۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۱۴۸۴۸۵

برنامه دولت عراق برای شیرین‌سازی آب دریا

دولت عراق از برنامه‌های خود برای شیرین سازی آب دریا و غلبه بر کم آبی در این کشور خبر داد.
برنامه دولت عراق برای شیرین‌سازی آب دریا
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، وزارت منابع آب عراق با اشاره به لزوم تلاش برای دستیابی به منابع غیرسنتی در غلبه بر کم آبی گفت که نهادهایی دولتی برای رفع کمبود آب به سمت شیرین سازی آب دریا می‌روند.
«عون ذیاب» مشاور وزارت منابع آبی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور اظهار داشت: موضوع شیرین سازی آب دریا موضوع بسیار مهمی است و باید از همین الان برای آن شروع کنیم، زیرا انجام آن زمان زیادی می‌برد، مانند راه اندازی کارخانه‌های نمک زدایی که باید ظرف مدت سه تا پنج ایجاد شود.همچنین از این پس عراق باید شروع به ساخت نیروگاه‌های عظیم تولید برق کند و از آب شیرین استخراج شده بهره‌مند شوند.
وی افزود: شیرین‌سازی آب دریا هم‌اکنون در سطح وزارت شهرداری‌ها برای تامین آب آشامیدنی وجود دارد و دولت‌های محلی مانند دولت استان بصره نیز روی این موضوع کار می‌کنند و امیدواریم که به ویژه در مذاکرات با برخی از شرکت‌ها مانند شرکت چینی به توافق برسیم.
این مقام عراقی تاکید کرد: وزارت منابع آب می‌تواند به این راه حل فکر کند که تا حد زیادی از بحران آب بکاهد.
* لزوم ایجاد سد
او درباره مذاکرات عراق با کشورهای ترکیه و ایران درباره سهم آب عراق گفت: مذاکرات با طرف‌های ترکیه و ایران به دلیل بن بست سیاسی کنونی در عراق تقریباً متوقف شده است، زیرا این عامل مهمی برای چنین بحث‌هایی است که بر اساس اصول ثابت و محکمی است.
 ذیاب تصریح کرد: برداشت آب به میزان بارندگی در مناطق خاص مربوط می‌شود و به جای رفتن به باتلاق‌ها و تبخیر شدن، می توان از آن با ایجاد موانع خاص مانند مخازن کوچک و سدها بهره برداری کرد.
وی درباره مواجهه با کمبود آب در فصل تابستان پیش رو، تصریح کرد: صحبت درباره این موضوع زود است، زیرا بستگی به درصد بارندگی در فصل زمستان پیش رو دارد، بنابراین امیدواریم حجم زیادی از بارش‌ها برای احیای آب ذخیره‌سازی وجود داشته باشد.  در عین حال ما نیاز مبرمی به افزودن منابع آب غیر متعارف داریم که مهمترین آنها شیرین سازی آب دریا است.
بر اساس گزارش‌ها، هفت میلیون نفر در عراق به دلیل خشکسالی و کمبود آب در معرض خطر هستند. افزایش دما، کاهش بارندگی و عدم دسترسی به آب رودخانه، خطر و شدت خشکسالی را افزایش می‌دهند.
 تغییرات اقلیمی یکی از عوامل مهمی است که منجر به بیابان زایی و خشکسالی در عراق شده است که کاهش سطح آب در رودخانه‌های دجله و فرات نیز این موضوع را تشدید می‌کند.
طرف ایرانی هم بارها با ابراز نگرانی از اقدامات سدسازی و ایجاد مخازن از سوی عراق بر  روی دجله و فرات تاکید کرده است که با کشورهای همسایه در حوزه رودخانه‌های مرزی دیپلماسی آب را پی می‌گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی