۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۱۴۱۹۲۶
روزنگار نفت/پانزدهم آذر ۱۳۳۲: 

توافق ۳ کشور براي كنسرسيوم نفت ايران

  هربرت هوور، نماينده ويژه آمريكا براي حل مسئله نفت در مهر سال ۱۳۳۲ با حضور در تهران و مذاكره با مقامات ايراني توانست موافقت اصولي آنها را براي تأسيس يك كنسرسيوم بين‌المللي نفت با مشاركت شركت‌هاي آمريكايي به دست آورد.
توافق ۳ کشور براي كنسرسيوم نفت ايران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   پس از آن، آمريكا در صدد برآمد كه موافقت انگليسي‌ها و فرانسوي‌ها را نيز به اين امر جلب كند. به همين منظور در 15 آذر 1332 (6 دسامبر 1953)، آيزنهاور، رئيس‌جمهور آمريكا با نخست ‌وزيران انگليس و فرانسه تشكيل جلسه داد تا درباره موضوع نفت ايران و كانال سوئز تبادل نظر كنند.
توافقي كه بين سه كشور در اين جلسه انجام شد، امكان تأسيس كنسرسيوم بين‌المللي نفت را فراهم ساخت. از سوي ديگر، سر ويليام فريزر، رئيس هيئت‌مديره شركت نفت انگليس و ايران كه با سياست‌هاي مداخله‌جويانه آمريكا در مناقشه نفت بين ايران و انگليس و حضور شركت‌هاي نفتي آمريكايي در خاورميانه مخالف بود، ابتدا با تشكيل كنسرسيوم و دخالت شركت‌هاي ديگر در اداره و فروش نفت ايران مخالفت مي‌كرد و معتقد بود كه اگر تشكيل چنين كنسرسيومي ضرورت داشته باشد، ابتكار عمل بايد در دست او باشد، اما سرانجام مذاكره غيررسمي با شركت‌هاي بزرگ نفتي را پذيرفت و در 12 آذر 1332 (3 دسامبر 1953)، از 6 شركت بزرگ نفتي استاندارد اويل نيوجرسي، سوكوني، سوكال، تگزاس اويل، گلف اويل و رويال داچ‌شل براي حضور در لندن و انجام مذاكره دعوت كرد.
در نامه‌اي جداگانه هم از شركت فرانسوي نفت براي اين جلسه دعوت شد. فريزر همچنين تأكيد كرد كه اين جلسه فقط به منظور تبادل نظر غيررسمي انجام مي‌گيرد و نمي‌تواند تعهدي براي او به دنبال بياورد و همچنان بر اين نكته پافشاري مي‌كرد كه شروع مذاكره با ايران براي حل مسئله نفت به از سرگيري روابط ايران و انگليس بستگي دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی