۲
۱۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۱۳۸۸۳۸

ايران آينده: انرژي هاي فسيلي يا تجديدپذير

شاهين فرهمنديان/كارشناس صنايع نفت و گاز
سالهاست كه صنعت گاز بعنوان اصلي‌ترين زيرساخت انرژي كشور توسعه يافته و از تامين سوخت نيروگاه‌هاي حرارتي گرفته تا سوخت بخشي از خودروهاي كشور و منبع اصلي گرماي خانه‌هاي ايرانيان بر عهده اين صنعت گذاشته شده است.
ايران آينده: انرژي هاي فسيلي يا تجديدپذير
  شدت مصرف انرژي در ايران بالاست تا جايي كه با توليد روزانه حدود يك ميليارد متر مكعب گاز فقط چيزي در حدود كمتر از 70 ميليون متر مكعب صادرات به عراق و مقداري جزئي هم به تركيه صورت مي گيرد و حتي در مقاطعي گاز كافي براي تزريق به میادین نفتي به منظور افزايش بهره‌دهي چاههاي نفت تامين نمي‌شود.
 اگر روند رشد مصرف گاز را بصورت يك منحني با روند كاهش حجم ذخاير گاز اثبات شده(در اثر مصرف) در نظر بگيريم در سالهاي 1415 تا 1420 تراز انرژي مبتني بر گاز كشور منفي خواهد شد. شايد ميادين توسعه نيافته و حتي كشف نشده تا مدتي اين  وضعيت را مديريت كنند اما در نهايت در سال 1425 شرايط بكلي عوض شده و كشور با بحران تامين انرژي مواجه خواهد شد. شايان ذكر است كه بر خلاف تصور عموم مصرف گاز در تابستان نيز بالاست زيرا صرف تامين سوخت نيروگاههاي حرارتي كشور مي‌شود.
مطالعه در سطح منطقه و كشور هاي همسايه نشان مي‌دهد  كه عراق به دنبال توسعه انرژي هاي تجديد پذير(خصوصا انرژي خورشيدي) براي تامين برق مورد نياز خود است و به اين منظور تفاهم نامه‌هايي با كشور چين منعقد نموده و عربستان بعنوان رقيب بخش انرژي در مواجهه با ايران، توسعه نيروگاه خورشيدي 1000 مگاواتي را  در كشور خود براي تامين برق عراق در دستور كار قرار داده است. كشور امارات متحده عربي نيروگاه خورشيدي 1200 مگاواتي را با هزينه اي در حدود 880 ميليون دلار توسعه داده است كه در مقايسه با هزينه توسعه نيروگاه‌هاي حرارتي(با احتساب هزينه سوخت مصرفي) كاملا قابل توجيه پذير و شايد مقرون به صرفه‌تر باشد.
از سوي ديگر كشور چين يكي از پيشروترين كشورها در زمينه استفاده از انرژي خورشيدي براي تامين برق بوده و نيروگاههاي تجديدپذيرعظيمي را توسعه داده است.
در اين شرايط و به منظور امكان افزايش صادرات گاز به كشورهايي چون تركيه، پاكستان، هند، عراق و حتي افغانستان و همچنين پيشگيري از بحران انرژي در آينده مي‌توان بصورت برنامه‌ريزي شده‌اي از ظرفيت‌هاي كشور چين براي توسعه نيروگاه‌هاي تجديد پذير در ايران بهره برد. لازم به توضيح است كه راندمان نيروگاهاي خورشيدي روز به روز در حال افزايش بوده و اكنون به حدود 26درصد رسيده است در حالي كه مصرف سوخت نداشته و هزينه هاي نگهداري و تعميرات اندكي دارند. از سوي ديگر راندمان نيروگاههاي حرارتي حدود 35 درصد بوده و با دارا بودن هزينه‌هاي تعميرات بالا، مصرف سوخت قابل توجهي نيز دارند. همچنين طول مدت اجراي طرح‌هاي نيروگاه‌ خورشيدي به مراتب كمتر از مدت زمان توسعه نيروگاه‌هاي حرارتي مي‌باشد.
مباحثي مثل آلودگي محيط زيست در كنار تعهدات ايران در كاهش توليد كربن ( كنفرانس پاريس) توجه به اين مقوله را دوچندان مي نمايد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


احسنت ، موضوع جالبی بود
شاهین بابا دمت گرم
احمدی
بسیار عالی
دردود بر کارشناسان ارزنده صنایع نفت و گاز کشور
حسین
توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر یک ضرورت و فوریت برای کشور است
دکتر نازنین علی زاده
بسیار بسیار مقاله عالی و مفیدی بود. با تشکر فراوان.
شهاب جعفرزاده
عااااالی بود مهندس خیلی جالب بود باعث افتخاری مهندس انشالله قدرتونو بدونن
افشین
خیلی خوب و مفید بود دمت گرم و تشکر از اطلاعات مفیدتون
علیرضا
شاهین جان خیلی عالی بود احسنت
عظیم
عالی بود استاد بزرگوارم بسیار جالب و آموزنده بود
ناصر
مقاله بسیار جالب وقابل تاملی برای مسئولین کشور میباشد انشاالله راهگشا باشد
امیر
مهندس جان بسیار عالی. احسنت
راضیه الماسی
انشالله قابل توجه مسیولین باشد تا ایرانی آباد داشته باشیم. با تشکر از جناب مهندس
حمزه
واقعا ممنونم و مقاله فوق العاده بود. امیدوارم ایرانی آباد داشته باشیم
زینب عبدی پور
مهندس جان بسیار عالی بود..شما اطلاعات بسیار کامل خوبی دارید..شما میتونید یک مقاله نویس خوب با اطلاعات عمومی بالایی باشید..تشکر بابته وجود ارزشمندتون
محمدحسین
بسیار عالی مهندس جان
مثل همیشه عالی
و باعث افتخار همه
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی