۱۹۰
۲۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۱۳۸۸۵۲

بررسی عملکرد و سوابق دو گزینه مطرح برای مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس

فردای بعد از رای اعتماد مجلس، وزرا وارد فاز گزینش افراد اصلح، جوان و با تجربه برای پست های مدیریتی خواهند بود.
بررسی عملکرد و سوابق دو گزینه مطرح برای مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   جا دارد در شروع این نوشتار بخشی از سخنان رییسی، رییس جمهور خطاب به وزرا را مرور کنیم؛ "هم اکنون بهترین زمان برای توجه به جوانان و جوانگرایی در بدنه دولت است.جوانانی هستند که هم تحصیلکرده اند و هم تجربه مدیریتی موفق دارند، میدان دادن به این جوانان باعث می شود در آینده دولتمردان با کفایت داشته باشیم".
 با این پیش درآمد به بررسی دو گزینه مطرح شده بر مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس می پردازیم.
هلدینگ عظیم صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نگین صنعت نفت و پتروشیمی در کشور است. این بنگاه بزرگ، پس از سابیک عربستان، دومین مجموعه بزرگ پتروشیمی در خاورمیانه است.
پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی اروند، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی فجر، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی مبین، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی کارون، پتروشیمی پارس، عملیات غیرصنعتی پازارگاد، پتروشیمی نوری و پالایشگاه گاز بیدبلند، بخشی از دارایی ها و زیرمجموعه های این هلدینگ هستند.
در یک برهه زمانی (سال 1398) ارزش بازار این هلدینگ به 800 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
با توجه به تحریم های گسترده، هلدینگ خلیج فارس نقشی کلیدی در تامین منابع حیاتی کشور پیدا کرده است.
با
توجه به تغییر دولت و شرایط اقتصادی کشور و وضعیت فروش نفت، این مجموعه باید بخش بزرگی از هزینه های طرح های توسعه ای دولت را تامین کند.
به همین خاطر به اذعان برخی کارشناسان این حوزه، انتصابات مدیریتی در این مجموعه اقتصادی از اهمیتی همطراز با یک وزارت خانه مهم و حتی فراتر از آن برخوردار است.
زیرا بر عکس ماهیت مصرف گرای اکثر وزارت خانه های دولتی، هلدینگ خلیج فارس قرار است پول میز ایران را حساب کند.
 
پرسنل مضطرب هلدینگ خلیج فارس
 در دوره سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، مراکز طرفداری متعددی برای رئیسی در واحدهای وابسته به این شرکت، تاسیس شد و قاطبه کارگران و مهندسین شرکت، به امید تغییر و رهایی از مدیران معتقد به زنگنه، به طرفداری از کاندید اصولگرایان برخواستند.
با این همه، برخی اخبار منتشره در روزهای اخیر موجی از اضطراب در میان کارکنان این مجموعه، ایجاد کرده است. همکاران رسانه ای و خبرنگاران تخصصی حوزه نفت، خبر از صدها تماس می دهند که از سوی پرسنل نگران این شرکت با رسانه ها گرفته شده است.
مطرح شدن نام چند مدیر کهنسال که در دوره بیژن زنگنه به مقام مدیریت نائل شده اند، برای مدیریت هلدینگ خلیج فارس، علت کانونی این اعتراضات است.
هر چند برخی از مسئولین وزارت نفت  این اخبار و مطرح شدن نام افرادی مانند موسوی و محسنی را تنها شایعه خوانده اند و مجدداً بر جوانگرایی تاکید کردند، اما این تکذیبیه ها نیز نتوانسته آبی بر آتش دلهره کارکنان باشد.
در گفت و گوی آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" با معاون یکی از پتروشیمی های تحت مالکیت هلدینگ خلیج فارس، وی گفت: « آمدن یکی از این دو نفر، یعنی ادامه همان مسائل و شیوه کار دوره زنگنه، ما امید داشتیم که با آمدن دولت جدید و انتخاب یک مدیرعامل شجاع و جوان و پرانرژی مشکلات معیشتی کارکنان و همچنین مشکلات مرتبط با تولید مرتفع گردد، اما ظاهراً برخی از محافل قدرت در وزارت نفت، نقشه های دیگری دارند».
 سید رحیم شریفی موسوی و محمد رضا محسنی دو مدیری هستند که نام آنها به یکباره و به صورت همزمان
از سوی طیفی از رسانه های خاص، به عنوان کاندید مدیرعاملی این هلدینگ مهم انتخاب شد.منتقدان این دو نفر می گویند، وضعیت اسفبار فعلی در صنعت پتروشیمی حاصل تفکر همین مدیران سالخورده و بی تجربه است و آنها اگر چیزی برای ارائه داشتند، تا کنون ارائه کرده بودند.
موافقان این دو اما با انتشار گزارشات رپرتاژی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، به صورت خلاصه گفته اند که نباید سن زیاد را ملاک قرار داد، بلکه باید با واکاوی رزومه محسنی و شریفی، به قضاوت پرداخت.
 
 اخراج و انفعال، شاه بیت رزومه مدیران سالخورده و بی تجربه
 سید رحیم شریف موسوی، از جمله پیش از این مدیرعامل پتروشیمی مارون بود.
حادثه آتش سوزی در پتروشیمی مارون به حدی بازتاب داشت که پس از کش و قوس های مختلف منجر به اخراج شریف موسوی از مارون شد، هر چند وی کلمه اخراج را مناسب اتفاق رخ داده نمی دانست و معتقد بود که اتفاق پیش آمده تنها یک تغییر مدیریتی است!
عادل سلیم نژاد معاون وقت وزیر نفت در امور پتروشیمی که حکم انتصاب شریف موسوی را امضا و سپس برکنارش کرد اما، حاضر نشد مسئله اخراج را تکذیب کند و همین موضوع باعث پیش آمدن این پرسش شد که چرا مکافات خطاهای احتمالی مدیران عرصه پتروشیمی تنها اخراج و سپس سکوت ممتد است.
چرا هلدینگ های مادر از رسانه ای کردن و یا حتی کیفری کردن موضوعات مرتبط با این اخراج ها تا این حد واهمه دارند.
مسکوت ماندن این مسائل باعث می شود که پس از مدتی آب ها از آسیاب بیفتد و همان شخص دوباره خود را به یک مسئولیت دیگر نیز تحمیل کند.
جالب آنکه سریال اخراج و برکناری این مدیر علاقه مند به لابی های پشت پرده در اینجا متوقف نماند و او از مجموعه سپهر انرژی نیز به دلیل عدم توانمندی اخراج شد.

 
حامی پروری
 نقطه مشترک موسوی با محسنی تعلق داشتن به اردوگاه زنگنه و حامی پروری
در صنعت نفت است. این طیف مدیران عادت دارند از طریق روش سفله پروری و جمع کردن عده ای به دور خود، برای مدیریتشان یک نوع حصار انسانی درست کنند.
محمد رضا محسنی در حالی نامش برای سکانداری بزرگترین مجموعه پتروشیمی ایران مطرح شده، که تا کنون کوچکترین سابقه ای در مدیریت یک واحد پتروشیمی نداشته و تنها عضو هیئت مدیره بوده که البته در صنعت پتروشیمی این ملاک نیست.
فرایند تولید در صنعت پتروشیمی بسیار پیچیده و نیازمند تخصص و شناختی عمیق است، حتی سرسخت ترین مدافعان محسنی نیز اذعان دارند که وی در این حوزه از تخصص چندانی برخوردار نیست.
شناخت بازارهای هدف محصولات پتروشیمی نیز خود یک تخصص جداگانه محسوب می‌شود که به نظر نمی رسد که وی از آن برخوردار باشد. به شکل جالب توجهی از زمان حضور محسنی در PCC هیچ گونه تکانه مالی قابل توجهی در آن رخ نداد و این شرکت بازرگانی تنها با تکیه بر داشته های قبلی اش، سرپا ماند.
 
بازماندگان عصر زنگنه هنوز در قدرت
منتقدان مکتب زنگنه ایسم، می گویند که محمدرضا محسنی و سید رحیم شریفی موسوی، هر دو حاصل یک عصر و بنیان فکری هستند. مدیران برآمده از دو دهه حکومت زنگنه، در بهترین حالت، محافظه کار اند و نسبت به تغییر بی رغبت و در بدترین حالت، بی مسئولیت هستند.
افراد بازنشسته و بی تجربه که با سماجت تمام به صندلی های قدرت چسبیده اند، تغییر دولت را فرصت مغتنمی می دانند که دوباره با استفاده از همان روش های نخ نمای قدیمی، مانند ایجاد کمپین های رسانه ای و استارت حرکت های مثلاً خود جوش طرفداران برای دعوت از خودشان جهت قبول زحمت مسئولیت علی رغم میل باطنی!! مسئولیتی بگیرند.
مطرح شدن همزمان هر دو نام محسنی و موسوی، به صورت تام و کامل از خصوصیات فوق برخوردار است.
این سوال ساده شایسته جواب است که اگر قرار بود همان مدیران قبلی و همان سالخوردگانی که وضعیت موجود صنعت پتروشیمی و نفت و گاز، ماحصل مدیریت ناکارآمد آنها است، دوباره باز گردند، چه نیازی به تغییر وزیر نفت بود، همان زنگنه
دوباره ابقا می‌شد، بهتر نبود؟!
چرا کلید واژگانی مانند «اعتماد به جوانان»، «جوانگرایی» ، « تازه سازی مدیریت»، که بارها توسط مقامات ارشد کشور تاکید شده است تنها در جلوی دوربین و در تعارفات رسانه ای جای دارد و در زمان عمل، همان روسای حلقه های مافیایی و قدرت که در راه پرورش رانت و باند بازی موی سپید کرده اند دوباره مطرح می‌شوند.
اعتراضات گسترده کارگری و بدنه صنعت انرژی کشور، به مراحل خطرناکی رسیده است. بیشتر این مدیران سالخورده خانواده خود را در کشورهایی مانند کانادا مستقر کرده اند و برعکس ادعا و پوشش حزب الهی که دارند نه تنها به منافع نظام و انقلاب اهمیت نمی‌دهند، بلکه تنها فکرشان دوشیدن گاو شیرده پتروشیمی تا آخرین قطره است.
برکشانی مجدد امثال آنها گرد یاس و نا امیدی بر روی پرسنل پرشمار هلدینگ عظیم خلیج فارس خواهد پاشید.
هلدینگ خلیج فارس به چشم بسیاری از مدیران قدیمی و مسن صنعت نفت و پتروشیمی، مرغ تخم طلا و گوشت لخمی است که سکانداری اش، منافع بسیار به همراه دارد و هر کس چند صباحی بر این کرسی جلوس کند، می تواند بار خود را ببندد!
آیا زمانی برای تغییر رویکردها و پمپاژ خون تازه به رگهای خشکیده پتروشیمی فرا نرسیده است؟ بلای مدیران بازنشسته سیاس و حامی پرور و منفعت دوست و البته بی تجربه چه زمانی از سر این صنعت رفع می شود؟
بگذاریم صنعت عزیز پتروشیمی نفس بکشد، بگذاریم جوانان ایران دوست جای بازنشستگان پرتلاش گذشته را بگیرند و ادامه راه این صنعت را با در اختیار گذاشتن تجربیات خود چراغ راه جوانان باشند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


البته تیم روحانی و زنگنه اقای شریف موسوی را حذف کردند و حتی بعد از حذف ایشان بچه های مارون حتی نمیتونستن محصولشونو بفروشن و محصولاتشون داخل خیابان دپو شده بود .
صبا
فیلمشون بود
اقای شریف موسوی را میشناسم ، واقعا سالم است ، البته از خصوصیات بد ایشان این بود که مدیر تحول نیست بعنی نمیشود انتظار داشت ایشان خیلی به جوانان بها دهند ولی علت تغییرش سلامت کاریش بود ، خداوکیلی بعد از ۱۰ سال مدیر عاملی مارون حتی انگ کم شدن یک پیچ و مهره در مارون به ایشون نچسبید و واقعا وضعیت زندگی ایشون هم تغییری نکرد . حالا اینکه مدیران دولت روحانی ایشون رو حذف کردند نباید برای ایشون به عنوان نقطه ضعف مطرح شود بلکه به نظرم این یک افتخار است .
شریف موسوی واقعا انسان خوبیست و بسیار سالم .
خداییش وضع زندگی ایشون هم متوسط است .
صورت هاي مالي پتروشيمي ...... رو ديدي؟ قوطي سرم گير نمي اومد تو بازار بخاطر سو مديريت اين شركت

وقتي مدير سياسي بزاري در راس كار همين ميشه
درود بر شما
عوضش همه رو صادر كردن تا قوطي سرم ناياب شد . اون هم با 4 برابر شدن سود
الکی قضاوت نکنید قاضی خداست
چرا پاک کردی
حتما اقای گ ... که ماشالله با هر دو بسته ، دیده چیزی گیرش نمی یاد ، گفته رفقای خاصش تذکرات لازم رو به سایت بدن و مجبورش کنن حذف کنه 😉 حالا الحمدلله الان مجدد هستش
اگه این دو نفر منصوب شوند چیزی جزء بی انگیزگی فعلی وجود ندارد چون دوباره همه چیز پشت پرده، دست ربیعی و تیم حاضر است.البته مهندس اوجی بسیار باهوش و باتجربه است اگر انتصابات دست ایشان باشد نه دست کسانی دیگر
سنجد بخور

بي انگيزگي يعني شركت بازرگاني پتروشيمي، حسابهاش قفل باشه، سهامدار عمده هم چوب لاي چرخ بزاره اما تو بتوني تك تك مشكلات رو حل كني و حقوق 250 نفر رو سر وقت بدي ؟
آقای شریف موسوی
یک مدیر پاکدست و تحول گراست
ما که ندیدیم
شريف موسوي مدير سياسي بي تجربه
به اندازه يك هفته رييس گزينش وزارت نفت بود بعد رفت هوا .
در عين حال از قائم مقامي وزير صمت در امور مجلس هم بركنار شد .

مدير سياسي سستي مثل اين چطوري مي خواد با يك شركت سرمايه گذاري به نام خليج فارس كل 17 تا شركت پتروشيمي كه اتفاقا بورسي هستند رو مديريت كنه ؟
هلدينگ خليج فارس مدير سياسي نمي خواد مدير جنم دار مي خواد كه هم بورس رو بشناسه هم تجارت و بازار داخل و بين الملل و هم لابي پر نفوذ داشته باشه كه به ذي نفعان شركت و پرسنل اون منفعت برسونه
رضا گندمکار
خود آقای ربیعی بسیار انسان مفید و مناسبی است
چرا خود ایشان ابقای نشود جوان تر از کسانی است که مطرح شدند
.... از نظر مدیریتی بسیار ضعیف عمل کرد
آقا رضا
حتما برای شما و مدیران بالادستی شما بخور بخور بوده و هست وگرنه آقای ....... چه تخصصی داره؟
دوست عزیز ناشناس.مدیر بودن ربطی به پاک دستی نداره.اکثر مدیران پاکدست هستند ولی شریف موسوی و خصوصا محسنی جزء گروه زنگنه و ختلان و جعفر ربیعی و در کل محسنی همشهری جعفر ربیعی و مشهدی است،بی شک دوباره هلدینگ خلیج فارس مثل چهارسال گذشته فقط بدلیل بالارفتن ارز درآمدش بالا رفت وگرنه با دلار قبل ربیعی مقایسه کنید می بینید افت درآمد هم داشته.
علی
نویسنده محترم .... متاسفانه هیچی در مورد شریف موسوی و محسنی نمی دانی اصلا نمی دانی مدرک تحصیلی و سابقه و تخصص اصلی این دو چیه . اگر با همین نگرش شما نفری را معرفی کنید وامصیبت است.
در ضمن اصلا شریف موسوی کحا بعنوان کاندید معرفی شده . محسنی که معلومه
رسانه باید مظهر شفافیت باشد
جای تاسف است
آقای مهندس اوجی
زنگنه زدایی و زنگنه یسیم را انجام دهید و اخلاق و برخورد مناسب و در شان کارکنان را به وزارت نفت و پتروشیمی برگردانید
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس باید متخصص و کاردان در امر پتروشیمی و بهره برداری و تولید باشد محسنی در کدام پتروشیمی مدیر مجتمع یا مدیرعامل یا رئیس بهره برداری بوده؟معلومه که نبوده.پس دیگر دست بردارید از این انتصابات رابطه ائی
برو اول سرچ كن ببين ايدرو كجاست بعدش ببين محسني تو ايدرو چي كاره بوده / بعدشم ربيعي مگه خودش سابقه پتروشيمي داشته ؟ مگه هلدينگ سرمايه گذاري پتروشيمي خليج فارس يه شركت توليديه؟ برو عمو اول سوادتو ببر بالا بعد نرخ تعيين كن تو دعوا
مرتضی. ب
نویسنده محترم قلم بسیار برا و خوبی داری و معلوم هم هست که با تجربه و کارکشته کار رسانه و نوشتنی،
اما آیا به همین اندازه هم انصاف داری؟!؟
ای کاش اهالی رسانه انصاف و مروت بیشتری در موقع نوشتن با کلماتشان ادغام کنند
ومن الله توفیق
سلام
شما استقلال رسانه اى نداريد
هرچه ديكته مى كنند
مى نوبسد
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی