۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۳۵۴۴۱

کلیات طرح استقلال بانک مرکزی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند.
کلیات طرح استقلال بانک مرکزی تصویب شد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با ۱۹۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی موافقت کردند.

طغیانی: بانک مرکزی باید مستقل از دولت‌ها باشد
سیدمهدی طغیانی درباره طرح مذکور، گفت: بیش از ۱۲ سال است که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح استقلال بانک مرکزی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
وی متذکر شد: از سال ۵۱ تاکنون ارزش ریال همه ساله نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده است و همچنین بانک مرکزی به وظایف خود جهت حفظ ارزش پول ملی توجهی نکرده است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در اداره بانک مرکزی داریم به دلیل ضعف در قانون است، تصریح کرد: در طرح مذکور تجارب دنیا در اداره بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و پیش بینی شده است که بانک مرکزی مستقل از دولت‌ها و پاسخگو باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح اقتدار نظارتی بانک مرکزی را تقویت می‌کند و ابزار قانونی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد تا با بانک‌های متخلف برخورد کند.
وی گفت: در این طرح پیش بینی شده است که نظام بانکی در مسیر تولید قرار گیرد و همچنین سیاستگذاری پولی بانک مرکزی تقویت شود و به کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی بینجامد.

قادری: دولت‌ها مخالف اصلاح نظام بانکی هستند
در ادامه جلسه، جعفر قادری در موافقت با طرح مذکور، گفت: متأسفانه تاکنون کار جدی برای اصلاح نظام بانکی انجام نشده است و ما انتظار داریم بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی گام بردارد.
وی بیان کرد: برخی از نمایندگان معتقدند که باید منتظر بمانیم تا دولت جدید لایحه اصلاح نظام بانک مرکزی را به مجلس ارائه کند که باید بگویم این کار درست نیست، چرا که منافع دولت‌ها اجازه نمی‌دهد طرح اصلاح نظام بانکی در مجلس به نتیجه برسد و خودشان هم لایحه ارائه نمی‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنترل و نظارتی بر بانک‌های خصوصی انجام نمی‌شود و این رویه باید اصلاح شود، تصریح کرد: در این طرح بحث کنترل نقدینگی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مشکلات ما خلق نقدینگی برای اداره کشور است که در این طرح پیش بینی‌هایی شده است تا این اقدام دیگر انجام نشود.

پورابراهیمی: دولت همه کاره بانک مرکزی است
همچنین محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی، گفت: وضعیت کنونی زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست، چرا که حجم نقدینگی در این دولت به هفت برابر و ارزش پول ملی به یک هشتم تنزل پیدا کرده است.
وی بیان کرد: خلق پول به واسطه عدم نظارت بانک مرکزی مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده است و معضل کسری بودجه هم به این دلیل است که دولت همه کاره بانک مرکزی است و از بانک مرکزی در زمان کسری بودجه استقراض می‌کند و این وضعیت را برای کشور به وجود آورده است.

صباغیان: مشکل اصلی بانکداری ما دریافت سود بانکی است
در ادامه جلسه محمدرضا صباغیان در مخالفت با طرح مذکور گفت: در این طرح بحث تقویت بانک مرکزی و کنترل تورم آمده است، در حالی که رسالت بانک مرکزی همین است و نیازی نیست که طرح جداگانه ای برای آن تدوین شود.
وی بیان کرد: مشکل اصلی بانکداری ما سودهای کلان بانکی و ربا است که متأسفانه در این طرح راهکاری برای مقابله با آن در نظر گرفته نشده است و باید این موضوع هم در این طرح حتماً گنجانده شود.

زنگنه: باید در طرح استقلال بانک مرکزی حمایت از تولید مدنظر قرار گیرد
همچنین محسن زنگنه در مخالفت با طرح مذکور، گفت: این طرح به هیچ عنوان در مسیر حمایت از تولید نیست، بلکه به دنبال بستن دست بانک‌های خصوصی است و صرفاً در قسمت اهداف طرح، مقوله حمایت از تولید آمده است اما در بخش‌های دیگر این طرح اثری از حمایت از تولید وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ساختار این طرح دچار به هم ریختگی است، گفت: مطابق با این طرح قرار است ۹ نفر اقتصاددان بدون مسئولیت اجرایی و داشتن رابطه استخدامی با دولت، کل سیاست‌های پولی کشور را مورد نظارت قرار دهند که این کار درست نیست.
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی درباره این طرح، گفت: تا زمانی که نظام بانکی اصلاح نشود، مشکل ربا و دریافت سودهای کلان بانکی هم حل و فصل نمی‌شود.
وی بیان کرد: دولت، مدیران بانکی، جمعی از اقتصاددانان دانشگاهی و همچنین جمعی از اقتصاددانان حوزوی با طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی مشکل دارند، در حالی که ما به طور کامل به ابهامات این افراد هم پاسخ داده‌ایم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برخی از نمایندگان می‌گویند این طرح کپی برداری از شیوه اداره بانک مرکزی در غرب است، در حالی که مجلس و مرکز پژوهش‌ها مطالعه تطبیقی انجام داد و نظام بانکی کشورهای موفق را مورد بررسی قرار داده‌ایم و جفاست که گفته شود ما در این زمینه کپی برداری کرده‌ایم.
گفتنی است که این طرح به صورت دوشوری بررسی خواهد شد و جزئیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقطه نظرات نمایندگان مجلس هم در آن لحاظ می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی