۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۱۴۸۹۷۹

سوئد برای تعمیر نورد استریم کشتی اعزام کرد

خبرگزاری‌ها گزارش دادند نیروی دریایی سوئد در حال استقرار یک کشتی نجات زیردریایی در نزدیکی خطوط تخریب شده نورداستریم است که می‌تواند ماموریت‌های تخصصی غواصی عمیق را انجام دهد.
سوئد برای تعمیر نورد استریم کشتی اعزام کرد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، رویترز دوشنبه شب نوشت، این ماموریت بخشی از اقدامات برای تعمیر خرابکاری و قطعی دو خط لوله گاز زیرآبی نورد استریم در دریای بالتیک در هفته گذشته است.
مقامات سوئد گفتند که به نظر می‌رسد افزایش عجیب و غیرقابل توضیحی در جریان گاز در یکی از خطوط لوله وجود داشته باشد. این در حالی است که انتظار می‌رود گاز هر دو خط تا این لحظه کاملاً خالی شده باشد. روسیه که پیامدهای مرتبط با حملات آشکار را رد کرده و غرب را به انجام آن متهم کرده است، خبر داده احتمالا بخشی از خط نورد استریم ۲ همچنان قابل بهره برداری باشد.
کاپیتان جیمی آدامسون از نیروی دریایی سوئد اوایل امروز (دوشنبه) به آسوشیتدپرس گفت که یک کشتی نجات زیردریایی به گارد ساحلی این کشور ملحق خواهد شد تا حباب‌های گاز منتقل شده به سطح از خطوط لوله تخریب شده را زیر نظر داشته و سعی کند شرایطی فراهم آورد که کشتی‌ها بتوانند با خیال راحت در منطقه حرکت کنند.
در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که در حال حاضر مشخص نیست که آیا کشتی سوئدی HSwMS Belos ممکن است بلافاصله پس از رسیدن به محل شکسته شده خط لوله ، هر نوع بررسی زیر آب را آغاز کند یا خیر، اما مقامات سوئدی تحقیقاتی را در مورد این حادثه آغاز کرده‌اند.
در حال حاضر، آنچه مشخص است این است که حداقل چهار شکاف جداگانه در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ - دو مورد در هر خط لوله - هفته گذشته پس از ثبت یک سری انفجارهای بزرگ در زیر آب شناسایی شد. همه تخریب‌ها در آب‌های بین‌المللی رخ داده است. با این حال، دو مورد از آن در بخش‌هایی از خطوط لوله در منطقه انحصاری اقتصادی اعلام شده سوئد (EEZ) در دریای بالتیک قرار دارند و دو مورد دیگر در داخل منطقه EEZ دانمارک قرار دارد.
مقامات دانمارک در آخر هفته گفتند که به نظر می‌رسد خروج گاز از شکاف‌های هر دو خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ متوقف شده است. امروز هم، گارد ساحلی سوئد اعلام کرد که به نظر می‌رسد میزان گازی که از دو شکاف کوچکتر در خط لوله نورد استریم ۲ خارج می‌شود به دلایل نامعلومی افزایش یافته و مشخص نیست چه زمانی ممکن است قطع شود.
هفته گذشته، شرکت چند ملیتی Nord Stream AG، که شرکت گاز دولتی روسیه گازپروم در آن سهام کنترلی دارد و هر دو خط لوله را اداره می‌کند، گفت که انتظار دارد جریان گاز حداقل از نورد استریم ۱ تا امروز متوقف شود.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه غرب و به طور خاص «آنگلوساکسون‌ها» را متهم به خرابکاری در این خطوط کرد. مشخصا انگشت اتهام وی به سوی آمریکا و انگلیس است. دولت ایالات متحده هرگونه دخالت در آن را به شدت رد کرده است.
اتحادیه اروپا(EU)، ناتو و دیگر اعضای این سازمان‌ گفته‌اند که شواهد موجود نشان می‌دهد که نشتی‌ها نتیجه حملات عمدی بوده است.
نورد استریم ۲ که سال گذشته تکمیل شد، هرگز عملیاتی نشد. پس از اینکه پوتین دو منطقه جدا شده اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت، مقامات آلمانی این پروژه را برای مدت نامحدودی متوقف کردند.
به هر حال، گازپروم روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که نورد استریم ۲ ممکن است همچنان قابل بهره برداری باشد. خط لوله نورد استریم ۲ از دو خط موازی تشکیل شده است که شرکت گاز دولتی روسیه می‌گوید یکی از آنها دست نخورده  و سالم به نظر می‌رسد.
قبلاً این نگرانی وجود داشت که آسیب دیدن نورد استریم ۱ و ۲ عملاً  این خطوط را برای همیشه از مدار خارج کند. پس از توقف نشت گاز از لوله‌های آسیب دیده، آب شور به داخل  نفوذ می‌کند و موجب خوردگی می‌شود. این رویداد، همراه با تشکیل احتمالی توده‌های یخ در خطوطی که نیاز به پاکسازی دارند، می‌تواند هزینه تعمیرات را بالا ببرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی