۳
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۱۵۲۷۳۴
 مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

ورود نفت و گاز سرو به باشگاه جهانی صادرکنندگان کاتالیست+فیلم

مهدی قدیری
مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به اینکه کاتالیستهای نفت و گاز سرو، تاکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار باعث صرفه جویی ارزی در کشور شده افزود: در کنار اینها ما موفق شدیم که ظرف دو سال گذشته به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کنیم.
فایل ویدیو
مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو در خصوص فعالیت شرکت متبوع خود اظهار داشت: بر اساس هدفگذاری که از اول در این مجموعه در سال 1383 انجام شد، کاتالیست های چرخه تولید اوره، آمونیاک و متانول در برنامه این شرکت قرار گرفت و همینطور کاتالیستهایی که در واحدهای هیدروژنی پالایشگاهی مورد استفاده هستند، به عنوان هدف اصلی نشان گذاری شده بود. در کنار این اهداف تولید کاتالیستهای واحدهای فولادی در برنامه قرار داشت. این موارد به عنوان اهداف اولیه در شرکت تعریف شد و ما توانستیم در کمتر از 12 سال تمام این کاتالیستها را که حدود 30 نوع کاتالیست است، به تولید انبوه برسانیم. 
محمود رضایی، در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در مورد میزان تولید کاتالیست سال جاری نفت و گاز سرو گفت: ما امسال حدود 3000 تن تولید در برنامه مان بوده که حتما تا پایان سال به آن می رسیم. در طرح توسعه ای که  در مجموعه تعریف شده این مقدار در سال آینده به بیش از 5500 تن افزایش پیدا می کند.
مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به اینکه کاتالیستهای نفت و گاز سرو، تاکنون بالغ بر 200 میلیون دلار باعث صرفه جویی ارزی در کشور شده افزود: در کنار اینها ما موفق شدیم که ظرف دو سال گذشته به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کنیم. صادراتی که در طی این دو سال داشتیم نزدیک به 20 میلیون دلار بوده است که این مقدار طی یک برنامه سه ساله به حدود 40 میلیون دلار خواهد رسید.
رضایی در خصوص کیفیت کاتالیست های تولیدی نفت و گاز سرو در مقایسه با رقبای خارجی اعلام کرد: اگر کیفیت کاتالیست تولیدی قابل رقابت با کاتالیست سازان برتر دنیا نباشد هیچ شرکتی خارجی از این کاتالیست استقبال نمی کند چون آن چیزی که در بخش مصرف کاتالیست خیلی مهم است عملکرد خوب کاتالیست است. ما توانستیم در بازارهای جهانی در کنار کاتالیست سازان بزرگ اروپایی برای خودمان سهم بازار ایجاد کنیم. واحدهای اوره و آمونیاک، متانول تمام مجتمعهای پتروشیمی که در این بخش فعالیت دارند به اضافه تمام پالایشگاههایی که واحد هیدروژن پالایشگاهی دارند جزو مشتریان داخلی اصلی ما هستند.
مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو افزود: در بخش فولاد امسال موفق شدیم که بیست و ششمین ریفورم فولادی را به صورت کامل بارگذاری کنیم. 
وی در مورد سهم بازار نفت و گاز سرو در داخل گفت: کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو دربخش فولاد حداقل 70 درصد سهم بازار را دارد. در بخش پتروشیمی اوره و آمونیاک و متانول حدود 85 درصد سهم بازار و در بخش واحدهای هیدروژن پالایشگاهی سهم 100 درصدی بازار در اختیارمان است.
رضایی در خصوص مقاصد صادراتی کاتالیستهای نفت و گاز سرو گفت: از مجموع حدود 1000 تن صادراتی که تا امروز به کشورهای خارجی انجام دادیم، 70 درصد به روسیه، 20 درصد به عراق و 10 درصد هم به ونزوئلا بوده است. در واقع هدفگذاری که شرکت در بخش صادرات داشته، شامل منطقه اوراسیا و کشورهای همسایه ای که مناسبتهای اقتصادی و سیاسی بیشتری با همدیگر داریم به اضافه امریکای لاتین است.
مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو در مورد بارگذاری کاتالیست سنتز متانول در پتروشیمی سبلان اظهار داشت: در مورد کاتالیست سنتز متانول تقریبا از 6 سال پیش در این مجموعه به صورت جدی فعالیتهای تحقیقاتی و تحقیقات میدانی انجام شد. از سال 1397 این کاتالیست به صورت تولید صنعتی در پتروشیمی شیراز طی دو مرحله دو ساله بارگذاری شد. بعد از این دو مرحله دوساله، ما کاتالیست سنتز متانول را برای واحد پتروشیمی بوشهر تولید کردیم و اواسط امسال در این مجتمع بارگذاری شد. عملکرد نزدیک به 5 ماهه این کاتالیست در پتروشیمی شیراز در مقایسه با عملکرد کاتالیست قبلی در 5 ماهه اولش خیلی درخشان تر است. در حال حاضر هم این کاتالیست برای پتروشیمی سبلان در حال بارگذاری است که تا اوایل اسفند ماه واحد راه اندازی می شود و امیدواریم که نتایج خیلی خوبی را در پتروشیمی سبلان داشته باشیم. استفاده از کاتالیست نفت و گاز سرو، صرفه جویی حدود 15 میلیون دلار برای این کاتالیست سنتز متانول در طی یک سال برای پتروشیمی سبلان در برخواهد داشت. 
وی در پایان در خصوص تبادلات با شرکتهای دانش بنیان داخلی و خارجی حوزه کاتالیست عنوان داشت: قطعا ما هم از دانش شرکتهای خارجی استفاده می کنیم و هم شرکتهای دانش بنیانی که اخیرا وارد این حوزه شده اند از دانش ما دارند استفاده می کنند، اما اینکه به طور خاص ما با شرکت خاصی در ارتباط باشیم که بخواهیم از آنها دانش فنی بگیریم و یا دانش فنی بدهیم، تا بحال به این صورت نبوده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی