۴۵
۳۴
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۱۳۸۶۱۹

چه کسانی معاونان وزیر نفت می‌شوند؟

سرانجام جواد اوجی با رأی اعتماد مجلس وزیر نفت شد و به زودی معاونان وی در چهار شرکت اصلی نیز مشخص خواهند شد.
چه کسانی معاونان وزیر نفت می‌شوند؟
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور شب گذشته به اتمام رسید و طی آن جواد اوجی با کسب رأی اعتماد نمایندگان مردم در خانه ملت به وزارت نفت منصوب شد.
جواد اوجی برای آنکه وزیر نفت کابینه سیزدهم جمهوری اسلامی ایران باشد، توانست رأی موافق 198 نماینده را کسب کند. 70 نماینده به اوجی رأی منفی و 18 نماینده هم رأی ممتنع دادند. به این ترتیب وزیر نفت دولت سید ابراهیم رئیسی از همان دیشب کار خود را به عنوان وزیر نفت آغاز کرد و در این راه نیازمند همکاری مدیران توانمند برای اداره صنعت نفت و انرژی کشور دارد.
به گفته اعضای کمیسیون نفت و انرژی (که گفت‌وگوی آنها در سایت "نفت ما" منتشر شده است اینجا) یکی از دلایل موافقان وزیر نفت برای تصدی‌گری این مهم، تجربه اندوخته و آشنایی کامل جواد اوجی از صنعت نفت و مدیران و اندیشمندان این صنعت و حوزه بوده است. بر این اساس، انتظارهای عموم به ویژه نخبگان صنعت نفت بر این است که بادانش‌ترین، توانمندترین، بهترین و کارآمدترین مدیران برای اداره صنعت نفت انتخاب شوند.
بر اساس آخرین شنیده‌ها، "نفت ما" پیش‌بینی می‌کند؛ مهدی دوستی، به عنوان قائم‌مقام وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت، مرتضی شاه‌میرزایی به عنوان مدیرعامل شرکت ملی گاز، حسین شیوا به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و عبدالحسین بیات به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، به زودی از سوی وزیر نفت معرفی و منصوب خواهند شد.
همچنین شنیده شده اسماعیل قنبری، علیرضا ضیغمی و محمدرضا محسنی به ترتیب حکم مدیرعاملی صندوق بازنشستگی نفت، معاونت پارلمانی وزیر نفت و مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس را از وزیر جدید نفت دریافت خواهند کرد.
با هم نگاهی خواهیم کرد به سابقه فعالیت و مدیریت این اسامی که قطار نفت و انرژی را حداقل برای 4 سال آینده به دست خواهند گرفت.

مهدی دوستی، قائم‌مقام احتمالی وزیر نفت
مهدی دوستی از مدیران جوان کشورمان است که بیشترین تجربه کار اجرایی خود را در صنعت نفت داشته است. حضور در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و مدیریت پروژه‌های نفت و گاز آن، مدیریت پایانه صادراتی ماهشهر و پالایشگاه ستاره خلیج فارس از جمله سوابق کاری دوستی در این عرصه است که عموماً با مهر تأیید فعالان صنعت نفت همراه بوده است.
او با ۴۱ سال سن از مصادیق بارز تزریق مدیران جوان به بدنه تصمیم‌سازان دولت است که در ارکان اصلی نظام و دولت مورد تأکید بوده است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل احتمالی شرکت ملی نفت
خجسته‌مهر از مدیران تخصصی حوزه نفت و از شخصیت‌های فراجناحی این صنعت است. او در دولت احمدی‌نژاد در وزارت نفت سابقه معاونت وزارت را دارد و در دولت روحانی نیز قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر میادین هیدروکربوری وزارت نفت شد.
این مدیر خوزستانی با 50 سال سن، انرژی جوانی و تجربه مدیریتی کافی را توأمان دارد و البته با تجربه مدیریتی همچون؛ معاونت وزیر نفت در برنامه‌ریزی، ریاست شورای انفورماتیک وزرات نفت، ریاست ستاد اصلی سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، دبیری و عضویت کمیته ویژ نظارت بر میادین مشترک نفت و گاز، دبیری کارگروه ویژه نمایندگان رئیس جمهور در امور نفت، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد، سردبیری ماهنامه فنی تخصصی اکتشاف و تولید و نیز عضویت در کنگره جهانی نفت، به نظر گزینه مناسبی برای مدیرعاملی شرکت ملی نفت محسوب می‌شود.

مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل احتمالی شرکت ملی گاز
شاه‌میرزایی برای نخستین بار هزمان با وزارت میرکاظمی در دولت احمدی‌نژاد، به جرگه میران وزارت نفت اضافه شد و به سمت مدیرکلی بازرسی و رسیدگی به شکایات منصوب شد. شاه‌میرزایی در دولت اول حسن روحانی هم مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت نفت بود که در سال 93 به همراه تعداد زیاد دیگری از مدیران وزارت نفت که از نظر تفکر سیاسی ـ اجتماعی با دولت میانه‌رو و با گرایش اصلاح‌طلبی روحانی هم‌خوانی نداشتند، از سوی وزیر نفت گذاشته شد.
زنگنه در بیان علت برکناری این مدیران نفتی هم‌زمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را بی‌سوادی و غیرنفتی بودن این افراد عنوان کرده بود. در حالیکه شاه‌میرزایی دانش‌آموخته دانشگاه صنعت  نفت و در آن زمان کارمند رسمی وزارت نفت بود!

حسین شیوا، مدیرعامل احتمالی شرکت ملی پالایش و پخش
آغاز دوره مدیریتی حسین شیوا در وزارت نفت با شروع دولت هشتم به ریاست جمهوری احمدی‌نژاد همراه بود. او در سال 84 از روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران به سمت مديركل بازرسي وزارت نفت در دوره وزارت وزیری‌هامانه رسید. او از اواسط دولت نهم و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بازرس ويژه رييس جمهور در نفت بود. این سمت در دوره وزارت غلامحسين نوذري غیررسمي شد تا اینکه با انتخاب ميركاظمي به عنوان وزیر نفت جدید دولت نهم، حسین شيوا در كميته انتصابات نفت جاي گرفت و همزمان به عضويت در هيئت مديره شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و همچنين شركت ملي نفتكش درآمد.
بنابراین سابقه مدیریت عالی در شركت ملي پالايش و پخش دارد و به نظر گزینه مناسبی برای مدیرعاملی این شرکت است.

عبدالحسین بیات، مدیرعامل احتمالی شرکت ملی پتروشیمی
صنعت پتروشیمی به دلیل ماهیت و ظرفیت‌هایی که دارد، یکی از بازوان اصلی دولت‌های قبلی برای تأمین پول و ثروت به منظور اداره کشور بوده است که این وظیفه همچنان برای آن متصور است. بنابراین باید مدیری با توانمندی و تجربه کافی برای مدیریت عاملی شرکت ملی پتروشیمی انتخاب شود که این مدیر از نظر وزیر نفت و حلقه مشاوران او احتمالاً عبدالحسین بیات است.
بیات پیش از این و در دولت نهم (از ۶ آبان ۱۳۸۸ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۲) مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود و از سال 98 هم با حکم بیژن زنگنه عضو اصلی هیئت مدیره این شرکت شد.
از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی عبدالحسین بیات به این موارد می‌توان اشاره کرد: مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر (مجری طرح در منطقه عسلویه)، مسئول کنترل کیفیت و اسناد فنی طرح مجتمع پتروشیمی اراک، عضو شورای حل اختلاف و عضو سازمان MC و عضو کارگروه‌های مختلف پتروشیمی اراک، تدریس در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اراک، هماهنگ‌کننده تخصیص منابع به طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی.

اسماعیل قنبری مدیرعامل احتمالی صندوق بازنشستگی نفت
قنبری در حلقه مدیران جوان و فراجناحی وزارت نفت است که در آخرین سمت مدیریت عالی خود، دو سال قبل با حکم زنگنه، وزیر نفت وقت به ‌عنوان عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد.
او که از جانبازان و آزادگان دفاع مقدس است در پژوهش و مطالعه در صنعت نفت را مورد تأکید همیشگی قرار می‌دهد، تجربه مدیرعاملی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را هم در پرونده مدیریتی خود دارد. او همچنین در دوره قبلی وزارت نفت و از سال 97 رییس شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس شد.
دکتر قنبری عضو کمیته نفت دکتر رییسی نیز بود.

علیرضا ضیغمی معاون پارلمانی احتمالی نفت
ضیغمی از مدیران پرسابقه وزارت نفت   است که به ویژه در سال‌ها و دهه‌های ابتدایی استقرار نظام جمهوری اسلامی، نقش‌های متعددی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های صنعت نفت داشته است.
از جمله سوابق اخیر او که ارتباط گسترده‌ای با طیف‌های مختلف مدیران و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: رییس هیئت مدیره شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، عضو هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی، رییس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع پالایش نفت، رییس هیئت مدیره شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، رییس هیئت مدیره شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران و نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران.

محمدرضا محسنی، مدیرعامل احتمالی هلدینگ خلیج فارس
هلدینگ خلیج فارس از جمله شرکت‌های مهم صنعت نفت محسوب می‌شود که علاوه بر فعالیت در حوزه نفت و گاز، حضوری اثرگذار در صنعت پتروشیمی دارد؛ بنابراین باید مدیری توانمند با ایده‌هایی نو و کارآمد برای این هلدینگ انتخاب و منصوب کرد. این مدیر احتمالاً محمدرضا محسنی است.
در آذرماه پارسال جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت‌های تابعه برگزار شد تا مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی پتروشیمی معارفه شود؛ این مدیرعامل کسی نبود جز محمدرضا محسنی.
رییس هیئت مدیره شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی، رییس هیئت مدیره شرکت نفت بهران، رییس هیئت مدیره شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، نایب‌ رییس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی پردیس از تجربه‌های مهم مدیریتی محسنی در بحث صنعت نفت و اقتصاد کلان کشور است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


باسلام ودعای خیر امیدواریم در دوران پس از دولت های یازده ودوازدهم وعای الخصوص شانزده سال بی عدالتی زنگنه به نیروی انسانی وصدمه وارد کردن به بخش های مختلف صنعت عظیم باب استفاده از ظریفیت های کارامد صنعت نفت در زمینه مختلف از جمله نیروهای متخصص وکار امد نفت محیا گردد
اقای اوجی ، تورو جون هر کی دوست داری مصطفوی رو بیار کنارت ، اسم این ادم لرزه تو تن مفسدان میندازه ، اصلا کل نفت خودبخود سالم میشه .
فرید
این همه گفتیم وزیر نفتی ظاهرا بدنه اصلی وزارت به پیش بینی شما قراه اننیتی و غیر نفتی بشه
عزیزم نفتی بودن و غیر نفتی بودن ربطی به نوع بیمه افراد که بیمه نفت یا تامین اجتماعی باشد ندارد .
مثل اینه فردا روزی عبدالملی هم بگه مدیران بیمه نفت شاغل در شستا را برگردونید نفت !
یک چیزی بگید بگنجه.
ش..م.... کی در دولت روحانی عهده دار مسئولیت بوده؟ زنگنه روز اول کنارش گذاشت
علی
ای بابا. فکر می کردیم با رفتن زنکنه همه چیز درست میشه. ادم قحطه تا خ.... م... و بذارن. واقعا امیدی نیست
حسن
اگه واقعا این اتفاق بیفته فاتحه صنعت نفت را باید خوند براش صلوات هم فرستاد
همه این افراد رفقای آقای اوجی و میرکاظمی هستند
رضا
سلام
چنین مهره چینی هایی با توجه به سوابق وزیر محترم که حداقل ساز و کار نفت را مطلعند زیاد در خور نخواهد بود و بازهم همین افراد و همان چرخه و... نفت دمیدن روح تازه می‌خواهد نه اینکه مدیران و معاونین سابق را در راس قرار دادن و دوباره یارکشی ها و تصفیه حساب‌های دیرین.....اینهاست که نفت را دچار یک سردر گمی و دورخود گردیدن و 4 سال بعد هم هیچ.
رئیس جمهور محترم امروز در اولین جلسه هئیت دولت نکته مهمی را فرمودند که «باید از دولت پیشین عبرت گرفت» واقعا همینطور است. بهتر است جناب اوجی تمام پرونده افراد با سابقه و دارای رتبه بالای سازمان را اخذ و سورت کنند و سریع یک بررسی نموده و ببینند طرف در سوابقش چه کارهای برجسته ای داشته و سپس انتخاب کنند چون واقعا آنانکه کارکشته و در کارشان عالمند و دلسوز و پاکدستند دنبال سمت نمیدونند و منتظرند تا میدانی برای خدمت بیابند و اصلا سیاسیکار و طیف و گروهی نیستند اینها تکنیکال هستند و می‌توانند نفت را نجات دهند. وزیر محترم در برنامه هایشان اشاره کردند که «نفت جای سیاسی کاری نیست» و اغلب این افرادی که مطرح میشوند، بر اساس طیف و گروه‌های سیاسی در نفت شکل گرفته اند و مسلما در سمتهای خود وامدار دسته و گروه خود خواهند بود نه کشور و صنعت و کارکنان و.....
امیدوارم شما این مطالب را هم منتشر و جناب وزیر هم به این نکات نیز توجه کنند. والسلام
صالح احمدی
مهندس هدایت الله خادمی اصلح ترین گزینه برای شرکت ملی نفت ایران می‌باشد
خدا وکیلی ش.. م.. چه تجربه ای در گاز دارد که گاز به این‌مهنی با ناترازی موجود را به ایشان میسپارند!! مدیرعامل گاز باید فردی آشنا به شبکه تولید و توزیع گاز باشد. خدا به داد این زمستان برسد!!!
آخی اگر محسنی بشه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس،باز هم پتروشیمی ها دست خ.... و ر..... هست که!!!!!!
امیری
اگر علی مصطفوی نبود ، اوجی الان وزیر نبود ، حتی تو خوابش هم وزارت رو نمیدید .
منطقی ترین گزینه NPC ، مصطفوی است .
مصطفوی خودش گفت دنبال سمت نیستم و رسما گفت دست از سر من بردارید وگرنه همه میدونیم حتی اسمش وزارت رو سالم میکنه.
بعید میدونم اگر بیات بخواد مدیر عامل پتروشیمی بشه مصطفوی قبول کنه.
دوستی بعید است در محاسبات نفت قرار گیرد .
شایعه پراکنی نکنید.
حسن
ج....ر.... نگه دار آدم خوبیه
سلام وقت بخیر فکرکنم جای ضیغمی به قنبری اشتباه شده لطفا بررسی فرمائید
کارشناس نفت
باسلام و احترام
امیدوار هستیم که اقای مهندس اوجی از پرسنل وزارت نفت و خانواده بزرگ ایثارگران در راس شرکتهای وزارت نفت استفاده کند .
متاسفانه در دولت قبل هیچگونه ارزشی برای ایثارگران قائل نبودند .
علی رنجی
اگر افرادی مثل ا.. ق.... که شبیه آفتاب پرست می باشد و آقای .... که پتروشیمی رو نابود کرد،دوباره پست بگیرن باید از این وزیر محترم نیزقطع امید کرد.
نفرات رسمی وزارت نفت که سابقه کار در سطح پایین در پتروشیمی را داشته اند بزارید هلدینگ خلیج فارس نه م..... که همشهری آقای رییسی هست و اصلا از بهره برداری و تولید تخصصی ندارد.رسمی باشند NPC چون بلاخره با اصول سرکار آمدند و تا تونستن تجربه کسب کرده اند
نیروهای رسمی نفت یا در تیم زنگنه بودند که گرید گرفتن و اماده پستند که تکلیفشان مشخص و اماده خیانتند یا انقلابی و با دل و جرات که کلا از نفت رفتن بیرون ! الکی جو نندازید که فرقی بین بیمه نفت و تامین اجتماعی بیندازید .
شایسته ها باید سمت بگیرن نه بیسوادای نفتی که تو حلقه زنگنه بودن
نیروهای ان پی سی ، جز ۸ سال پشت میز نشستن چه تخصصی دارن الکی جو میدی ؟ امثال جمشیدی و مصطفوی و جوانان این تیپی که دل و جرات کار داشتن و بسیار موفق بودن به درد هلدینگها میخورن نه اون تنبلهای بیسواد غیر اجرایی رسمی نفت در NPC .
ح-ش
آقاي د.....سرپرست كارگاه پيمانكار بوده، كي شد متخصص پالايش و پخش؟!!! اگر قرار باشد پيمانكاران طرف قرارداد پالايش و پخش براي مديريت انتخاب شوند قبل از د..... قرنها نفر قرار گرفته كه د...... قطره مقابل دريا هم نيست. اقاي سالاري تنها مرد مبارز و فساد ستيز كه سكوت نكرد، لايق وزارت بود و حالا لااقل در حد معاونتها هست و بالاتر. اين افراد كه نام بردي كدامشان در اين 8 سال سخني، اعتراضي كردند. شايسته است ساير افراد شايسته و گمنام نفت شناسائي و مطرح شوند تا ببينيد كه چقدر فاصله است بين اينها و آنها. البته بيات، جشن سار و خادمي شايسته هستند.
آتش به اختیار
فاتحه نفت خونده است
بعضی از این آقایان قبلا با اقداماتشان درنفت انتقامشون از جمهوری اسلامی گرفتن دیگه چی از جون این نظام و انقلاب میخوان .
سپهر
جناب اقای اوجی شما را به تمام مقدسات سوگند میدهم که بداد شرکت نفت ....... برسید . دارو دسته زنگنه و ختلان در این دو سال آخر یک فرد بی تجربه و فاقد صلاحیت را با رتبه ۱۶ بعنوان مدیر عامل منصوب نمودند و وی نیز تا توانسته افراد مشابه خودش را از بخشهای دیگر نفت به .......... تزریق نموده است..... امروز بیمار است بداد این بیمار برسید
دوستان عزیز
بنده ۲۲ سال هست در پالایشگاه و پتروشیمی کار میکنم به دور از حاشیه و اغراق تجربه نشان داد اگر مدیران پتروشیمی خصولتیNPC باشند از چند لحاظ بسیار بهتر بود.از وقتی که رفتند از هلدیتگ ها خصوصا هلدینگ خلیج فارس،تخصص اصلا معنی ندارد،سنوات کارکنان اصلا معنی ندارد براحتی اخراج و اقوام مدیران جایگزین شدند،اخلاق از بین رفت و توهین و کوچک شدن کارکنان در این مدت زیاد شده بود،NPC هر چه بودند براحتی نفر قراردادی و رسمی رو اخراج نمیکردند و اقوام خود را حایگزین.براحتی توهین نمیکردند،براحتی توهین نمیکردند و اخلاق راداز بین نمیبردند و همه میدانند که نفراتNPC در زمان استخدام چندین مرحله را گذراندند تا استخدام شدند و هرتی استخدام نشدند
خیر ، الان مخازن را شما ببین ، یک نفر از NPC مدیر عامل شده ، ببینید چقدر بد دهن و بداخلاق و اهل رانت بازی است ، همین قبل انتخابات ۸ نفر را با اقوام و فامیل خود جابجا کرد.
صحبت شما درست نیست ، افراد انقلابی شایسته فارغ از نوع بیمه انها که نفت یا غیر نفت باشد باید امور را در دست بگیرند .
دوست عزیز
غیرنفتی که میفرمائید!!!!چطور میتونه نفتی ها و کارکنان رو درک کنه.غیرنفتی آخه چی میدونه!!!
سعید میناوی
سلام ضمن ارزوی موفقیت برای وزیرمحترم نفت اقای اوجی نظر ایشان را به پشتیبانی از قشر بازنشسته که عمری تلاش وزحمت طاقت فرسا درجهت حفظ صنعت عظیم نفت داشتندمعطوف می نمایم ومقداری به معیشت این قشردرقبال مشکلات اقتصادی اخیرکه دست وپا می زنند رسیدگی شودشما هم روز یبازنشسته خواهید شدوبه حقایق مطرح شده خواهید رسید پس رح کنید تا به شما رحم کنند موفق وموید باشید
علي
جاي مهندس مرتضي زرينگل خاليه تو اين ليست،افرادي مثل ايشون بايد راس امور باشند،كه خاك خورده نفت هستن.
حسینی
اخه قحط الرجاله مگه مدیرعامل شرکت ملی گاز چگینی تخصص . تجربه . سواد چی میشه اقا کلا صنعت نفت رو بگید میخواید شخم بزنید این همه مجری و مدیر توانمند و با تجربه در شرکت گاز یعنی کاربلد نیستند یا که پاچه خواری دوباره رایج داره میشه
سعید
باسلام واحترام وخسته نباشید به رئیس محترم جناب آقای اوجی بزرگوار بهتری مرد وانقلابی وتلاش گر وزحمتش ودل سوز مهندس هادی نظرپور بهترین نفر که خدایش انسانیت وکاربلد وتلاش ودلسوز ازتمام لحاض خواهش میکنم اونو مدیر توسعه مهندسی بزارین خیلی بدرد مردم خوزستان میرسه بخدا
حسین نظری پالایشگاه کرمانشاه
با سلام برادر جلیل سالاری معاون اصلح و دلسوز در کنار مهندس اوجی انشاالله به سوی موفقیت وزارت نفت
محمد زيار ، يار غار اوجي مدير عامل هلدينگ خليج فارس شد
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی