۲۴
۵
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۱۵۵۲۷۸

نمایشگاهی که فقط اسم بین‌المللی را یدک می کشد

شیدا آریایی پور/حقوقدان ، پژوهشگر
نمایشگاهی که فقط اسم بین‌المللی را یدک می کشد
بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، درحالی به کار خود خاتمه داد که به اذعان قالب متخصصان، نمایشگاهی است که فقط در اسم، بین المللی بوده و خبری از حضور شرکتهای مهم بین المللی در آن نیست.
هرچند مسئولان برگزاری نمایشگاه بیست و  هفتم سعی کرده اند آمارهایی ارائه دهند تا نشانه بین‌المللی بودن آن باشد و از حضور 200 شرکت خارجی از 13 کشور جهان در نمایشگاه خبر داده اند، اما مقایسه ای کوچک بین نمایشگاه نفت تهران و نمایشگاههای مشابه در کشورهای منطقه نشان می‌دهد فاصله زیادی بین نمایشگاه به اصطلاح بین‌المللی ما و نمایشگاه‌های بین‌المللی آنها وجود دارد.
در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز تهران تقریبا نام هیچ شرکت بزرگ نفتی دیده نمی شود و اکثر شرکت های خارجی حاضر در آن مربوط به نمایندگان کشورهای چین و روسیه هستند که تکلیف روابط اقتصادی و سیاسی ما هم با آنها مشخص است.
گرچه مشکل تحریم های غرب دلیل اصلی عدم حضور شرکت های بزرگ نفتی در ایران ذکر می شود اما برای کشوری که دارای پروژه های متنوع حوزه نفت و انرژی است و بازار بسیار خوبی می تواند برای شرکت های بین المللی باشد حضور نداشتن حتی یک شرکت بزرگ نفتی جای تعجب است.
حضور شرکت های کم اثر در نمایشگاه نفت و گاز تهران دردی از صنعت نفت ما جبران نمی کند و دادن آمارهای نادرست و آمارسازی کمکی به توسعه این صنعت نخواهد کرد. در حالی که تحریم ها، بزرگ ترین زخم را بر پیکر اقتصاد نفتی ما زده، اما متولیان دولت و مجلس این موضوع را دلیل اصلی توسعه نیافتن و مشکلات حوزه تولید نمی دانند و گامی نیز برای رفع آن بر نمی دارند. این درحالی است که کشورهای همسایه ما در این زمینه پیشتازند و با عقد قراردادهای متنوع با شرکت های بزرگ نفتی جهان، به سرعت در حال توسعه هستند.
آنچه در نمایشگاه امسال طبق روال سال های قبل وجود دارد عقد تفاهم نامه های مختلف با شرکت های داخلی و عموما شرکت های دانش بنیان است، اما اگر بخواهیم آماری از خروجی این تفاهم نامه ها و اتفاقات مثبت ناشی از آن ارائه کنیم کمتر به دستاوردی می رسیم. موضوعی که خیلی هم برروی آن تبلیغ می شود اما کمتر گزارشی از اتفاقات مثبت آن به گوش می رسد.
به نظر می رسد نیاز است تا برای برگزاری نمایشگاه سال آینده از همین امروز برنامه ریزی کرد و با تعامل با شرکت های بزرگ نفتی جهان زمینه را لااقل برای مراودات علمی و انتقال دانش فراهم کرد، زیرا همانطور که همه متخصصان حوزه نفت و گاز می دانند توسعه این صنعت بدون مشارکت و سرمایه گذاری خارجی تقریبا غیرممکن است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


معلومه که طرفدار روحانی و اصلاح طلب هست یا.. ‌و....
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسن
الان چه ربطی به روحانی و اصلاح طلب و .... داشت
خود شرکتهایی که غرفه میگیرن هم میگن هیچ دستاوردی نداره فقط برای عقب نموندن از همدیگه غرفه میگیرن ، کلا هم دو تا دونه آدم فنی و با دانش داخل غرفه ها پیدا نمیشه فقط چند نفر تو هر غرفه برای شلوغ شدن ایستادن....
به قول خودشون بیشتر محلی برای دید و بازدید بین شرکتها هست تا نمایشگاه.....
شما یه دونه وندور یا طراح پیدا نمیکنید
feedback
Iran, Islamic Republic of
نفت ما حرفش و صحبت ها و تیترها خیلی تناقض دارید دم خروس یا قسم حضرت عباس؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
علیخانی
سرکار خانم لطفا در خصوص چگونگی تعامل با شرکت های بزرگ نفتی جهان زمینه را برای مراودات علمی و انتقال دانش راهکار ارایه فرمایید.
feedback
Iran, Islamic Republic of
دکتر داود حاجیان نصرآبادی
درست روز افتتاحیه نمایشگاه، رییس جمهور رفت چابهار،به همین بهانه یک نفر از مدیران پتروشیمی مکران در نمایشگاه نبود و همگی رفتند چابهار و دوتا منشی و دفتردار رو گذاشتن داخل غرفه که هیچ کدومشون حتی یک سال هم در شرکت نبودند و جالب که مهندس نیستند.فقط برای عشوه کرشمه
این یکی از آفات است که تاکنون شناسایی کرده ام
feedback
United States
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی