اذعان قدرتمندی او در مباحثات وادار می کرد حیف و صد حیف که کسی قدرش را نشناخت
خداوند همراهش باشد انشالله
رضا محمدی
میخواره و سرگشته و رندیم و نظرباز

وان کس که چو ما نیست در این شهر کدام است

با محتسبم عیب مگویید که او نیز

پیوسته چو ما در طلب عیش مدام است

حافظ منشین بی می و معشوق زمانی

کایام گل و یاسمن و عید صیام است
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی