۵
۱۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۳۶۷۰۹

وزیر آینده نفت، جوان یا باتجربه/ نفتی یا غیر نفتی؟

عبدالرسول دشتی
روزی که آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم مجددا توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت نفت را بگیرد بسیاری از کارکنان از حضور دوباره وی احساس رضایت و خوشحالی داشتند. این احساس اما در ماههای پایانی دولت یازدهم به شدت رنگ باخته بود و برای دولت دوازدهم امید بسیاری از کارکنان حول این موضوع بود که کاش وی نتواند رای اعتماد مجلس را بگیرد.
وزیر آینده نفت، جوان یا باتجربه/ نفتی یا غیر نفتی؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سازمان های بزرگ و معتبری مانند نفت و پتروشیمی همیشه توسط گروه کارشناسی خود اداره می شوند. کارشناسانی که مراحل آموزش، یادگیری و پیشرفت در مجموعه هایی مانند نفت، گاز و پتروشیمی را مرحله به مرحله گذرانده و وقتی سابقه آنان از ده سال عبور 
می کرد هریک در جایگاه خود به یکی از ستون های آن مجموعه تبدیل می شدند.
مهم ترین ویژگی کارشناسان نفت و پتروشیمی برخورداری از احساس تعلق سازمانی بود. برای آنان تعصب نسبت به سازمانشان چیزی در حد اعتقاد به " توتم و تابوی" زیگموند فروید بود. این احساس تعلق و تعصب به سازمان در حدی بود که گاهی بطور مثال انتقال یک نیروی با تجربه از یک شرکت اصلی تابعه نفت به دیگر شرکت در حد نقل و انتقال بازیکنان فوتبال در لیگ های معتبر فوتبال با تعبیر و تفسیر همراه می شد. 
بزگترین ظلم یبژن نامدار زنگنه به صنعت نفت ایران "از بین بردن احساس تعلق سازمانی در میان کارکنان به ویژه رده های کارشناسی" بود. حضور جوانان خام و بی تجربه ای که تنها امتیازشان نزدیکی به زنگنه یا معرفی شدن از سوی دوستان و آشنایان وی بود موجب شد طبقه کارشناسی صنعت نفت که شامل مجموعه ای از بهترین و دلسوزترین نیروهای نخبه کشور بود بشدت سرخورده شده، بتدریج با مشاهده برخوردهایی که با نیروهای باسابقه و مدیران با تجربه صورت می گرفت به این نتیجه برسند که راه پیشرفت در نفت از مسیر شایسته سالاری و کارآمدی نخواهد بود. نفت و پتروشیمی هنوز هم سرشار از نیروهای جوان است. کارکنانی که در عین قرار گرفتن در رده سنی جوان و میان سالی می توانند بسیاری از گره های کور ایجاد شده در این صنعت را باز کنند مشکل اما همچنان باقی است و آن احساس شدید سرخوردگی و از بین رفتن "تعلق و تعهد سازمانی" است.
حالا در این میان صحبت از وزیر نفت جوان و بعضا بی تجربه یا مسن و باتجربه برای کارکنان نفت موضوعی علی السویه است. برای آنان که هشت سال عملکرد ویرانگر بیژن نامدار زنگنه ای که به شیخ الوزراء معروف بود و به تعبیر آقای روحانی آمده بود تا یکصد میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز صنعت نفت را با تکیه بر برند بین المللی نامش تامین کند و یا به تعبیر شخص زنگنه آمده بود تا " گروهبان ها را برکنار کرده و ژنرال ها را جانشین آنان نماید، بیشتر به طنزی تلخ میان کارکنان تبدیل شده است.
کاش رئیس مجترم دولت سیزدهم و همه مشاوران و یاران اطراف وی در انتخاب وزیر نفت فقط به یک نکته توجه نمایند. به همه آنان و همه افرادی که خواهان پیشرفت کشور از طریق توسعه نفت، گاز و پتروشیمی می باشند پیشنهاد می شود در انتخاب وزیر نفت یک موضوع مهم را در نظر داشته باشند و آن این است که "وزیر نفت را چه جوان و چه مسن، چه خام و چه بی تجربه از دل کارکنان رسمی آن مجموعه انتخاب کنند" و باز تاکید می شود در این انتخاب مهم بسیار دقت کنند و آگاه باشند که مجموعه بزرگ و آگاه صنعت نفت کارکنان سفارشی تازه رسمی شده ای که در دوران وزارت آقای زنگنه به نفت آمده و "غوره نشده مویز شده بودند" یا آنان که به توصیه های متعدد از خارج از نفت، گاز و پتروشیمی آمده ویکباره بر صدر پست های مدیریتی سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت نفت قرار گرفتند را هرگز نفتی و جزو خانواده صنعت نفت نمی داند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


به پویش وزیر نفت متخصص بپیوندید .
یزدان محمدی
متخصص نفت، گذراندن دوره های مدیریتی در تمام سطوح مختلف وزارت نفت، از نزدیک با مشکلات نفتی ها آشنا باشه، شجاع در تصمیم گیری، زیرک و دانا باشه، ديپلمات نفتی باشه، مسلط بزبان انگلیسی باشه، فقط، فقط و فقط، حاج سیف الله جشن ساز
خدا وکیلی آنچه راجع به حسنات آقای جشن گفتید صحت ندارد. شما که گفتید سابقه زندان ایشان را در رابطه با فروش نفت و یار غار بودن ایشان با مدیرعامل سابق و مادام العمر ملی حفاری را هم میگفتید. باز گشت نفوذ و فساد و تداوم سیاست های زنگنه، آنهم با رئیسی غیر ممکن است.
آرش ماناپور
اگه آقای رئیسی واقعا قصد مبارزه با فساد در کشور و برگرداندن کشور بر ریل خدمت و توسعه رو داره بنظرم باید مهندس هدایت اله خادمی رو بذاره وزیر نفت که هم بنفع نظام هست هم بنفع دولت هم بنفع ملت...
مشکل زنگنه فقط یک چیز عدم خودباوری و گرنه شیخ الوزرا بود و هست !
کاش مشکل زنگنه همین یکی بود که گفتید! خود شیفتگی و دمخور با مافیای نفوذ و فساد بهتر ین وصف برای ایشان است.شخص شایسته برای وزارت نفت، آقای خادمی است که چهار سال، در مجلس، منتقد ایشان بود و نفت را خوب میشناسد. در متن نفت بوده و هست. ضمناً با اتوبوس پر از غیر نفتیها هم نخواهد آمد!
حمید
مهندس هدایت الله خادمی
عماد
هدایت الله خادمی
زنگنه که کاره ائی نبود بدبخت
احمدی
چه کسی بیش از دکتر عاصمی پور لایق تر است
آدم پاکدستی است. دکترای مدیریت دارد ولی از مدیریت چیزی نمیداند!
ح-ش
جهره هاي بازنشسته ديگر پير و فرتوت شده اند و نياز به مديري با تفكر جوان، متخصص و متعهد از درون نفت است تا ضمن آگاهي از مسائل نفتي، مسائل بين الملل، سياست نفت را خوب بشناسد و آگاه به روابط حقوقي باشد. با فساد و رابطه بازي، استخدام نمايندگان بي خاصيت، فرزندان مسئولين و غيره مبارزه كند و قانون مدار باشد. هرچه بچه باعنوان مدير وارد نفت شده را در صورت احراز تخلف استخدام، اخراج و آنان كه با ضابطه آمده اند را براي طي مراحل استخدام به سكو و واحدهاي عملياتي به مدت 2 سال تمام بفرستد.
علی
در کل اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم اگر ما یک فرد متخصص و متعهد زیر ۵۰ سال را مدیر یک مجموعه قرار دهیم ایشون بدلیل داشتن انگیزه بالا بخاطر اینکه میدونه حداقل ۱۵ سال دیگه تا بازنشستگیش در سیستم دولتی باید کار کنه پس بدنبال بجای گذاشتن یک رزومه ی خوب از این ۴ یا ۸ سال سمت مدیریتی خود خواهد بود پس با تمام توان خود در ایجاد تحولات مثبت و رفع مشکلات خواهد کوشید.
حالا بالعکس وقتی ما یک فرد سن بالا رو که فقط چندسال تا بازنشستگیش باقی مونده رو مدیر یک مجموعه قرار بدیم تنها انگیزه این فرد حفظ پست و صندلی خودش در این چندسال مانده به بازنشستگیش و پس انداز هرچه بیشتر مال و ثروت برای گذران دوران کهنسالی و تامین زندگی فرزندان و نوه های خودش که قاعدتا در خارج از کشور زندگی میکنند، میباشد.
لذا ما از جناب دکتر رییسی رییس جمهور منتخب و مردمی انتظار داریم یکبار برای همیشه با انتخاب افراد متخصص جوان و دلسوز و متعهد که خود و خانوادشان قصد مهاجرت به خارج را ندارند و تنها هدفشان آباد کردن این مملکت برای این مردم محروم میباشد، ریشه این فسادی را که از دولتهای قبلی بجای مانده را بسوزانند.
کار بلد و متخصص و با اخلاق مهندس نوذری
جوان و با تجربه = عبدالحسین بیات
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی