۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۳۷۱۴۷

پالایشگاه های بورسی نگران نباشند

معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت: نرخ خوراک پالایشگاه‌های داخلی برای سه ماهه پایانی سال ۹۹ بنا بر دلایلی به تاخیر افتاده بود که حداکثر تا یکشنبه هفته آینده، اعلام خواهد شد.
پالایشگاه های بورسی نگران نباشند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت  در مورد انتقادات شرکت‌های پالایشی از اعلام نشدن نرخ خوراک سه ماهه پایانی سال گذشته و تاثیر آن در فعالیت‌های این شرکت ها، اظهار کرد: دلیل این تاخیر این است که مبنای نرخ خوراک پالایشگاه ها، متوسط نرخ صادرات نفت خام و میعانات گازی به خارج از کشور است. این نرخ‌ها باید بعد از فعل و انفعالاتی که انجام می‌شود، باید برای ما نیز به صورت قطعی احراز شود تا بتوانیم متوسط آن را مبنایی برای محاسبه نرخ خوراک پالایشگاه‌های داخلی قرار دهیم.
او افزود: به خاطر شرایط تحریمی، مشخص شدن نرخ‌های محموله‌های صادراتی یک مقدار زمانبر است که به چه صورت برای ما درآمد ایجاد می‌کند؟ نرخ باید توسط یک کارگروهی به تصویب برسد که جلسه این کارگروه چند هفته‌ای بنابر دلایلی به تاخیر افتاد، اما طی روز گذشته موضوع در این کارگروه مطرح و مراحل این کار طی شده و به احتمال زیاد، تا اوایل هفته آینده اعلام نرخ‌ها را انجام خواهیم داد یعنی، این نرخ‌ها تا شنبه و حداکثر تا یکشنبه اعلام خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی، پیرامون شایعه مطرح شده در مورد این که دلیل این تاخیر، در نظر گرفتن تخفیف خوراک برای پالایشگاه‌ها بوده، توضیح داد: قانون نحوه تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را مشخص کرده است؛ قبلا معیار این تعیین نرخ، فوب خلیج فارس بود که بر اساس قانون الحاقی، ضریب ۹۵ درصد نیز به آن می‌خورد، اما خود پالایشگاه‌ها اعتراض کردند که، چون قیمت‌های صادراتی ممکن است به دلیل شرایط تحریم، کمی متفاوت از قیمت فوب خلیج فارس باشد، این نرخ را صادراتی کنید.
او اضافه کرد: یعنی خواستند که هر قیمتی که با آن صادرات انجام می‌دهیم را معیار تحویل خوراک برای پالایشگاه‌ها در نظر بگیریم و بر اساس آن، ضریب مربوطه را اعمال کنیم. وزیر نفت نیز در چهارچوب وظایف و اختیاراتی که وجود دارد، این موضوع را از پالایشگاه‌ها پذیرفتند. بنابراین، ملاک ما در حال حاضر، متوسط نرخ صادرات نفت خام و میعانات گازی خارج از کشور است.
فلاحتیان تاکید کرد: به همین دلیل نیز برای احصاء این نرخ‌های صادراتی، زمان طولانی شد، اما اکنون که در کارگروه نهایی و تصویب شده، قطعا تا شنبه آینده و حداکثر تا یکشنبه آینده، نرخ مربوط به خوراک سه ماهه پایانی سال گذشته را اعلام می‌کنیم تا پالایشگاه نیز بتوانند صورت‌های مالی خود را تنظیم کنند و شرکت‌هایی هم که بورسی هستند، مشکلشان حل شود.
او در مورد اعلام نرخ خوراک پالایشگاه‌ها برای سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد، زیرا تاثیری هم در مسائل فعلی پالایشگاه‌ها ایجاد نمی‌کند و تا زمانی که بخواهند صورت‌های مالی خود را برای آن بازه زمانی اعلام کنند، این کار هم انجام می‌شود.
گفتنی است؛ اخیرا محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، از تاخیر در اعلام نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که منجر به آماده نشدن صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه سال گذشته می‌شود، انتقاد کرده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی