۶
۶
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۱۲۴۲۰۹

جهش تولید و حفظ محیط زیست، دوبال توسعه ایران

محمود ذوقی/دکتری محیط زیست دانشگاه تهران
سال هاست دغدغه های زیست محیطی همگام با نشانه هایی از روشن فکری در ویترین افکار بیشتر جوامع به عنوان کالایی لوکس و فکری متمدنانه جلوه کرده است.
محمود ذوقی
محمود ذوقی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  دغدغه هایی از جنس تغییر اقلیم، آلودگی هوا، خشکسالی هامون و هیرمند، ریز گردها و تکه تکه شدن جنگل های هیرکانی همه و همه تنها برای عرضه در مکالمات و سخنرانی میان همه مردمان وعلی الخصوص صاحبان قدرت به بازی گرفته می شود اما فکر و تلاشی برای حل بحران ها انها نمی شود. امروزه این ویترین شیک، پوششی است بر بحران ها و دغدغه های فانتزی، و  نمایشی است پوچ بر تارک بحران های زیست محیطی در سراسر دنیا و کشور ایران. سال هاست که سخنرانی های انتخاباتی ملی و بین الملی رنگ و بوی سبز اندیشیدن به خود گرفته و شعار های زیست محیطی چهره ای انسان دوستانه و دوستار محیط زیست از افراد به تزویر می کشد. اما چه کسی به درد/داد زمین خواهد رسید؟ زمینی که سال هاست درد بر روی درد آن تلنبار شده و حمایت از محیط زیست فقط در پشت تریبون ها بیداد می کند. 
طبق عادت هر ساله با شروع بهار پرگار بحران ها از نو شروع به چرخیدن کرده از کم آبی و تغییر اقلیم رسم می کند، به ریز گرد های جنوب می رسد، در تلاطم سیل ها و طوفان ها صیقل می یابد و با گذر از جنگل های تکه تکه شده هیرکانی شعاع درد ها را بیشتر و بیشتر می کند. اما این چرخه پرتکرار و همیشگی هر ساله بازیگری جدید به خود دیده و از بی تدبیری مردم و مسئولین گرفته تا تصمیمات ناتصمیم عمق درد ها را هم وسیعتر ترسیم می نماید، تا طبیعت التیام یافته از: هجوم گردشگر، تولید گازهای گلخانه ای و سکوت خبری مجوزهای نابجا و... در این روزهای سخت حاکم بر جهان به خود سوزی خود فکر کند، تا شاید همه دغدغه ها را در آتش زیر خاکستر بحران های زیست محیطی مدفون نماید. دغدغه هایی که به سبب تکرار برای مردمان و دولتمران عادی شده و چون موج سوار در هر برهه از زمان موج سواری می کنیم و با گذشتن از بحران در سکوت خبری به دنبال بحران جدید به انتظار می نشینیم. آری تاریخ و تکرار برای ما تجربه نمی شود و عبرت برای کتاب های تاریخ به یادگار می ماند تا روز جهانی محیط زیست امسال را هم با داغ جنگل های در آتش خاکستر شده جای جای این سرزمین عزیز به دفتر پر درد زمین اضافه کنیم و در انتظار تحقق شعار بی بدیل "جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه ایران" برای سربلندی ایران عزیز سخت تر و سخت تر تلاش کنیم تا شاید حال زمین بهتر از حال زمان شود. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


میثم
بسیار عالی
دکتر نیما ربیعی سروندی
با سلام
بسیار متن زیبایی از ایشان نگاشته شده است . توسعه امری است پویا در سیستم ها .بدیهی است نگاهی کلی به توسعه داشتن آن هم به صورت دوبال شاید کمی نیاز به تامل دارد .در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل 17 اصل کلان و 169 اصل خرد که همه این اصول در یک سیستم پویا به هم متصل میباشند مورد نظرسازمان ملل و سازمان های بین المللی قرار دارد (اهداف توسعه پایدار انتشارات سازمان محیط زیست).شاید توسعه را به دو بال کلی و با جملات جهش تولید(که خود بسیار اهداف را شامل میشود) کمی کلی نگری باشد.آرزوی موفقیت برای نگارنده محترم
حامد
به نظر نگارنده روی شعار روز جهانی محیط زیست امسال نهیبی زده و دغدغه ها ار مطرح کرده است
محیط زیست
خیلی زیبا، به امید حفظ و صیانت از محیط زیست
کو گوش شنوا
علی شیرازی
قلم شیوا و زیبایی دارید
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی