۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
کد مطلب : ۱۳۳۲۹۵
 پتروشیمی اروند، فرزند بامسئولیت صنعت پتروشیمی ایران؛

رکورد تولید e-pvc در پتروشیمی اروند شکسته شد

پتروشیمی اروند با الگوگیری از مدل‌های موفق در صنعت پتروشیمی و البته ثبات مدیریتی حاکم بر آن توانسته است در مدت دو سال از شرکتی زیان‌ده به یکی از سودده‌ترین شرکت‌های صنعت پتروشیمی مبدل شود.
رکورد تولید e-pvc در پتروشیمی اروند شکسته شد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   انتشار خبر شکستن رکورد تولید ای.پی.وی.سی در پتروشیمی اروند،‌ اخبار و تحلیل‌های بسیاری در پس پرده دارد. اصل خبر این است: "ثبت رکورد جدید تولید ای.پی.وی.سی با رشد ۱۱۹ درصدی در بهمن ماه سال جاری در پتروشیمی اروند تحقق یافت."
در اهمیت این خبر همین بس که بدانیم؛ پتروشیمی اروند در پی بالاترین میزان تولید کلر که منجر به ثبت رکوردهای جدید تولید در کارون، خوزستان، پی.وی.سی بندر امام، غدیر و اروند شده،‌ موفق به ثبت تولید بیشترین میزان پی.وی.سی در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران شده، محصولی که یکی از کمیاب‌ترین محصولات پتروشیمی جهان است.
گزارش‌های رسمی حکایت از آن دارد که بیش از ۳۰۰۰ تن محصول "ای.پی.وی.سی" یا همان امولسیون پی.وی.سی، در پتروشیمی اروند تولیده شده است. این تولید یعنی اینکه علاوه بر تأمین نیاز داخلی، سبد خرید مشتریان خارجی برای تهیه این محصول پلیمری پرهوادار متنوع تر شده است که برابر است با ارزآوری برای کشور.

فرزند بامسئولیت صنعت پتروشیمی
شركت پتروشيمي اروند در راستای تحقق برنامه توسعه صنعتي كشور و نيز تأمين مواد اوليه صنايع شيميايي و پايين‌دستي با نگاه به بازارهای داخلی و خارجی، تأسیس شده است. این پتروشیمی در واحدهای اصلی و فرعی مختلف که پي.وي.سي از مهم‌ترین واحدهای آن است، در سايت ۳ منطقه ويژه اقتصادي بندر امام فعالیت می‌کند.
شركت پتروشيمي اروند يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان زنجيره پی.وی.سی در منطقه خاورميانه و غرب آسیاست و بالاترين ظرفيت توليد كاستيك در كشور، توليدكننده انحصاري گريدهاي ای.پی.وی.سی و نيز توانايي توليد گريدهاي خاص اس.پی.وی.سی از ويژگي‌هاي خاص آن است. 
جالب اینکه عمده این شرکت پتروشیمی با تکیه بر دانش بومی و تخصصی مهندسان ایرانی راه‌اندازي شده و هرچند در ابتدا به‌دلایل مختلفی از جمله عدم ثبات مدیریت و نیز تعیین نشدن استراتژی مناسب با ظرفیت‌های شرکت، زیان‌ده محسوب می‌شد، اما الان دوران زیان و ضرر را پشت سر گذاشته و شرکت پتروشیمی اروند برای چندمین سال متوالی، به سوددهی رسیده که به‌ویژه با ثبت رکورد جدید در تولید "ای.پی.وی.سی" این سود‌دهی برای سال جاری قابل توجه است.
مدیران شرکت پتروشیمی اروند چشم‌اندازهای روشنی برای آن درنظر گرفته بودند که در تحقق آن موفقیت‌های قابل ذکری حاصل شده است؛ از جمله: سودآورترين توليدكننده زنجيره پی.وی.سی در خاورميانه تا سال ۱۴۰۰، افزايش سودآوري،‌ دستيابي به ظرفيت اسمي توليد، دستيابي به سازمان يادگيرنده و دانشي، افزايش رضايتمندي ذينفعان و توليد با رويكرد توسعه پايدار و صيانت از محيط زيست.
این وضعیت کنونی در حالی ایجاد شده است که بدانیم، پتروشیمی اروند یک شرکت زیان‌ده محسوب می‌شد و تولیدات و عملکرد آن با اهداف و چشم‌اندازهای ارائه شده‌، فرسنگ‌ها فاصله داشت.

رمز موفقیت
در بیان علت‌های دستیابی به موفقیت در سازمان‌های مختلف،‌ تحلیل‌ها و تفسیرهای کلیشه‌ای متعددی گفته و نوشته شده است؛ اما وقتی صحبت از موفقیت در یک سازمان زیان‌ده می‌شود که به سوددهی قابل توجه رسیده است، باید در چگونگی بیان تحلیل‌ها دقت بیشتری به‌عمل آورد؛ اما شک نداشته باشید که "همدلی" مجموعه مورد نظر، عامل اصلی و مهم است. مانند آنچه در پتروشیمی اروند اتفاق افتاده و همدلی و همیاری و همکاری مستمر عوامل شرکت از مدیران ارشد تا کارمندان بدنه و کارکنان خطوط تولید، دست به دست هم داده‌اند تا ثبت رکورد تولید ای.پی.وی.سی در شرکتی محقق شود که تا همین چند سال قبل کسی امید به رهایی آن از مشکلات و معضلات نداشت.
این همدلی البته خاستگاه برنامه‌ریزی‌های مناسب، تلاش مستمر، تعهد و بهره‌مندی از دانش و تجربیات اثربخش مدیران و تمام کارکنان پتروشیمی است تا بتواند وضعیت مطلوب کنونی را ایجاد کند.
در بُعد دیگری از بیان شرح علل موفقیت پتروشیمی اروند، می‌توان به الگوگیری مدیران این شرکت از استانداردهای جهانی برای گام نهادن در مسیر اصلی مدیریتی و برنامه‌ریزی اشاره کرد که با نظارت‌های مستمر و علمی برای تدوین و پیشبرد برنامه‌ها و بومی‌سازی تجربیات موفق جهانی، راه پتروشیمی اروند را برای رسیدن به این جایگاه هموار ساخت.
حال پتروشیمی اروند با همین متد موفق الگوگیری، حرکت به سوی تبدیل شدن به برند موفق و پرآوازه محصولات پی.وی.سی را آغاز کرده تا در ابعاد بین‌المللی، برنامه‌های استراتژیک خود را بیش از پیش به سرانجام برساند، و برای اینکه بتواند این مهم را محقق سازد باید در خصوص مخاطبان خود نیازسنجی و نیازشناسی مناسب کرده و بر اساس آن به ارتقای بلوغ سازمانی خود بپردازد که بدون فعالیت‌های سخت شبانه‌روزی و مسئولیت‌شناسی تمام اعضای خانواده پتروشیمی اروند ممکن نیست.

املای بی‌غلط پتروشیمی اروند
شرح تحصصی و عالمانه عملکرد شرکت پتروشیمی اروند برای فعالان این صنعت می‌تواند به‌مثابه املای بی‌غلط مدیریت همراه با الگوگیری، اقدامی شایسته و درخور باشد تا با استفاده از تجربیات آن و شرکت‌های مشابه، به دیگر شرکت‌های پتروشیمی که احیاناً درگیر مشکلات هستند، کمک رساند.
وقتی این مهم بیشتر تأکید می‌شود که بدانیم توسعه فناوري، امري تصادفي و خود به خودي نیست، بلکه در عرصه‌های تحقیقاتي، برنامه‌ریزي، سیاست‌گذاري و اجرایي به دیدگاهی جامع و آینده‌نگر نیاز دارد.
حالا که تلاش‌های زیادی برای رشد دانش مدیریت در پتروشیمی اروند شده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به خصوص در زمینه سوددهی با پشت سر گذاشتن زیان‌ده بودن و نیز تبدیل رتبه‌های برتر در تولید یکی از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی یعنی ای.پی.وی.سی به‌دست آمده است، این مدل مدیریتی باید به الگویی برای دیگر شرکت‌هایی تبدیل شود که می‌خواهند مانند پتروشیمی اروند صاحب عنوان در منطقه شوند.
در مدل آسیب‌شناسی عدم مدیریت موفق در صنایع مختلف، اینطور گفته می‌شود که؛ در صورت کلی هنوز درك لازم از پویایي‌هاي فرآیند توسعه فناوري از دیدگاه مدیریتي وجود ندارد و به منظور ایجاد یکپارچگي و هماهنگی‌هاي لازم بین فرآیندها و فعالیت‌هاي توسعه فناوري برای ارتقای میزان موفقیت آن، نیاز به ارائه یک الگوی مدیریتی است که راهنمای انجام پروژه‌های توسعه فناوري درون‌زا در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد.
حال نبود چنین الگویی می‌تواند باعث افزایش وابستگی کشور به انتقال محض فناوری و مشکلات متعاقب آن شود و بهترین راه برای ممانعت از ایجاد چنین شرایطی،‌ بهره جستن به مدل‌های موفق داخلی است که با بهره‌گیری از الگوهای بین‌المللی دست یافته شده است.
به همین دلیل تأکید می‌شود که شرکت‌های صنایع پتروشیمی که جزو شرکت‌های زیان‌ده و دورمانده از اهداف و چشم‌اندازها هستند، الگوگیری از مدل مدیریت پتروشیمی اروند را در دستور کار قرار دهند و آنها هم در جاده موفقیت و سوددهی و رکوردشکنی تولید قرار بگیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


تبریک بر مهندس عزیز توفیق روز افزون ارزومندم
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی