۶
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۴۳۲۹۳

موفقیت شرکت دماوند انرژی عسلویه در کسب استانداردهای بین المللی

مرضیه حسینی
شرکت دماوند انرژی عسلویه (پتروشیمی دماوند) در زمینی به مساحت ۹۰ هتکار در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی- انرژی پارس در عسلویه واقع شده است.
موفقیت شرکت دماوند انرژی عسلویه در کسب استانداردهای بین المللی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   ماموریت شرکت تامین utility مورد نیاز شرکت های پتروشیمی است. به این معنا که شرکت دماوند توزیع کننده گاز مصرفی شرکت های پتروشمی و مسئولیت  تولید و توزیع آب، برق، بخار، اکسیژن، ازت و هوای مورد نیاز شرکت های پتروشیمی مستقر در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی پارس را برعهده دارد. مهندس محمود انجو رئیس تضمین کیفیت شرکت دماوند انرژی عسلویه، در گفتگوی با نفت ضمن توضیح فعالیت های این شرکت، به دستاوردهای اخیر دماوند انرژی عسلویه در زمینه کسب استانداردهای بین المللی اشاره می کند.
استقرار استانداردهای بین المللی در شرکت دماوند انرژی عسلویه
مهندس محمود انجو در ابتدا به تقش تاثیرگذار شرکت دماوند در منطقه عسلویه اشاره کرد و گفت:« از آنجا که شرکت دماوند تامین کننده نیازهای 24 شرکت پتروشیمی در فاز 2  به گاز، آب، برق، بخار و ... است، شرکت بزرگی به حساب می آید و پروژه های عظیم و مهمی را در دست اجرا دارد؛ اما این مساله باعث نشده که شرکت در بخش هایی که بهره برداری آنها آغاز شده رویکرد بهره برداری را جاری نکرده باشد و از تلاش برای پویایی و افزایش کیفیت در این زمینه فاصله بگیرد. در راه تحقق این هدف، شرکت تلاش کرد تا استانداردهای معتبر بین المللی را مطابق با  شرکت های کلاس یک دنیا کسب کند و در این راستا سیستم مدیریت یکپارچه را در قالب استانداردهای iso9001  و  iso14001 و iso45001 را استقرار داده است.»
مهندس انجو در ادامه به فرایند کسب استانداردهای بین المللی کیفیت توسط شرکت دماوند اشاره کرد و گفت:«استاندارد در واقع زبان مشترکی برای بیان توانمندی ها و اعتماد بین شرکت هایی است که کار تولید را بر عهده دارند می باشد بنابراین، بدست آوردن استانداردها در سطح بین المللی ضروری است. در همین رابطه، نهادهای اعتبار دهنده  (Accreditation Body)  در سطح جهانی مطرح اند که مجوز صدور گواهی نامه را به موسسات صادر کننده گواهینامه سیستم مدیریت  (Certification Body)اعطا می کنند.  شرکت های CB در نقاط مختلف دنیا دارای شعبه هستند و کارشناس هایی از کشورهای مختلف، بعد از کسب امتیازها و ممیزهای ویژه، مجوز های انجام ممیزی از شرکت های متقاضی استقرار ایزو مانند دماوند را کسب می کنند.»
موفقیت شرکت دماوند در کسب گواهی نامه های ایزو  از نماینده رسمی AGS   و  NACI
مهندس انجو در ادامه به چگونگی کسب مجوزهای بین المللی در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت:«با توجه به شرایط موجود یعنی تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران طی اقدامات و فعالیت هایی که به کسب مجوز های لازم منجر شده، خود را به عنوان یک شرکت CB معرفی کرده است تا قادر باشد مجوز ممیزی را صادر و گواهی نامه ها را با لوگوی ویژه خود  به عنوان NACI تایید و صادرکند. شرکت پتروشیمی دماوند، هم برای اخذ لوگو از CB کشورهای خارجی و استانداردهای بین المللی و هم NACI اقدام کرد و موفق به کسب آنها گردید. این موفقیت در تیرماه سال جاری بدست آمد و شرکت در اولین ممیزی موفق به کسب سه استاندارد شد.»
مهندس انجو افزود:« استانداردهایی که پتروشیمی دماوند کسب کرده است از دو منظر قابل توجه است. نکته اول اینکه مشتریان دماوند از این پس با اطمینان و اعتبار بیشتری با شرکت دماوند تعامل خواهند داشت ؛ و دوم این که شرکت دماوند پس از استقرار این سیتم ها و اخذ گواهی نامه ها، دیگر از نگاه سنتی در مدیریت که بیشتر بر مساله تولید تکیه می کند فاصله بیشتری گرفته و زوایای دیگر مدیریت را هم زمان پوشش خواهد  داد ، در حال حاضر پتروشیمی دماوند بعد از اعمال 10 پارامتر استانداردها ، بر مسائل دیگری از جمله مدیریت دانش ، مدیریت تغییر ، مدیریت بهبود و ...  تاکید بیشتری دارد. اهمیت کسب استاندادها از زاویه مسئولیت اجتماعی و نگاه دقیق تر به ذینفعان و محیط زیست نیز قابل توجه است .»
مراحل اسقرار استانداردها در شرکت دماوند انرژی عسلویه
شرکت‌های یوتیلیتی، از آنجا که کار تبدیل خوراک و مواد اولیه به محصولات،توسط تجهیزات و تکنولوژی  مستقر شده در شرکت های پتروشیمی را برعهده دارند، نقش مهمی در فرایند اقتصادی منطقه عسلویه ایفا می کنند. شرکت دماوند انرژی عسلویه از جمله این شرکت هاست که تامین انژی برق و بخار و آب مورد نیاز شرکت های پتروشیمی منطقه را بر عهده دارد. این شرکت به تازگی موفق به اخذ استانداردهای بین المللی در حوزه کاری خود شده است.مهندس «محمود انجو» در گفتگو با «نفت ما» ضمن تاکید بر عملکرد و اهمیت شرکت هایی چون دماوند انرژی عسلویه، مراحل استقرار استانداردها در این مجموعه صنعتی را توضیح می هد.
اهمیت شرکت های یوتیلتی در تولید
مهندس انجو در ادامه به اهمیت وجود شرکت های تامین کننده یوتیلتی مانند دماوند اشاره کرد و گفت:« فعالیت اصلی شرکت های پتروشیمی تبدیل خوراک و مواد اولیه به محصولات توسط تجهیزات و تکنولوژی  مستقر شده در شرکت های پتروشیمی است و این امر بدون استفاده از انژی برق و بخار امکان پذیر نبوده و در ادامه کنترل و تعدیل فرایندها نیز بدون کمک هوا ، ازت و آب غیر ممکن است و در اخر کاهش و کنترل آلودگی های ناشی از تولید بجز در تصفیه خانه های پساب یوتیلیتی انجام پذیر نمی باشد.شرکت های یوتیلیتی متمرکز مانند فجر انرژی در ماهشهر، مبین انرژی و دماوند انرژی در عسلویه با تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت های مستقر در مناطق ویژه پتروشیمی نقش مهمی در کاهش هزینه تولید و نقش اساسی در استمرار تولید را ایفا می نمایند.  شرکت دماوند با تولید مستمر خود ضمن پاسخ به نیازهای جاری یوتیلیتی منطقه این امکان را ایجاد نموده است  که مازاد برق تولیدی خود را در خدمت کل کشور به کار گرفته و در حال حاضر مازاد تولید برق خود را در اختیار شبکه سراسری قرار می دهد.»
  تبدیل تهدید به فرصت در  دوران کرونا  
مهندس محمود انجو در خصوص تکنولوژی ها و امکان‌های جدیدی که در حوزه استقرار سیستم در شرکت پتروشیمی دماوند ایجاد شده گفت:«  در استقرار ایزوهای مورد نظر 10 بند استاندارد برای هر یک از آنها تعریف شده است که شرکت ملزم به اسقرار و جاری سازی انها هستند ، یکی از موارد بندهای مذکور شناسایی ریسک است که ما هم ریسک های سازمان و هم ریسک های  HSE را شناسایی و محاسبه کردیم. در مبحث ریسک، همواره دو مساله تهدید و فرصت مورد توجه است. در زمان استقرار سیستم مدیریت یکپارچه ما با تهدید جدی کرونا مواجه شدیم و این امر تشکیل کمیته راهبری سیستم مدیریت یکپارچه را با اخلال مواجه نمود. با توجه به شرایط به وجود آمده ما مجبور به تشکیل جلسه بصورت مجازی یودیم و این موقعیت فرصتی را ایجاد نمود که نفرات بیشتری از لایه های میانی در جلسات غیر حضوری شرکت نمایند و بستری فراهم شد تا ما در شرکت دماوند، مسیر استقرار را به شکل جامع تری در شرکت نهادینه کنیم. و نتیجه خوبی داشت.»

مراحل اسقرار استانداردها در شرکت دماوند
  1. در اولین گام، خط مشی سازمان در حوزه های کیفیت ، محیط زیست ، ایمنی و بهداشت حرفه ای تهیه و پس از تایید مدیریت محترم، ابلاغ گردید.
    بر اساس مشاوره اخذ شده از پانزده واحد فعال در شرکت ، 28 فرایند شناسایی و شناسنامه­ای جهت هر فرایند تدوین گردید.
    الزامات قانونی هر فرایند شناسایی و رعایت آنها مورد پایش قرار گرفته است. (120 الزام قانونی)
    ذینفعان فرایندهای سازمان (41 ذینفع) و نیازهای آنها (156 الزام) شناسایی گردید.
    روش های اجرایی مورد نیاز و مصرح در استانداردها تدوین گردید (82 روش اجرایی)
    تدوین 243 نسخه دستورالعمل مورد کاربرد در فرایندها.
    تدوین 87 نسخه نمودار جریان کار(فلوچارت).
    تدوین 243 نسخه چک لیست عملیاتی.
    شناسایی 297  ریسک فرایندها در جلسات مشترک با کارشناسان و تعیین درجه حساسیت هر ریسک، راهکارهای کنترلی و فرصت های احتمالی منتج از ریسک ها.
    شناسایی وتدوین 619 ریسک ایمنی و بهداشت حرفه ای با تشکیل کمیته هایی متشکل از کارشناسان ایمنی، بهداشت و کارشناس مرتبط با هر یک از فعالیت های شغلی شرکت.
    شناسایی 81 جنبه­های زیست محیطی با تشکیل کمیته­هایی متشکل از کارشناس محیط زیست و کارشناس­های مرتبط با هر یک از فعالیت های شغلی شرکت.
    تدوین 454نسخه فرم مورد نیاز و مورد استفاده در فرایندها.
    تدوین استراتژی سازمان (9 هدف استراتژیک) بر اساس شناسایی 22  نقطه قوت، 16 نقطه ضعف، 14 فرصت، 38 تهدید .
    تبدیل 12 بند خط مشی به 32 هدف کلان و 72 برنامه عملیاتی که تا پایان سال 1399 پیشرفت 64 درصدی اهداف محقق گردید.
    شناسایی 123 موضوع ارتباطی در فرایندها و ثبت موضوع­ها بانضمام نفرات مرتبط فرایند.
    جاری سازی مدیریت تغییر با ثبت 14 درخواست تغییر.
    جاری سازی مدیریت دانش با شناسایی 44 دانش شغلی.
    برگزاری مميزي داخلی به مدت 8 نفر روز و شناسایی 8 دسته عدم انطباق.
    اعزام چهار کارشناس به دوره ممیزی داخلی و تشکیل تیم ممیزی داخلی.
    ثبت 47 درخواست اقدام های اصلاحی و نهایی شدن 24 اقدام اصلاحی در سال 1399 .
    شناسایی شرکت های واجد صلاحیت ممیزی خارجی و انتخاب گروه ممیزی بر اساس فراخوان امور قراردادها
    انجام پیش ممیزی به مدت 6 نفر روز توسط کارشناس شرکت ارزیابان کیفیت خاورمیانه و گروه ممیزین داخلی شرکت.
    رفع عدم انطباق های شناسایی شده و انجام ممیزی نهایی به مدت  6 نفر روز توسط کارشناس شرکت ارزیابان کیفیت خاورمیانه و کسب گواهینامه های پیوست.
    
 
  
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


_Setareh
بسیار عالی..❤🌹
............ اصلا جای دفاع ندارد
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی