۷
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۴۱۵۱۵

بازارهای جهانی در انتظار نفت ایران

شیدا آریایی پور/ پژوهش‌گر حوزه انرژی
انتظار می‌رود در صورتی که مذاکرات آتی ایران با کشورهای غربی برسر برجام به نتیجه رسیده و تحریم ها لغو شود، ایران آمادگی دارد تا در کنار افزایش فروش نفت خود، از سرمایه‌گذاری در این حوزه در کشور استقبال نموده و زمینه برای بهبود شرایط اقتصادی کشور بیش از گذشته فراهم شود.
بازارهای جهانی در انتظار نفت ایران
پس از کاهش شدید قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۲۰ که کرونا یکی از مهمترین دلایل آن به‌شمار می‌رفت، به نظر می‌رسد دوران رکود در این صنعت به پایان رسیده و باید منتظر بود تا با افزایش بالای قیمت نفت در بازارهای جهانی روبرو شویم.

در آستانه آغاز مذاکرات ایران با کشورهای غربی در حوزه برجام، یکی از مهم ترین مباحثی که از سوی ایران دنبال می شود موضوع رفع تحریم ها و زمینه سازی برای فروش نفت و بازگشت ایران به این بازار رقابتی است.
در این خصوص یکی از مهمترین بازارها برای بازگشت ایران به چرخه فروش نفت، سبد نفتی اوپک و بازپس‌گیری سهمیه کشورمان در بین کشورهای صاحب نفت است که به نظر می‌رسد می‌تواند کمبودهای فروش نفت در سال‌های گذشته را جبران نماید.
براساس تحقیقات صورت گرفته در جهان، پس از پایان پاندمی کرونا، قیمت حامل های انرژی، ارزش افزوده بالایی یافته و با جهش قیمت زیادی روبرو خواهند شد.
طبق این بررسی‌ها در سال ۲۰۲۳، مصرف نفت خام در جهان از مرز ۸/۱ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و این موضوع می‌تواند انگیزه کشورهای عضو اوپک را در افزایش تولید و فروش نفت تا حد زیادی بالا ببرد.
پس از کاهش شدید قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۲۰ که کرونا یکی از مهمترین دلایل آن به‌شمار می‌رفت، به نظر می‌رسد دوران رکود در این صنعت به پایان رسیده و باید منتظر بود تا با افزایش بالای قیمت نفت در بازارهای جهانی روبرو شویم.
این اتفاق بسیار مهم برای کشورمان از اهمیت بالایی در حوزه دیپلماسی انرژی برخوردار است و ایران می‌تواند با بازگشت به بازار فروش نفت،  مشکلات مالی خود را که به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب صورت گرفته جبران نماید.
در این زمینه وزارت نفت در دولت ابراهیم رئیسی برنامه‌های زیادی برای بازگشت به دوران خوب گذشته دارد و به گفته محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، استفاده از ابزارهای مختلف فروش نفت از جمله تهاتر و سرمایه گذاری از جمله برنامه هایی است که می تواند دست ایران را برای توسعه صنعت نفت و گاز و همچنین فروش نفت باز بگذارد.
پیش از این نیز جواد اوجی وزیر نفت کشورمان با اشاره به نیاز دنیا به انرژی نفت خاطرنشان کرده بود با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به صورت تهاتری در دستور کار ما قرار گرفته است و در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری از روش‌هایی است که انجام خواهد گرفت.
اوجی همچنین یادآور شده بود هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در زمینه بخش‌های پایین دستی و بالادستی نفت انجام دهد، در قبال اقدامات انجام داده خود می‌تواند نفت و میعانات گازی به صورت تهاتر دریافت کند.
به این ترتیب انتظار می‌رود در صورتی که مذاکرات آتی ایران با کشورهای غربی برسر برجام به نتیجه رسیده و تحریم ها لغو شود، ایران آمادگی دارد تا در کنار افزایش فروش نفت خود، از سرمایه‌گذاری در این حوزه در کشور استقبال نموده و زمینه برای بهبود شرایط اقتصادی کشور بیش از گذشته فراهم شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ع ف
واقعا ؟
feedback
Denmark
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی