۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۱۳۹۴۱۷

وزیر امور خارجه فردا به نيويورك می رود

نشست مطبوعاتی هفتگى سعيد خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد.
وزیر امور خارجه فردا به نيويورك می رود
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   نشست مطبوعاتی هفتگى سعيد خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز یکشنبه ٢٨ شهریور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه برگزار شد.
وى با بيان اينكه در آستانه هفته دفاع مقدس هستيم، گفت: خاطره شهداى دفاع مقدس را گرامى مى دارم، هموطنانى كه اجازه ندادند كه متجاوزان و دشمنان به اهداف شوم خود در اين كشور دست يابند، همچنين روز شعر و ادب فارسى را با ياد شهريار گرامى مى دارم؛ زبان فارسى پيوند دهنده تاريخ ما با كسانى است كه با اين زبان صحبت مى كنند.
خطيب زاده درباره اظهارات اخير نخست وزير لبنان درباره نفتكش هاى ايرانى، اظهار كرد: ايران متعهد به همكارى و كمك به دوستان و دولت هاى كشورهاى دوست خود بوده و هست و اين درخواستی از سوى تجار لبنانى بوده است، فروشى صورت گرفته و اين عمل انجام شده است، صحبتى در خصوص مسائل داخلى لبنان ندارم، اما اگر باز هم لبنان كمك و سوختی بخواهد ما انجام مى دهيم. صلح و ثبات و استقرار در لبنان براى ما از هرچيزى مهم تر است و كمك مى كنيم تا اوضاع بهتر شود.
وى درباره رايزنى در خصوص آخرین وضعیت افغانستان در اجلاس شانگهاى گفت: در تمام ملاقات‌های دوجانبه، موضوع افغانستان يك موضوع جدى بود و بر تشكيل و شكل‌گيرى يك دولت فراگير تاكيد شد، اينكه افغانستان عارى از تروريست باشد و اينكه خواست و اراده مردم اين كشور محقق شود خواست همه است و همه باید كمك كنند؛ در روزهاى آتی هم نتيجه گفت‌وگوها بيشتر روشن خواهد شد.
سخنگوى وزارت خارجه درباره شركت ايران در مجمع عمومى سازمان ملل گفت: آقاى اميرعبداللهيان وزیر امور خارجه کشورمان فردا عازم نيويورك خواهد شد، حدود ٤٥ ملاقات دوجانبه با وزراى مختلف در اين سفر كوتاه صورت در دستور كار قرار دارد و برنامه هاى جانبى براى وى در نظر گرفته شده است، طبيعی است كه اگر ببينيم ملاقات ايران با ٤+١ مفيد باشد، اين تصميم را اتخاذ خواهيم كرد. اكنون تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم. آن‌چه مهم است این است که وزیر خارجه با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر دستورکار ویژه‌ای بود می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود، ولی الان در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.
خطيب زاده درباره واردات واكسن كرونا هم اظهار کرد: واكسن به تعدادى که ضرورى بود به ميزان ممكن وارد شده است، در ماه آتى ٦٠ ميليون دُز وارد مى شود، در خصوص اينكه چه واكسنى وارد شود وزارت بهداشت تصميم می گيرد، حالا بخواهد واكسنى باشد كه در اروپا و آمريكاى شمالى باشد یا هند، مهم این است که امروز يك آرامش عميق واكسنى در كشور ايجاد شده است.
خطیب زاده درباره اینکه آیا در نشست مجمع عمومى سازمان ملل با مقامات آمریکایی دیدارى خواهیم داشت؟ اظهار کرد: خیر برنامه اى براى ملاقات با مقامات آمریکاى در دستور کار نیست.
سخنگوى وزارت خارجه درباره اجلاس آینده تهران در خصوص افغانستان، گفت: آنچه در افغانستان اتفاق مى افتد یک راه حل معجزه آمیز ندارد، بلکه باید به خواست مردم پیوند بخورد و کشورهاى همسایه باید کمک کنند، پیام این ابتکار منطقه‌ای را روشن می‌دانم که پیام واحد این است که ما به مردم افغانستان فکر می‌کنیم و در عین حال تمام مساعى خود را به کار می‌گیریم، تاریخ برگزارى نشست در حال پیگیری است.
خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره تعلل و کم کارى سفارت بلژیک در عدم صدور ویزاى دوچرخه سواران ایرانى براى شرکت در مسابقات جهانى بلژیک، گفت: توصیه همیشگى ما به فدراسیون‌ها این بود که نه فقط زمانى که به مشکلى بر می‌خورد به وزارت خارجه مراجعه کنند، بلکه در ابتدا به وزارت خارجه مراجعه کنند، سفارت بلژیک تاکنون در خصوص مراودات عادی همکارى هاى خوبى داشته است، اما این موضوع را بررسى مى کنیم.
سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه یک نماینده مجلس جمهورى آذربایجان گفته است که ایران از نقشه محو مى شود، اظهار کرد: عاقلان دانند!
 
منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
روابط عمومی قلب تپنده سازمان است
عبدالمجيدكمالى /رئيس روابط عمومى شركت مخازن سبزپتروشيمى عسلويه